Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 15:57



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 S98/05 "butcher blade" zonder datum/afnamestempel? 
Auteur Bericht
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht S98/05 "butcher blade" zonder datum/afnamestempel?
Ik heb een vraagje over een S98/05 "butcher blade" van Simson & Cie uit Suhl die ik onlangs heb gekocht. Normaal gesproken staat er op de rug van het lemmet een afnamestempel (twee cijfers met daarboven een letter en een kroontje). Bij deze bajonet echter niet. De stempel lijkt er nooit te hebben gezeten, ik kan namelijk geen slijpsporen op de rug ontdekken (het is geen zaagrug geweest). Is dit mogelijk? Is het gebruikelijk dat bajonetten van deze maker niet zijn gedateerd? Of heeft de stempel er toch ooit gestaan en is hij eraf geslepen?


25 mei 2007, 00:45
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Laat ik voorop stellen dat ik mezelf niet als een expert zie op het gebied van Duitse WW1 bajonetten (hoewel daar wel een groot deel van mijn interesse ligt), maar het volgende heb ik uit een boek waarin alle bajonet makers uit die tijd beschreven worden:
De firma Simson had ook buitenlandse contracten waaronder Peru en Griekenland.

Hoogst waarschijnlijk heb je een export bajonet.

_________________
www.muetstege.com


25 mei 2007, 01:39
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
zijn er nog ergens andere stempels te vinden? bvb achteraan op de pommel, ergens op de pareerstang of in het kommetje van de loopring...
De afnamestempel is, zoals de naam het zegt, de datum wanneer de bajonet door het Duitse leger aangekocht werd. Mogelijkheden zijn dus :
- voor export zoals Meut reeds zei (al was dat niet gebruikelijk tijdens de oorlogsjaren aangezien alle reserves voor het eigen leger nodig waren. Kijk even of het een neuer of alter Art is. Hoge oortjes zonder vuurbeschermer is alter Art)
- voor niet-militair gebruik (er zijn bvb. exemplaren voor het Rode Kruis zonder enige stempels)
- geproduceerd in 1918 en te laat om door het leger afgenomen te worden
- ongetwijfeld zijn er nog andere mogelijkheden maar dan moet ik wat opzoeken


25 mei 2007, 08:22
Profiel WWW
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Bedankt voor jullie reacties. Het is een AA (alter Art), dus met hoge oortjes en zonder vuurbeschermer. Behalve de naam van de maker (Simson & Cie) kon ik geen andere markeringen op de bajonet ontdekken, ook niet op de schede. Wel staat er onderaan op de snijkant van het lemmet (dus op de buik i.p.v. de rug), vlakbij de pareerstang, een heel klein cirkeltje gegraveerd, ik weet echter niet zeker of dit bewust is gedaan of dat het een afwijking is.


25 mei 2007, 15:10
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Kan je misschien een (enkele) foto('s) posten? Een beeld zegt soms meer dan 1000 woorden ;-)


25 mei 2007, 15:30
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Een foto zou inderdaad van pas komen.

Volgens mij is deze al zeker niet gebruikt door het Duitse leger aangezien er geen enkele inspectiestempel op staat.

Dat stempeltje aan het begin van de kling zie je we vaker, het heeft niet echt een betekenis voor zo ver ik weet, het is meestal een willekeurig tekentje, heb al veel verschillende gezien. Ik vermoed dat het iets met de productie te maken heeft.

Staat er trouwens Simpson & Cie of Simpson & Co, Sulh? Simpson & Co had inderdaad export modellen maar S98/05 is naar mijn weten nooit uitgevoerd.

Afbeelding

Wat ik ook nog als mogelijk beschouw is dat deze afgekeurd is. Ik leg het even uit, je vind af en toe een S98/05 en ik heb ook al een S98 gehad met een zogenaamde RC stempel. Dit is iets wat ik eigenlijk alleen nog maar heb gezien bij Simpson & Co. Het is een stempeltje van de revisiecommissie, terug te vinden op de rug of de pomme. Dit wil zeggen dat deze eerst afgekeurd was en uiteindelijk terug goedgekeurd. Misschien is deze nooit terug goedgekeurd en dus ook niet verder gestempeld.

Afbeelding

Misschien is het een dress model maar naar mijn weten hield Simpson & Co zich daar niet mee bezig. Om hierover te oordelen moeten we wachten op een fototje.


25 mei 2007, 16:22
Profiel
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Bedankt voor jullie hulp tot zover. Er staat inderdaad Simson & Co i.p.v. Simson & Cie. Het is goed mogelijk dat het om een export- of afgekeurd exemplaar gaat (al zie ik in het laaste geval niet in wat hiervoor de reden zou kunnen zijn). Ik zal vanavond als ik thuis ben eens wat foto's posten.


26 mei 2007, 13:13
Profiel
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Hier enkele foto's:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding


26 mei 2007, 18:33
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Dag Imperator,
bedankt voor de (goede) foto's. Het gaat hier over een S98/05 alter Art (meer info over de verschillen tss a.A. en n.A. vind je hier : http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=109) dus gemaakt voor 1915. Bij een neuer Art (1915 en later) zou ik overtuigd geweest zijn dat een exportmodel onmogelijk was aangezien Duitsland zijn materialen echt niet kon missen. Deze kan dus perfect voor de oorlog gemaakt zijn waardoor export een mogelijkheid is. Helaas heb ik hier geen naslagwerk wat dat bevestigd.
Kristof


27 mei 2007, 04:58
Profiel WWW
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Kristof, bedankt. Ik denk nu dat het inderdaad om een export exemplaar van voor 1914 gaat. Simson & Co staat ook bekend als export maker.


27 mei 2007, 22:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling