Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024, 00:24



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Introductie en oproep 
Auteur Bericht
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Introductie en oproep
Als nieuwkomer op deze fraaie site (en forum) stel ik, volgens goed gebruik, mezelf hierbij even voor : na ruim 40 jaar van het te hooi en te gras verzamelen van bajonetten, is het me opgevallen dat er over de na-oorlogs Nederlandse bajonetten (en gevechtsmessen) nauwelijks iets geschreven of gedocumenteerd is. Ook bij onze gerenommeerde militaire musea blijkt op het punt van dergelijke ‘blanke wapens’ weinig informatie voorhanden.
Als ‘pensionado’ heb ik er nu wel wat tijd voor, om daar zo nu en dan zelf wat over te schrijven.
Recente publicaties van mij waren over “Het onbekende vechtmes van de Ned. marine” en eind 2016 over de unieke “Johnson M1941 dolk-bajonet” (misschien iets voor ‘Pimpernel’ ?). Dit voorjaar komt er weer een artikel in het VvNW-blad ‘Wapenfeiten’ met de titel “De bajonet : van bruut steekwapen tot modern multi-functioneel gevechtsmes”.
En momenteel ben ik voor een volgend artikel op zoek naar bijzonderheden over de bekende “Nederlandse M4 karabijn-bajonet”. Bij de rubriek “Identificatie en informatie” zal ik daarom heel binnenkort een oproep aan en een beroep op jullie kennis en expertise doen, om mij bij wat onduidelijkheden over dit onderwerp te helpen.
Graag tot dan en alvast bedankt voor jullie mogelijke medewerking. Groet, Henri

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Pensionado


25 feb 2017, 19:05
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: Introductie en oproep
Welkom hier op het forum. Mooi dat je zelf initiatief neemt met het delen van je kennis. Ik verzamel zelf geen NL maar wellicht kan Eric of een van de andere NL verzamelaars je wel helpen.


25 feb 2017, 20:58
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Introductie en oproep
Welkom.


25 feb 2017, 23:18
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Introductie en oproep
Hallo Henri,

Welkom aan boord :wink:
Moet zeggen dat ik benieuwd ben naar je publicaties, kunnen we die ergens lezen?
Voor mij als Nederlands verzamelend lid hier van het forum vast interessant en weet zeker dat er meer leden zijn die het waarderen.
Groeten,Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


25 feb 2017, 23:59
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht Re: Introductie en oproep
welkom!!


26 feb 2017, 10:33
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Introductie en oproep
Hallo Eric,
Dank voor je welkoms-reactie.
Wat betreft de genoemde artikelen het volgende :
"Het onbekende vechtmes van de Nederlandse marine" is gepubliceerd in het blad 'Messenmarkt' no. 29 van december 2015 (door uitgever SAM-Wapenmagazine B.V. in Arnhem), en
"Innovatief wapen of slechts een tentharing ?" over de Johnson M1941 dolk-bajonet is gepubliceerd in het blad 'Wapenfeiten' no. 3-2016 van september 2016, het kwartaalblad van de VNW (Ver. van Ned. Wapenverzamelaars).

Het eerstgenoemde blad zal je wel bij de uitgever (info@messenmarkt.nl) kunnen na-bestellen, denk ik. Het tweede is een uitgave voor de leden van VNW; misschien ken je wel iemand die het voor je heeft.
Zo niet, dan kan je me even benaderen (met een PM'tje ?), dan zorg ik wel voor een kopietje van deze twee publicaties voor je.

Bedankt voor je belangstelling en ik hoor wel weer van je.
Groet, Henri
PS : Bij de rubriek "Identificatie en informatie" heb ik inmiddels een oproep geplaatst over de M4 mes-bajonet.

_________________
Pensionado


26 feb 2017, 14:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling