Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024, 19:54



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 M1895 No.1 N.M. nader bekeken 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht M1895 No.1 N.M. nader bekeken
Via Otto heb ik deze M1895 No.1 N.M. aan mijn collectie mogen toevoegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echter als we deze bajonet eens nader gaan bekijken zullen jullie zien waarom ik juist deze bajonet wilde hebben :twisted:
Laten we beginnen met het opvallenste;
Kijk maar eens goed naar het inspectie stempel op de pommel.
Afbeelding

Jawel...een Kroon-W stempel...en die kende ik/we nog niet :P :shock:
Laten we verder gaan...
Kijk nu eens goed naar het serienummer en het Hembrug logo.
Afbeelding

Voor de personen onder ons die in het bezit zijn van NL M1895 bajonetten moeten die van hun maar eens vergelijken met deze.
Het is namelijk zo dat normaal gesproken het Hembrug logo (makers logo) aan de andere zijde van het ricasso hoort te staan...altijd aan de andere zijde van het serie nummer.

Daarnaast is deze bajonet voorzien van het oudere type ledere schede met de korte lus (3,5 cm) die voornamelijk veelal voorkomt bij de M1895 "KNIL" bajonetten. Het grappige aan deze schede is dat hij is voorzien van een inspectie stempel die lijkt op de Kroon-Z (maar dan zonder Kroon).
Afbeelding

Maandag ben ik uitgenodigd door de vuur- en blankewapens conservator van legermuseum in Delft om samen met hem van gedachte te wisselen over NL bajonetten en om de collectie die niet wordt vertoond in de wapenkamer te bekijken en te fotograferen. Ik hoop dan ook wat antwoorden te vinden/krijgen op dit soort vraagstukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


02 jul 2009, 19:48
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Lucky bastard :lol:
Hopelijk krijgt het klootjes volk ook nog iets van dit moois te zien 8)

Buiten de merkjes om ook nog een mooi uitziend exemplaar !

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


02 jul 2009, 20:26
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
weer een mooie aanwinst Erwin :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


02 jul 2009, 20:33
Profiel
Adjudant-Chef
Adjudant-Chef

Geregistreerd: 09 jul 2007
Berichten: 357
Bericht 
Zeker een mooie aanwinst Erwin!

Ben trouwens 2 dagen geleden nog in het legermuseum geweest


02 jul 2009, 23:46
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Op de site van Old Smithy staat ook ergens een schede met zo'n soort 1 40 stempeling. Helaas kan ik die nu niet terugvinden omdat het index schermpje op zijn website al een hele tijd niet werkt. Ik meen me te herinneren dat de betekenis daarvan door Steven van Olderen ooit verklaard werd als een productiedatum uit 1940, in dit geval dus januari. Ik heb dat nooit kunnen verifieren maar als het klopt zou het eventueel een hele late schede kunnen zijn. Misschien interessant om dat eens met de curator van het Legermuseum te bespreken en misschien wil de curator zich ook wel bij dit forum aanmelden.


03 jul 2009, 21:25
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
@ Kilian: Heb je ooit van een kroon-W inspectiestempel gehoord?!
Conservator!

Schijnbaar hebben we ze niet allemaal in kaart gebracht.

Die 1 40 stempeling lijkt me nogal lastig, aangezien de koppelschoen-lus maar 3,5 cm is.
Deze past absoluut niet over een riem die ze na 1939 gebruikten!

Ik heb toevallig het boek "Veldgrijs" en daar staat ook in dat de riem een stuk smaller was tijdens (en voor) WO1.

_________________
www.muetstege.com


04 jul 2009, 00:51
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Nee, kroon W heb ik nog niet gezien.

Heb via een omweggetje de schede op de site van OldSmithy kunnen vinden. Het is de afgebeelde schede bij de KNIL bajonet: http://www.old-smithy.info/country%20sheets/holland.htm

Krijg jij het sidebar menu (met by country etc) op zijn website wel in beeld? Sinds ik Internet Explorer 8 gebruik is dat foetsie en krijg ik op die plek op de website een "error 404". Misschien ligt het aan mijn browserinstellingen.

Ahum, conservator, juist ja. Freudiaanse vergissing.


04 jul 2009, 01:19
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Het probleem met de site van OldSmithy heb ik inmiddels gevonden en opgelost. Het ligt aan Internet Explorer 8 die een backwards compatibility probleem met die site heeft. Met het voor die site inschakelen van de functie Compabiliteitsweergave in IE8 los je dat weer op.


04 jul 2009, 01:52
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Maar hoe zit het dan met de korte lus (3,5cm) later is toch breder???
En is de referentie op die site niet jouw eigen afbeelding???

Ik heb heb nog nooit een riem/koppel gezien uit de WO2 tijd die maar 3,5 cm breed was....ook niet bij het KNIL.
Maar mischien zit ik er wel helemaal naast....ik weet wel dat de cavalerie een dunnere koppel(over hun normale koppel) gebruikte voor die tijd!

_________________
www.muetstege.com


04 jul 2009, 03:11
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
heel interessant stuk Erwin, proficiat met de aanwinst!


04 jul 2009, 05:33
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Meut schreef:
Maar hoe zit het dan met de korte lus (3,5cm) later is toch breder???
En is de referentie op die site niet jouw eigen afbeelding???

Ik heb heb nog nooit een riem/koppel gezien uit de WO2 tijd die maar 3,5 cm breed was....ook niet bij het KNIL.
Maar mischien zit ik er wel helemaal naast....ik weet wel dat de cavalerie een dunnere koppel(over hun normale koppel) gebruikte voor die tijd!


Nee het stuk is van Old Smithy. Carl had de bajonet geïdentificeerd als "cavalry with composite grips", vlgs mij staat ie zo in de oorspronkelijke Kiesling. Ik had destijds contact met Steven en heb de heren met elkaar in contact gebracht, waarna de bajonet correct geïdentificeerd kon worden. Daarom wordt mijn naam genoemd op die site. Hoe het met de breedte van de draaglus zit, dat weet ik niet. Mogelijk kan het Legermuseum licht in het duister brengen? Feit is in ieder geval dat Carl een broertje of zusje van jouw schede heeft, ook met die Z in cirkel. Je weet zeker niet waar Otto die bajonet vandaan heeft, Indonesië of Europa?


04 jul 2009, 10:20
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Mooie aanwinst Erwin!

Ik denk ook dat de 1 40 stempel staat voor januarie 1940, ik heb een oud model klewang met een 12 99 stempel en dat zou dan wel overeen komen met het model schede.

Gekroonde W is echt leuk heb ik ook nog nooit gezien, net als mijn bajonet met alleen een kroontje zonder letter (hebben we eigenlijk nooit meegenomen in de vorige foto's e.d.)

Ook wel erg leuk dat je jezelf mag verdiepen in het legermuseum lekker veel foto's maken zou ik zeggen!

Ik ben nog even naar mijn kamertje gerend omdat ik dacht dat op een leren verrekijkertas van de art inrichtingen ook een Z in een circel stond maar dat was een M in een circel.........

Leuk apart bajonetje en schede ben benieuwd!

Groeten,

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


05 jul 2009, 21:35
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
zeer mooi stukje Erwin, met je website komen ze echt wel in jou richting, handig


06 jul 2009, 13:00
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik ben vandaag naar Delft geweest en heb daar zeer interesante info opgedaan en hele mooie en zeldzame NL bajonetten in m'n handen gehad (en natuurlijk ook gefotografeerd).
Ik weet nu ook een stuk meer over de verschillende inspecteurs (en inspectie-stempels) en ben er achter gekomen dat het toch iets anders in elkaar steekt dan ik (we) dacht(en).
Ik ben nu in het bezit van zo'n 25 A4-tjes met achtergronden over deze inspecteurs. Het gaat nog wel even wat puzzelen worden maar dan hebben we ook wat.

Als ik vanavond wat meer tijd heb zal ik wat foto's van enkele topstukken hier op het forum plaatsen.

_________________
www.muetstege.com


06 jul 2009, 19:09
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Meut schreef:
..Ik weet nu ook een stuk meer over de verschillende inspecteurs (en inspectie-stempels) en ben er achter gekomen dat het toch iets anders in elkaar steekt dan ik (we) dacht(en).
Ik ben nu in het bezit van zo'n 25 A4-tjes met achtergronden over deze inspecteurs. Het gaat nog wel even wat puzzelen worden maar dan hebben we ook wat.
....


Ik ben erg benieuwd.


06 jul 2009, 19:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling