Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 jun 2024, 20:25



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan 
Auteur Bericht
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
virjinz schreef:
als er zo een nummer opstaat dat met een graveerpen gezet is, komen die vaak van bij Kettner.
ik weet niet of zij dat nummer aangebracht hebben of zo aangekocht.


Mijn M95 komt bij Frankonia vandaan zo,n 16 jaar geleden.

Citaat:
Volgens mij stond in Janzen`s Notebook dat er exemplaren voor Sudan gemaakt zijn maar verder staat er geen informatie over bij. Zal het vanavond nog eens inkijken.


In de franse Kiesling deel 2 pagina 130 van de eerste druk.

@Friedrich:

Het Soedan verhaal is idd. zeer onduidelijk. Alles wat je leest op het net gaat bijna of de Enfields die ze daar gebruikt hebben.
Het lijkt me echter niet onmogelijk dat ze ook veel andere wapens in hun arsenaal hadden aangezien het een behoorlijk onrustig gebied is geweest.
In het begin hadden ze voornamelijk westerse wapens. Tegenwoordig is het bijna allemaal oostblok spul.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


05 okt 2011, 19:33
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
jdeleur schreef:
Het Soedan verhaal is idd. zeer onduidelijk. Alles wat je leest op het net gaat bijna of de Enfields die ze daar gebruikt hebben.
Het lijkt me echter niet onmogelijk dat ze ook veel andere wapens in hun arsenaal hadden aangezien het een behoorlijk onrustig gebied is geweest.
In het begin hadden ze voornamelijk westerse wapens. Tegenwoordig is het bijna allemaal oostblok spul.


Akkoord, natuurlijk hadden ze daar bepaalde hoeveelheden Oostenrijks-Hongaars spul. MAAR ik kan niet geloven dat er speciaal een hoeveelheid wapens voor gereviseerd werden, laat staan dat die hun weg terug vonden naar ons in grote hoeveelheden.

Van Bulgarije staat het wel vast dat die grote hoeveelheden gereviseerd hebben, maar dan voor eigen gebruik. Misschien leverden die ook aan Soedan, maar volgens mij gebruikte men gewoon wapens die door de verjaagde Italiaanse koloniale troepen achtergelaten werden, waaronder M95's. Ik durf dus te beweren dat Kiesling er waarschijnlijk naast zit.

Meerdere auteurs gaan er ook ten onrechte van uit dat de M95-bajonetten met hulpkorrels voor de cavallerie waren. Deze waren gewoon het voornaamste oorlogsmodel, om op loopgraafafstanden iets te raken. Dat heeft men mij ook bevestigd in de musea in Oostenrijk.
Maar om één of andere reden blijven auteurs dat cavallerieverhaal van elkaar overschrijven ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


05 okt 2011, 20:18
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
Wat wel frapant is dat ik nog enkel het standaard model gezien heb met deze verse serie nummers.

Ik weet inmiddels hoe ze tijdens conflicten in afrika met hun wapens omgaan. Dus kan me wel een beeld vormen bij jouw opmerking over het terug komen van deze wapens op de surplus markt.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


05 okt 2011, 21:33
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
Dat klopt! Nooit een onderofficier of eentje met hulpkorrel. En zonder te ver off topic te willen gaan, de bijbehorende geweren zijn allemaal karabijntjes, ofwel zo geboren, ofwel ingekort, en allemaal met de onderste riembeugels verwijderd, ook zo'n gestensilld nummer op de grendel (die trouwens steeds gezandstraald en verchroomd lijkt). Ook allemaal naar het S-kaliber opgeboord.

Iemand heeft dus grote loten wapens op éénzelde standaard gebracht. Maar het waren niet de Oostenrijkers of Hongaren zelf. Voor zover ik kon uitvissen de Bulgaren.

_________________
Si vis pacem para bellum!


05 okt 2011, 22:15
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
Heb je overigens nog die foto kunnen vinden?

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 okt 2011, 07:21
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
Van de soedanees met een M95? Niet achter gezocht, er staat geen bajonet op ;-)

Ik weet trouwens niet meer over welke nationaliteit het precis ging. Ik zal er dit weekend eens naar zoeken ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


06 okt 2011, 08:14
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
Ik ken deze ook als Bulgaarse overhaul. Van een link met Soedan heb ik niet eerder gehoord en het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk.


06 okt 2011, 19:34
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
Net even een boek erbij gepakt van wapens die gebruikt zijn door de italianen maar geen spoor van de M95 te vinden.
Weten jullie hoeveel er gebruikt zijn door de italianen?

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 okt 2011, 20:06
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Oostenrijkse M1895 refurbished voor Sudan
VEEL. Wanneer ik thuis een getal vind zal ik het posten, maar we spreken niet over duizenden, maar over tienduizenden en misschien wel nog meer.

Waarom? Ten eerste was het Oostenrijks-Hongaars leger (afin, dat waren er eigenlijk drie, maar dat zou ons wat ver leiden) het grootste van West-Europa. Ten tweede vochten de Italianen haast uitsluitend tegen hen. De meeste buitwapens waren dus M95's. Ten derde, en da's nog het belangrijkste, moest Oostenrijk-Hongarije, of wat ervan overbleef, een deel van haar herstelbetalingen aan Italië doen in ... wapens.

Na WOI ontving Italië dus een berg M95's, weliswaar allemaal in hun WOI-configuratie. Deze werden ingezet in de kolonies en bij troepen van de tweede lijn. En het zou me niet verbazen wanneer daar een deel van in Soedan is blijven plakken, of terecht gekomen is.

Maar, het materiaal waar wij over spreken, is allemaal herdaan in de jaren dertig, 99% zeker door de Bulgaren, dus heeft het één met het ander niks te maken. Tenzij de Bulgaren er ook een deel van aan Soedan leverden, maar dan snap ik niet waarom het in zo'n mooie staat terugkwam.

_________________
Si vis pacem para bellum!


07 okt 2011, 08:53
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling