Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024, 00:14



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Overgangsmodel SG98/05 a.A. <--> n.A. 
Auteur Bericht
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Overgangsmodel SG98/05 a.A. <--> n.A.
Een korte topic over de overgangsmodellen tussen de SG98/05 alter Art en neuer Art. Ik vind ze wel fascinerend en ze zijn volgens mij aan schappelijke prijzen te vinden omdat vele handelaars niet weten wat ze nu juist verkopen.

Het gaat over modellen gemaakt in 1915 (met enkele zeldzame exemplaren uit 1916) en er bestaan 2 hoofdvarianten :
1. SG98/05 a.A. (dus met hoge oortjes) met vuurbeschermer
2. SG98/05 n.A. (dus zonder oortjes) zonder vuurbeschermer
Zoals met de normale SG98/05 zijn er dan nog de versies met zaagtanden en die met weggeslepen zaagrug.
Voor degenen die van elk 1 exemplaartje willen : dat is 12 stuks te gaan :-)

deze veiling is net afgelopen en heb 'm laten gaan omdat ik niet zeker was over de authenticiteit (weggeveilde datum + het hout en de schroeven lijken me niet koosjer)
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... &rd=1&rd=1

Een collega van me heeft er eentje maar dat is een zoldervondst. Binnenkort zal ik ze eens meevragen en wat foto's posten.

Op Old Smithy's site http://www.old-smithy.info (onder dedicated pages - SG98/05) staan enkele foto's. Gisteren had ik een artikel van hem gevonden wat enkel over deze overgangsmodellen ging maar ik vind het even niet terug.

Afbeelding

Afbeelding


23 mei 2007, 22:19
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Schroeven lijken me idd. niet correct.
Ze hebben meer weg van de K98 variant

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


23 mei 2007, 22:43
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Het zijn inderdaad interessante tussenmodellen, maar het is veel werk om ze allemaal te vinden. Handelaars weten inderdaad vaak niet dat deze meer waard zijn maar op ebay daarentegen zijn ze meestal belachelijk duur (de modellen met zaagblad dan toch).

Ik moet je toch verbeteren of eerder aanvullen. De meeste die je vind zijn inderdaad uit de overgangsperiode tussen aA en nA maar de meeste interessante, moelijker te vinden en dus duurdere modellen zijn de aA's die maar half omgebouwd zijn. Dus oortjes verwijderd en geen vuurbeschermer geplaats. Of wel een vuurbeschermer geplaatsts maar de oortjes niet verwijderd. Ik kan je verzekeren dat zo'n omgebouwd model uit 1907 veel meer waard is dan 1 uit 1915, aangezien het deels een indicatie is dat deze lang gediend heeft.

Over die bajonet dat je daar hebt gepost. De handgrepen en de schroeven, evenals de drukknop, zien er wat vreemd uit maar ik kan niet echt oordelen met deze foto's. Over de handgrepen, het is in 90% van de gevallen verdacht dat ze niet perfect aansluiten, dat is altijd een goede indicatie. Het zou wel kunnen dat ze niet perfect passen (spleetje bij de pommel) doordat het aA handgrepen zijn en de vuurbeschermer dus in de weg zit, bij zo'n overgangsmodel kan ik het niet direct zeggen. De drukknop ziet er wat raar uit maar volgens mij is dat omdat ze niet volledig vast geschroefd is, dat heb ik nog al eens voorgehad.

Aangezien er een nummer op de parreerstang staat en de andere markeringen zijn weggevijld zou ik er van uit gaan dat deze refurbished is (overgenoemen door een of ander land en wat aangepast). Dan gebeurt het vaak dat handgrepen/schroeven/drukknop vervangen worden. De aanpassingen komen me niet echt bekend voor. Van sommige landen kan je deze zeer goed herkennen aan typische veranderingen, bijvoorbeeld de Poolse.

Maar maak je geen zorgen Kristof, die kan je nog gemakkelijk vinden in Waver, wat goedkoper zal uitvalllen dan ebay.


24 mei 2007, 16:42
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Die knop is idd waarschijnlijk gewoon niet goed vastgedraaid (heb ik ook al eens voorgehad :) ) Maar de grepen deden me twijfelen.
@Sam, heb je toevallig ergens een foto van een aA met weggeslepen oortjes? Is er dan een zichtbaar verschil met de nA? Of moet er echt op stempels afgegaan worden?


24 mei 2007, 16:57
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Hier zijn eerst fototjes van 2 aA's. 1tje uit 1910 en 1tje uit de overgangsjaren gedateerd 1915. Er is weinig tot geen verschil te merken.

Afbeelding
Afbeelding


Hier is een foto van 1 van mij gewone nA's en eentje van een aA die volledig is omgebouwd naar een nA. Ik heb enkele foto's genomen uit verschillende hoeken aangezien het verschil klein is maar de oren van de omgebouwde lijken mij iets hoger dan de oren van de nA. Aan de hand van de datering kan je dus met zekerheid zeggen dat deze aA is geweest. De oren (of wat er van over blijft) van de omgebouwde zijn ook wat scherper dan de meer afgeronde oren van de nA. Ik vermoed dat er ook wel veel verschil zit tussen elk omgebouwd model aangezien je de ene keer al wat heviger bent dan de andere met inkorten.

Afbeelding
Afbeelding

Bij een model uit de overgangsjaren lijkt het me zeer moeilijk te achterhalen of dit ooit aA is geweest (tenzij het een overgangsmodel is). De oren zijn best goed verwijderd en je ziet er eigenlijk niet veel van.

Nu ik het omgebouwde model toch heb laten zien zal ik ineens trakteren op deze redelijk zeldzame regimentsmarkering die de bajonet nog beter maakt. A.F.E.1.32. Fuss Artillerie 1ste Ersatz batterij, 32ste wapen. Ongeveer toch, bij zulke makeringen is het meestal niet in de standaard vorm geschreven.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Sam op 25 mei 2007, 16:03, in totaal 1 keer bewerkt.



24 mei 2007, 19:15
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
@ Sam, de foto's zijn er blijkbaar niet doorgekomen. Kan je even reposten?

--> ze werken nu wel : mooie foto's van erg interessante bajonetten.


Laatst bijgewerkt door virjinz op 25 mei 2007, 16:16, in totaal 1 keer bewerkt.



24 mei 2007, 20:57
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
net even gekeken en in m'n verzameling zit een Pruisische SG98/05 uit 1915 met Truppenstempel (164.R.5.89)) MAAR met kleine oortjes en Feuerschutzblech. Lucky shot!


25 mei 2007, 11:55
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Nu dus met foto's. Welke fabrikant is het Kristof? Aan de hand daarvan kan je soms ook weten of hij nu altijd al nA is geweest of heel even aA?


25 mei 2007, 16:04
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Hier 2 foto's van op de site. Jammer genoeg is de pareerstang wat naar achteren geplooid. Als het risico niet te groot is ga ik het door een custom messenmaker laten corrigeren.

De producent is Gottlieb-Hammesfahr, een logo dat me wel aanspreekt omwille van de pyramide. De andere zijde van het lemmet draagt een stempel van het Erfurt-arsenaal.

Afbeelding

Afbeelding

De troepenstempel "164.R.5.89." staat (volgens mij) voor het 89ste wapen van de 5de afdeling uit het 4de Hannovers Infanterie-Regiment nummer 164.


25 mei 2007, 16:14
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Het is het normaal het 164ste infanterieregiment, 5de bataljon, 89ste wapen.

Als hij gemaakt is door Gottlieb Hammesfahr dan is hij altijd nA geweest aangezien dze alleen nA hebben gemaakt. Het feit dat deze ook Erfurt gestempeld is wijst er hoogstwaarschijnlijk om dat deze aA gemaakt is door Erfurt (die gingen er uit in 1915) en afgewerkt/aangepast door Gottlieb Hammesfahr tot een nA. 2 fabrikantsstempels maken het altijd interessant.


25 mei 2007, 16:33
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
doeme :-) had gehoopt een aangepaste te hebben 8)


25 mei 2007, 17:30
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik vermoed dat het een aangepaste is. Dus eerst aA gemaakt door Erfurt en dan aangepast/ afgewerkt door Gottlieb. Ik kan je natuurlijk geen zekerheid bieden met zo'n model uit de overgangsperiode.


25 mei 2007, 18:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling