Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 23:56



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 voorstellen: Pinhelm 
Auteur Bericht
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007
Berichten: 157
Bericht voorstellen: Pinhelm
Dag iedereen, ik ben pinhelm, een verzamelaar en liefhebber van de eerste wereldoorlog. Ik ben ongeveer al 15jaar bezig met te verzamelen. Ik interesseer me vooral in de loopgravenoorlog en alles wat er mee te maken heeft. Groeten pinhelm :D

_________________
Verzamelaar militaria W.O.I


15 okt 2007, 19:09
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Welkom!

Uiteraard willen we foto's zien 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


15 okt 2007, 19:26
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Welkom Pinhelm :wink:


15 okt 2007, 19:52
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hallo pinhelm,

Wekom enne.............ik vind foto´s ook altijd leuk!

Groeten Eric


15 okt 2007, 20:40
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007
Berichten: 157
Bericht 
ik zal proberen om morgen enkele foto's op het forum te zetten; Het is nu al te laat. Groeten Pinhelm

_________________
Verzamelaar militaria W.O.I


15 okt 2007, 22:04
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
welkom pinhelm! en ook ik kijk ernaar uit om foto's te zien. Zowel van bajonetten als pinhelmen!
Thuis heb ik een Pruissische van het Metzer regiment maar ben niet zo thuis in de exacte type-bepalingen.
Groetjes,
Kristof


16 okt 2007, 09:44
Profiel WWW
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007
Berichten: 157
Bericht 
Ik kan voorlopig maar een paar foto's opzetten omdat mijn fototoestel hapert, kan iemand me zeggen hoe ik foto's op het forum kan zetten. Voor pinhelmendeterminatie is hier een goede site:www.kaisersbunker.com. Op deze site kan je alles opzoeken, van de stempels in de pinhelmen tot de verschillende visers (issue en prive-aankoop). Groeten Pinhelm

_________________
Verzamelaar militaria W.O.I


16 okt 2007, 12:11
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007
Berichten: 157
Bericht Schirmmützen gekocht in Ciney
Speciaal voor Killian, de schirmmütze en hun mankementen:

Feldgrau schirmmütze (pruisen)

Afbeelding

Afbeelding

Schirmmütze Mecklenburg
Deze vond ik leuk omwille dat de naam er in staat.

Afbeelding
De nationale konkarde ontbreekt, maar is nog te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schirmmütze Würthemberg

Afbeelding

Afbeelding

Het leder is hard geworden, wat normaal is, deze schirmmützen dateren voor 1914

Afbeelding

Groeten pinhelm

_________________
Verzamelaar militaria W.O.I


31 okt 2007, 19:06
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
welk product gebruik jij om verhard leer terug soepel te maken?


31 okt 2007, 19:23
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Dank je Pinhelm. Zoals ik al aangaf is dit absoluut mijn verzamelgebied niet, maar ik vind het altijd leuk om eens een keer wat anders te bekijken.

Ik had vroeger op de slaapkamer, die ik met mijn broertje deelde, de verzameling petten en helmen van mijn vader liggen. Twee Duitse WO1 M1916´s, een Franse Casque Adrian met voor op de klep een passende messing herdenkingsplaat ter herinnering aan de Grande Guerre, een Belgische "Casque Adrian" model met de leeuw voorop, verschillende Nederlandse van WO1 (ik meen M1916), Nederlands van voor/tot WO2 en WO2 helmen die mijn vader als kind tijdens WO2 had opgeraapt. Duits (M35 of 42, dat weet ik niet meer), Duitse parahelm, Engelse en Amerikaanse helmen. Alles bij elkaar iets van 30 a 35 stuks. Er zat ook een Nederlandse officiers kepie bij van voor WO2. Zo´n blauw/grijs geval. Die verzameling is naar mijn broertje gegaan en die heeft het later verkocht. Op zich wel jammer, maar het neemt erg veel ruimte en die had ik ook niet.

Wat me aan die Duitse Schirmmützen uit de periode rond WO1 opvalt is hoe fris de kleuren, na zo´n lange tijd, nog zijn. Let wel, ik wil niet suggereren dat er iets niet klopt, want ik heb er geen verstand van, maar ik had dat gewoon niet verwacht.

Met je camera moet je overigens nog wat oefenen met close-up foto´s, want ik denk dat die beter kunnen.


31 okt 2007, 20:09
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
virjinz schreef:
welk product gebruik jij om verhard leer terug soepel te maken?


Ben benieuwd naar de reactie van Pinhelm, maar mijn ervaring is dat de mate van succes afhankelijk is van de conditie van het leer. En dat als het leer erg ver heen is, het misschien beter is om er niets aan te doen.

Ik heb eens zitten experimenteren met een stuk helmriem uit WO1 die zo hard als hout was geworden en brak als je hem boog. Van alles geprobeerd. Van lederolie via olijfolie tot aan de handcreme van mijn vrouw. Ik kreeg het wel weer enigzins soepel maar het leer bleef erg kwetsbaar: je trok het als vergane stof zo uit elkaar. Bovendien werd het leer, of wat daar van over was, erg donker van kleur.


31 okt 2007, 20:20
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007
Berichten: 157
Bericht 
Voor het onderhoud van leder gebruik ik gewoon ledervet dat het leder voedt. Overvloedig opsmeren en een tijd laten 'intrekken'. Dit blijven herhalen tot het leder niets meer opneemt en het overvloedige vet gewoon afwrijven. Hierna is het leder veel beter dan het was.

Voor echt heel grote stuken gebruik ik zelfs ledervet van het amerikaans leger uit W.O.II., het zijn grijze,ronde bussen.

Ik heb me al ooit laten wijsmaken, door mannen die gaan zoeken in de buurt van Ieper ,dat ze voor stukken leder uit de grond, dat heel hard is, oude motorolie gebruiken. Ze laten die stukken een tijd in een bad met motorolie, nadien laten ze de spullen uitdruppen en ze zijn niet meer zo hard (dit heb ik nog niet gedaan).

Ik heb wel ooit een pinhelm gezien uit de grond, die met motorolie behandeld was en terug zijn oorspronkelijke vorm had.

Zo'n helm ben ik nog aan het zoeken, ik weet er wel een redelijk aantal staan, maar de eigenaars verkopen deze meestal niet.

Het beste is wel om voorzichtig met deze stukken om te gaan en er zo weinig mogelijk aan te komen.

Betreffende de fotografie, ik ben daar maar een leek in. Een andere reden, kan zijn dat ik de foto's niet in optimale omstandigheden heb getrokken, kunstlicht en het feit dat ik de foto's ze vlug heb genomen om dat ik alles op de kamer aan het herschikken was om toch nog maar een plaatsje te vinden voor deze schirmmützen.

Groeten pinhelm

_________________
Verzamelaar militaria W.O.I


31 okt 2007, 21:03
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Beste is gewoon je stukken even buiten te fotograferen. (uiteraard bij daglicht :P )

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


31 okt 2007, 21:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling