Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 03 jun 2024, 21:28



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Argentijnse 1909 
Auteur Bericht
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007
Berichten: 156
Bericht Argentijnse 1909
Ik heb vorige week mijn eerste argentijnse bajonet binnengekregen. Is wel geen zeldzaam exemplaar, maar vindt het gewoon een mooie bajo!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
General Henri Guisan said to his officers: Switzerland would fight back against any invader, and if they ran out of ammunition they would use the bayonet. Switzerland, he declared, would never surrender


22 jun 2009, 16:30
Profiel WWW
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007
Berichten: 156
Bericht 
Zie juist dat Bob Osborn in Bayonets of the world aangeeft dat de drukknop aan de rechtse kant van de pommel zat ipv aan de linkse t.o.v. de 1891.

Ook zou er een first en second patern zijn. de eerste (in argentinie en duitsland gemaakt) zou de muzzle ring away from the hilt hebben, en de 2de (in argentinie gemaakt) zou deze ertegen hebben zitten.

Kan iemand deze 2 theses bevestigen?

_________________
General Henri Guisan said to his officers: Switzerland would fight back against any invader, and if they ran out of ammunition they would use the bayonet. Switzerland, he declared, would never surrender


22 jun 2009, 16:38
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
mooie bajonet en ook weer niet zo courant.
als de afstand van de loopring verschilt gaat het sowieso om een ander model bajonet, niet om een variant op een model.
ben je zeker dat het in Osborn's boek over een argentijnse bajonet gaat? bvb. turkije heeft 2 modellen die er, op de afstand van de loopring na, identiek uitzien.


22 jun 2009, 19:11
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Mooi exemplaar met een intacte crest 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


22 jun 2009, 19:15
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007
Berichten: 156
Bericht 
ik voel dat ik hier weer wat ga bijleren, crest = ??

ik heb vorig jaar eens een ebook van bob osborn gekocht, bob osborns guide to bayonets of the world. Maar vind er veel "onregelmatigheden" in waardoor ik nooit zeker kan zijn van de info, meeste klopt, maar details, ...

groetjes

_________________
General Henri Guisan said to his officers: Switzerland would fight back against any invader, and if they ran out of ammunition they would use the bayonet. Switzerland, he declared, would never surrender


22 jun 2009, 19:29
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Luigike schreef:
ik voel dat ik hier weer wat ga bijleren, crest = ??


Dat is dat mooie wapen op de bajo :wink:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


22 jun 2009, 20:05
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Nog even wat uitvoeriger voor Luigike:

De crest waar Jeffrey het over heeft is het Argentijnse staatswapen onder het Modelo Argentino 1909. Er was een Argentijnse wet die het verbood om afgedankt wapentuig met dat wapen erop te exporteren. Daarom kom je veel bajonetten tegen waar dat staatswapen (nogal grof) is weggeslepen. Moet je maar eens op letten. Om één of andere reden is die wet niet meer van kracht of wordt niet meer uitgevoerd, want er bestaan ook partijen bajonetten op de markt waar het staatswapen nog gewoon op staat. Heb er zelf ook een. Ik geloof niet dat ze daardoor erg zeldzaam zijn, maar het is natuurlijk leuker mét dat staatswapen dan zonder.


22 jun 2009, 20:33
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007
Berichten: 156
Bericht 
Bedankt Kilan en Jeffrey voor de verhelderende uitleg.

_________________
General Henri Guisan said to his officers: Switzerland would fight back against any invader, and if they ran out of ammunition they would use the bayonet. Switzerland, he declared, would never surrender


22 jun 2009, 21:52
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Hoi Maarten,
Het klopt wat betreft de drukknop, Kiesling vermeld dit ook.
Ook zie je vaker een andere tekst RDMD i.p.v Weyersberg en Kirschbaum of iets in die vrom. Ik weet niet of dat wat te maken heeft met je loopring.


23 jun 2009, 14:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling