Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024, 19:22



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Imperator 
Auteur Bericht
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht Imperator
Hallo,

Ik zal mij ook even voorstellen. Ik ben Martijn en ik woon in Nederland. Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met het verzamelen van Duitse en Franse WO1 militaria. Momenteel spits ik mij toe op helmen en bajonetten.

Mijn verzameling tot nu toe:
- 3 Duitse M16/M17 helmen
- 3 Franse M15 infanterie helmen
- 1 Lederschutzmaske (gasmasker) met bus
- 1 Gewehr 88 (uiteraard onklaar gemaakt)
- 1 Ersatz bajonet carter no. 9 met F.A.G. schede (past mooi op het Gew88!)
- 1 S98/05 export bajonet met schede (Simson & Co, Suhl)
- 1 Lebel bajonet M1886 met nieuwzilveren handvat met sluiting type 1, schede en lederen houder
- 1 Lebel bajonet M1886 met koperen handvat met sluiting type 2 en schede
- 1 Chassepot bajonet met schede (St. Etienne 1871)

Daarnaast heb ik nog een Amerikaanse M3 bajonet uit WO2 met schede en houder, een familie erfstuk.


19 jun 2007, 22:59
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
mooi mooi, daar wil ik wel eens wat foto's van zien. Helmen interesseren me ook wel maar als je er helemaal niets van kent vind ik het meestal nogal riskant om zulke dingen te kopen. Voorlopig heb ik toch nog genoeg werk met bajonetten trouwens.

1 opmerking. De USM3 is een mes en geen bajonet, ben je zeker dat je het niet over een USM4 hebt?

_________________
Scientia Vincere Tenebras


20 jun 2007, 08:06
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Dat vraagt om foto's :-)
P.S. is je Gewehr 88 door de Turken gebruikt? Ik heb er ook eentje (als Belg uiteraard niet onklaar gemaakt :-) aangezien het bij ons een wapen voor wapenrekken is = geen vergunning nodig)


20 jun 2007, 08:38
Profiel WWW
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 18 jun 2007
Berichten: 17
Bericht 
ja leuk, ik zou ook graag foto's willen zien :D :D :D :D :D :D


20 jun 2007, 12:19
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht 
Welkom Martijn, ik kijk ook uit naar de foto’s.


20 jun 2007, 12:42
Profiel
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht 
De US M3 is inderdaad een mes i.p.v. een bajonet, maar toch leuk gezien de geschiedenis (de ouders van mijn moeder hadden een hotel waar Amerikanen waren ingekwartierd). Mijn Gewehr 88 is inderdaad door de Turken gebruikt, de grendel is vervangen. Ik zal dit weekend eens wat foto's van mijn verzameling posten. Ik richt mij momenteel vooral op bajonetten, gezien de prijs van helmen in originele staat (meer dan 500 euro!). Op mijn verlanglijstje staan in ieder geval nog een originele S98/05 en een Berthier bajonet.


21 jun 2007, 01:01
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Ik ben wel nieuwsgierig naar foto´s van je M3 en de schede die je er eventueel bij hebt. Is ie "blade marked" of "guard marked" (locatie van model, datum en makers stempel) en zit ie in een M8, M8A1 of M6 schede? Afhankelijk van conditie, maker en schede zijn die dingen inmiddels ook best kostbaar geworden. In welke plaats stond dat hotel?


21 jun 2007, 06:29
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Die M3's zijn inderdaad dure dingen op beurzen. Vooral die op het lemmet zijn gemarkeerd als ik me niet vergis, aangezien deze daar meestal gedateerd zijn?

_________________
Scientia Vincere Tenebras


21 jun 2007, 07:59
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
De M3 is in 1943 en 1944 gemaakt. Zo´n 2,5 miljoen stuks. Blade marked zijn de vroegste, guard marked is later. Daarnaast zijn er nog andere subvariaties. Waarde is afhankelijk van conditie en zeldzaamheid (maker). Ik weet dat bijvoorbeeld Boker minder vaak voorkomt dan bijvoorbeeld PAL of Imperial. Ik heb al zeldzame varianten op E-bay zien gaan voor meer dan US $ 2000, maar het gros haalt dat bij lange niet en blijft bij een paar honderd dollar maximaal.

Hier een leuk overzicht op hoofdlijnen: http://militaria.collector.free.fr/Mili ... 0Knife.htm

Natuurlijk hebben wij allen op school goed opgelet tijdens de Franse les 8)


21 jun 2007, 08:57
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Welkom hier Martijn !

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


21 jun 2007, 19:03
Profiel
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Het M3 mes is een geschenk van de Amerikanen die in 1944 gelegerd waren in het hotel van mijn grootouders in Eygelshoven, Zuid-Limburg, NL.

Hier wat foto`s (sorry voor de slechte kwaliteit, mijn digitale camera zit in de oplader, deze zijn met mijn telefoon gemaakt):

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding


21 jun 2007, 20:33
Profiel
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht 
En hier twee foto's van twee helmen die ik bezit. De eerste is een Franse M15, de tweede is een Duitse M16 die getroffen is door een granaatscherf of kogel (maar zonder de helm te doorboren!):

AfbeeldingAfbeelding


21 jun 2007, 21:04
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Mooie helmen 8)

Kan die deuk niet gewoon van iets anders zijn ?

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


21 jun 2007, 21:16
Profiel
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 25 mei 2007
Berichten: 17
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Natuurlijk kan die deuk van iets anders zijn, maar hij ziet er uit alsof hij er al 90 jaar zit, bovendien kun je zien dat hij is veroorzaakt door een hard voorwerp dat met hoge snelheid is ingeslagen (kleine, diepe deuk met barst).


21 jun 2007, 21:25
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
De M3 is guard marked, dus een 1944 productie. Volgens die franse webpagina eindigde de productie in juli 1944.

De schede is van Beckwith Manufacturing Company (BMco) en is een overgangsmodel tussen de M8 en de M8A1. Het verschil zit ´em in de webbing hanger. De M8 heeft alleen de mogelijkheid om de koppel er doorheen te schuiven. De M8A1 heeft de M1910 "belthook" om de schede aan de gaatjeskoppel te haken. De hanger is daardoor wat langer. Bij jouw exemplaar is blijkbaar de belthook weer verwijderd. Ik heb dat vaker gezien en heb zelf ook zo´n exemplaar bij mijn M4 bajonet. Ik denk dat het komt omdat ze de M3 graag met een riempje aan het onderbeen droegen en daarbij zal die belthook wel lastig zijn geweest. Weet jij van welke divisie die Amerikanen waren? Zou leuk zijn als je dat kon achterhalen. En zou ook leuk zijn als je wat scherpere foto´s kon plaatsen als je camera het weer doet.

De eerste M8A1´s hebben al wel de langere hanger, maar zijn nog M8 gestempeld. Als ik me goed herinner zijn die overgangsmodellen uit het 2e / 3e kwartaal 1944 en dat matcht met de mogelijke productiedatum van het mes.

Onder de naar beneden gebogen lipjes bij de schedemond vind je een zogenaamd B/N nummer. De overgangsmodellen (M8 gestempeld met M8A1 hanger) hebben een B/N nummer tussen ongeveer B 2/2 N en B 3/0 N. Als het goed is staat op jouw schede daar een nummer uit die range. Het nummer op mijn overgangsmodel is B 2/7 N.




Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


21 jun 2007, 21:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling