Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 17:13



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Koppelschoen 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Koppelschoen
Iemand hier een idee wat dit kan zijn? Ruim 20 jaar geleden gevonden in een dumpzaak in Nederland en ik heb hem nog steeds niet kunnen identificeren. Moet voor een vrij brede of dikke schede zijn. Een K98 valt er doorheen, een SG 98/05 of een P1907 past ongeveer, om een idee te geven.

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Kilian op 25 mei 2007, 08:49, in totaal 2 keer bewerkt.



24 mei 2007, 09:02
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
het systeem met de beugels lijkt een beetje op dat wat we terugvinden op de schedes van Amerikaanse bajonetten als de P1905, P13, de p17 en de M3 schede. Misschien moet er in die richting gezocht worden?

Afbeelding

Afbeelding

Straks eens kijken in Jim Maddox's boek, achteraan staan een aantal schedes en koppelriemen.


24 mei 2007, 10:52
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Koppl systeem is idd. U.S. style en de webbing brits.
Waarschijnlijk van een mogendheid die na WO2 herbewapend is door de geallieerden.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


24 mei 2007, 15:20
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
De beugel is allezins voor en Amerikaanse koppelriem. Kijk maar naar de Duitse S84/98 III bajonetten aangepast door Noorwegen voor hun M1 Garands, zelfde systeem is aan de schede gelast. Ik zou ook gokken op wat Jeffrey zegt.


24 mei 2007, 16:47
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Nu dat land nog vinden :-)


24 mei 2007, 16:58
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Zeker geen merkjes te vinden :cry:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


24 mei 2007, 19:33
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Geen enkel merkje te vinden. Ik heb het ding al eens op een amerikaans forum (jouster) voorgesteld. Noch Gary Cunningham, noch Bill Porter hadden een antwoord. Omdat ik zelf richting duits fabrikaat dacht, en eigenlijk nog steeds denk, vanwege de aluminium belthook en sluitknopje, en de textuur van het donkergroene bandje, heb ik het ook al eens bij het grootste duitstalige forum geprobeerd. Ook geen resultaat. De curator van het Legermuseum kende hem ook niet, maar dacht eventueel aan een nederlandse koppelschoen voor de P1907. Tot op heden weet ik niet wat het is..


24 mei 2007, 20:13
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Duits daar geloof ik niet zo in eigenlijk.
Misschien is het wel een eigen fabrikaat van iemand. Who knows.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


24 mei 2007, 20:43
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Je moet naar een bajonet zoeken waarvan de schede een brug heeft (zie foto) aangezien de lus van de frog daar door heen moet om de schede aan de frog vast te zetten.
Ik weet dat dit nog steeds niet alles zegt, maar het verkeint wel het zoekgebied (mocht ik gelijk hebben). Gezien de riem (koppel) bevestiging zou het geallieerd of NAVO (gezind) moeten zijn.

Persoonlijk denk ik dat het gaat om een frog tbv een M1917 "Eddystone" of M1 "Garand" bajonet. Ik denk dat iemand het metalen koppel gedeelte kapot (afgebroken) heeft gehad en dit als (nood oplossing heeft gebruikt). Deze persoon heeft toen de aanwezige orginele koppel haak houder gebruikt om daar de lus doorheen te doen (zie foto).
Nogmaals weet ik het niet zeker en durf er ook geen geld op te zetten. :wink:

Dit is een foto van een M1 Garand met schede, maar het idee is hetzelfde voor de M1917:
Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


24 mei 2007, 22:02
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Dank voor je uitgebreide reactie op dat late uur Meut. De koppelschoen is mijns inziens niet van het merk "eigenbouw" en, gelet op de slijtage sporen, langere tijd gebruikt.

Het bandje is volgens mij bedoeld om de bajonet (of mes of iets dergelijks) in de schede te zekeren. En de koppelschoen voor een schede met "frog stud", gelet op de afdruk/vervorming van het webbing.

Ik heb de suggestie van de curator het legermuseum proberen te checken. De eerste P1907-achtige die uit mijn grabbelton kwam was een Australische Owen No 1 Mk I uit 1944 voor de Owen submachine gun. Op zich past dat aardig en komen de punten waar de koppelschoen en schede contact hebben - en de koppelschoen dus kan slijten - wel overeen, alleen is de koppelschoen wat ruim.

Als dit de match is, moet ik op zoek naar een land waar na WO2 de Lee Enfield No1 MKIII in gebruik was, in combinatie met verder amerikaanse uitrusting, althans qua equipment belt.

Nederland is na de oorlog begonnen met engels materiaal en daarna overgestapt op amerikaans. Dan zou het dus moeten gaan om een nederlandse koppelschoen voor de P1907 uit de overgangsperiode. Het zou misschien kunnen, maar ik geloof er nog niet zo hard in. Maar wat het dan wel is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


25 mei 2007, 09:14
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Hmm...ik denk dat je inderdaad gelijk hebt met dat zekerings bandje.
Ik ga weer verder zoeken, want nu wil ik het ook weten ook :lol:

_________________
www.muetstege.com


25 mei 2007, 09:50
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Heb de koppelschoen ook maar even om de M7 schede voor de M1 bajonet gedaan. Past alleen met de schede achterste voren. Zelfde geldt voor de M1917 schede. Voor mij vallen die af.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


25 mei 2007, 10:02
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Niets te vinden in Jim Maddox's boek...


25 mei 2007, 20:55
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Die haak zegt niet dan dat het alleen gebruikt is voor een U.S. style koppelsysteem.
Denk zelf ook eerder dat de bajo brits moet zijn zoals Kilian zelf ook al aangeeft.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


25 mei 2007, 23:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling