Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024, 19:50



Antwoord op onderwerp  [ 316 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 22  Volgende
 trots nieuw lid 
Auteur Bericht
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 23 mei 2014
Berichten: 247
Bericht Re: trots nieuw lid
Eerst de meeste roest met een schuursponsje, dan met een antiroest middel van mijn werk. Als laatste hg staalpolijst.


19 sep 2014, 16:56
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 23 mei 2014
Berichten: 247
Bericht Re: trots nieuw lid
In navolging van Tim, hierbij mijn laatste aanwinsten.
Foto doet ze niet echt recht door de slechte belichting maar ze zijn mooier dan ze lijken op de foto.

1 k98 ( volgens verkoper een officiers bajonet, maar ik moet hiervan de kenmerken nog opzoeken)
2 1889/55
3 1896 (maker carl gustav, die had ik nog niet)
4 korte lebel

Afbeelding


17 okt 2014, 22:34
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: trots nieuw lid
K98 officiers bajonet bestaat niet. Het is een M1884/94 3e model zoals geproduceerd voor en tijdens WO2 voor gebruik op de K98k. Schede dient geblauwd te zijn, maar ziet er op je foto wat vreemd uit (overschilderd?). Er zijn interessante varianten van, qua stempeling. Maker, jaartal, Waffen Heer, Polizei of Marine, dat blijkt uit de stempels.

De Lebel kan een Duits verkorte Beutewaffe zijn of een Franse verkorte versie. Statistisch gezien is de kans op een Duits verkorte groter.

Probeer eens wat meer en gedetailleerdere foto's te plaatsen, dan kunnen we je wellicht wat meer over je aanwinsten vertellen. Hoe die dingen er globaal uitzien, dat weten we allemaal wel, maar als je je in de details verdiept wordt het veel interessanter.

Mvg Kilian


17 okt 2014, 22:56
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: trots nieuw lid
Hoi Redneck,

ondanks dat ik geen grote bijdrages geleverd heb, heb ik vaak wel jouw posts gelezen. Je bent hard bezig met het uitbreiden van je verzameling zie ik, mooi!

Over je "officiersbajonet", ik ben nu toch bezig met foto's maken dus ik heb even wat stukken gepakt om je een beeld te geven van de "officiersbajonetten". Het lastige is om te spreken van officiersbajonetten omdat iedereen in het Duitsland van 1934 tot 1945 wel een blank wapen toebedeeld kreeg, al was je lid van het Rode Kruis of de brandweer. Kreeg je er geen, dan kon je er nog altijd zelf een kopen bij een van de zoveel producenten.
De bajonetten waar we het over hebben zijn Dress bajonetten, deze konden privaat aangekocht worden.
Hieronder zie je een foto van drie bajonetten. De bovenste twee zijn de zogenaamde Dress bajonetten. In navolging op een eerdere post van je waar jij en abbl het hadden over dress bajonetten met "geschroefde greepjes", heb ik die er ook bijgelegd.

Afbeelding

Je ziet dat de bovenste bajonet een lange versie is met de "normale" grepen, dit wil zeggen twee klinknagels (i.t.t. de drie klinknagels van WO1). De lengte van de lemmetten is ook een apart ding, er zijn namelijk drie verschillende varianten. Lang, kort en kort met "speciale" bloedgleuf.
De tweede bajonet is de bajonet met "geschroefde" greepjes en het korte lemmet met "speciale" bloedsleuf. Dit zijn allebei Dress bajonetten.

De onderste bajonet is een S84/98lll zoals Kilian zegt. Dit is een militaire uitvoering en heeft dus ook de militaire controlestempels (heeft hij deze niet dan kan het nog een Polizei bajonet zijn). De enige manier om te zien of dit een officiersbajonet is, is om te kijken naar de troddel. Dat is dat "stoffen ding" aan de frog. De verschillende kleuren van deze troddels kunnen de compagnie aangeven maar ook de rangen. In principe zegt de troddel dus alleen iets over zichzelf aangezien je deze makkelijk aan een frog hangt van een bajonet en zo dus je officiersuitvoering maakt.

Ik hoop dat je nu een beetje een beeld hebt van de "officiersbajonetten".

Hieronder zie je een close-up van de greepjes en hun bevestiging. Je ziet dat de schroefjes en klinknagels even mooi afgewerkt zijn.
Afbeelding

Deze foto laat een Dress bajonet zien uit WO1, hier zie je duidelijk de drie klinknagels. Deze greepjes zijn van leer, vaak zie je ook gaatjes erin zitten van ongedierte of dat ze gekrompen zijn, dit kan uiteraard niet met bakelieten greepjes.

Afbeelding

De greepjes die gebruikt werden op WO2 Dress bajonetten zijn onder te verdelen in hoofdzakelijk drie materialen:
- bakeliet (zoals op de foto)
- hoorn
- hout met hoorn uiterlijk
Op de foto hieronder is deze volgorde aangehouden

Afbeelding

Ik hoop dat ik met deze foto's en uitleg het een beetje helder voor je heb kunnen maken (maar ook voor anderen hoor). Ik hoop niet dat deze post als beter weten overkomt want dat is niet mijn bedoeling.

_________________
Cogito Ergo Sum


17 okt 2014, 23:28
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: trots nieuw lid
Nog even aanvullinkje op Tim:

Duitse dress bajonetten (Extra Seitengewehre) hebben normaalgesproken geklonken greepjes. Alleen Pack en Aesculap gebruikten schroeven. Er bestaan vele tientallen makers, waarbij Eickhorn de meest voorkomende is. Qua datering helpt het om naar de ruitjes op de bakelieten greep te kijken. Voor begin 30-er jaren waren dat langwerpige ruiten, zoals ook gebruikelijk op de houten, lederen en rubberen grepen van de WK1 KS98's. Na begin 30-er jaren werden die ruitjes meer vierkant. De lemmet variant met speciale bloedgleuf, zoals Tim die beschrijft, staat ook wel bekent als Karabinerklinge en heeft een opvallende false edge aan de punt.

Dienstbajonetten zonder WaA zijn zogenaamde commercials. Die waren voor overheidsdiensten anders dan het reguliere leger. Ik kan er veel over schrijven, maar kijk eens op deze site http://k98.free.fr


18 okt 2014, 00:42
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 23 mei 2014
Berichten: 247
Bericht Re: trots nieuw lid
Bedankt voor de info jongens, aantal dingen wist ik al, maar ook een paar niet.
Dat is toch het belangrijkste.

over de duitse bajonet:
schede is verchroomd, daar staan geen nummers op alleen een zeshoekig tekentje rechtsboven de hanghaak.
op de pommel bovenaan twee merktekentjes, heel klein.
op het lemmet 41 cof, andere kant 6157 met een g eronder.
achterzijde drager staat de naam van de maker franz....., maar dat is zo goed als onleesbaar. er staat wel 1940 bij.

Met mijn fototoestel kan ik helaas geen goede foto's maken, excuus daarvoor.

Afbeelding

Afbeelding

Nog even over de korte lebel, is daar ergens aan te zien dat het duitse beutewaffe is?
Valt niets aan te zien met uitzondering van een gaatje onder aan de schede.


Laatst bijgewerkt door Redneck op 18 okt 2014, 15:21, in totaal 1 keer bewerkt.



18 okt 2014, 12:02
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: trots nieuw lid
Misschien ligt het inderdaad aan je camera, maar misschien lukt het toch wel, onder de juiste omstandigheden. Probeer het eens buiten met daglicht, maar geen direkt zonlicht. Kies een achtergrond die qua "donkerte" niet te veel afwijkt van je bajonet en neem de macrostand op je camera voor detailopnamen. Niet flitsen. En let op waar je camera op scherp stelt, dus niet op de achtergrond scherp laten stellen. Speel er maar eens wat mee. Je zult zien dat onder de juiste omstandigheden zelfs een meer dan 10 jaar oude camera nog heel behoorlijke plaatjes schiet.


18 okt 2014, 13:15
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: trots nieuw lid
Staat 41 cof (Carl Eickhorn, 1941) op de schede of op het lemmet van de bajonet?

Een door de Duitsers ingekorte Lebel is te herkennen aan de lengte van het lemmet. Ik heb de maat zo niet paraat, maar zo uit het hoofd komt het ongeveer overeen met de lengte van de 84/98 III. Ander kenmerk is de manier waarop de schede is afgedopt na de inkorting. Aan stempels kun je het niet zien, want die hebben de Duitsers er niet opgezet. In 1935 hebben de Fransen de Lebel ook ingekort, maar op een andere lengte. Naar mijn ervaring kom je de Franse versie relatief weinig tegen.


18 okt 2014, 13:22
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 23 mei 2014
Berichten: 247
Bericht Re: trots nieuw lid
41 cof staat op het lemmet. (aangepast)

De lengte van de lebel totaal is 48 cm, bajonet zelf 45 cm, schede 36,5., lemmet 33 cm.

ik zal straks proberen een betere foto te maken.


18 okt 2014, 14:25
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: trots nieuw lid
De door de Duitsers als Beutewaffe verkorte Lebel heeft een lemmet van ca. 34 cm en de Franse ingekorte uit 1935 heeft een lemmet van ca. 40 cm.


18 okt 2014, 16:48
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 23 mei 2014
Berichten: 247
Bericht Re: trots nieuw lid
Ok, goed om te weten. Nu dus op zoek naar de Franse korte versie.


18 okt 2014, 19:09
Profiel
Adjudant
Adjudant

Geregistreerd: 25 dec 2013
Berichten: 260
Woonplaats: prov Antwerpen
Bericht Re: trots nieuw lid
Hallo Tim,allemaal mooie stukken dat je laat zien,
die van 14/18 zou ik wel eens beter willen zien,oa ik wist niet dat er parademodellen van waren.
Ik weet wel dat de MG troepen die hadden,staat er misschien een waffenambt op de rug met jaartal?
Alvast een interessant stuk,
allemaal proficiat (ook redneck)
MVG,Lucien


20 okt 2014, 16:06
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 23 mei 2014
Berichten: 247
Bericht Re: trots nieuw lid
Onderstaand oudje gered, het was echt in zeer slechte conditie, maar behoorlijk mooi schoon gekregen en krijgt een mooi plekje tussen de anderen.

Afbeelding


01 nov 2014, 19:01
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: trots nieuw lid
Nou, gefeliciteerd ermee. Wat is het?


01 nov 2014, 22:36
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 23 mei 2014
Berichten: 247
Bericht Re: trots nieuw lid
M1847 Frans.
Kan er weinig informatie over vinden vooral niet over de schede.


02 nov 2014, 12:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 316 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 22  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 115 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling