Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 23:56



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 TinkerTex 
Auteur Bericht
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 apr 2010
Berichten: 893
Bericht 
Mooie stukken Stefan :wink:

_________________
Concordia res parvae crescunt


03 okt 2010, 07:43
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Mooie geweren :)
Alleen moet op de Vergueiro m/1904/39 een andere bajonet als ik het goed zie.
Is nu een persische als ik het goed zie :D

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


03 okt 2010, 17:12
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Ik heb nog wel een M1904 liggen die ik weg doe :wink:

_________________
Cogito Ergo Sum


03 okt 2010, 17:21
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht 
Klopt allemaal. Ben een beetje inventief geweest. Ik zit ff krap bij kas. Wellicht dat ik daarna nog voor de correcte ga!


07 okt 2010, 15:11
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht Re: TinkerTex
Hallo iedereen, we zijn inmiddels alweer een jaar verder en mijn verzameling is uitgedijd. Ik ben nog niet heel doelgericht bezig. Mijn interesse voor nu ligt bij Duits WO1 en Nederland tot 1940. Dit komt omdat ik de laatste groep re-enact (zie foto) en de eerste ga re-enacten. Het is geweldig om op zo'n manier het verleden te ervaren en deze kennis over te dragen op publiek.

Hembrug

Afbeelding

Afbeelding

De krulbajo had een vastgeroeste drukknop. Een re-enactorcollega is er nog geen vijf minuten mee bezig en het ding werkt weer perfect! En de bovenste foto's paste hij nog niet helemaal op het hembruggeweer. Nu wel!

Her en der wat impulsaankoopjes. Frans helmpje hier, Turkse bajo daar. Ook mooie dingen als deze Lee-Enfield + bajonet.

Afbeelding


Mosin Nagant
Voor een filmproject had ik mijn Mosin Nagant + bajo uitgeleend. De bajo raakt zoek. Geen nood denk ik, want gewoon een nieuwe bestellen via militariadump en werd door de filmploeg netjes vergoed. Echter het mooie ding past alleen met heel veel duwkracht. Liters WD40 bieden ook geen oplossing. Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. De bajo oogt nieuw (de nagant is uit 1915). Waren latere edities niet meer geschikt door de geweren uit WO1?

Afbeelding


Gewehr 98
Ik ben sinds kort de blije eigenaar geworden van een fraaie Gewehr 98: Oberndorf 1916. Heb er veel voor neergelegd, maar vind het een goede investering. Ik ga namelijk Duits WO1 re-enactment doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bajonetfitting is alleen niet optimaal. Althans dat dacht ik. Ik heb twee 98/05 in mijn bezit. Een aA met 1920-stempel en een verroeste nA. De grap wil dat de pompstok wél in de verroeste nA gaat, maar niet in de intacte aA.

Afbeelding
Afbeelding

Zo hangt mijn aA wat naar beneden en moet ik de pompstok verwijderen om hem vast te klikken. Was dat normaal zo? Ik vind het ook vreemd waarop die bajonetten nooit van loopring zijn voorzien. Dat maakt het toch veel steviger? Zeker omdat de 98/05 nog al een gewicht van voren heeft. Zou de pompstok onjuist zijn, de geul van de bajonet of de fitting?

Afbeelding

Welnu, de verroeste nA past voor een deel op het geweer (incl. pompstok), maar schuift niet verder omdat de geul verderop roestig is. Tevens schuift hij niet over mijn Gewehr 88 (dit bevestigt dat de geul verderop een roestblokkade heeft). Wie naar de foto hieronder kijkt, ziet wel dat de bajo steviger zit. Zo bungelt hij niet naar voren, ook al zit hij niet eens vastgeklikt!

Afbeelding

Concluderend. Ik denk dat de bajonetfitting wel goed is, maar beide de bajo's niet sporen.


Hoe kijken jullie hier tegen aan? Een hoop vragen waarop ik hoop dat jullie mij wat meer wegwijs kunnen maken.


05 dec 2011, 20:38
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: TinkerTex
Mooie aanwinsten!

Die bajo past idd. niet op het tsaren model nagant.
Die is voor de 1891/30 Mosin Nagant

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


05 dec 2011, 21:35
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht Re: TinkerTex
Mosin-Nagant :
Jouw geweer is een M1891 en jouw bajonet een M1891/30 (met drukknop). De M1891/30 bajonet past normaal wel op het M1891 geweer. Omgekeerd past de M1891 bajonet (met vergrendelring) niet op het M1891/30 geweer.
Het is echter helemaal niet ongewoon dat een specifieke bajonet niet of nauwelijks past op een specifiek geweer. Deze bajonetten kregen dan ook het serienummer van het geweer voor dewelke ze wel passend waren gemaakt.

Je kan dit op 2 manieren oplossen:
1. De huls van de bajonet polijsten (soms moet je er zelf een vijl bijnemen) tot het wel past en dan herblauwen.
2. Bajonetten blijven kopen tot je er één tegenkomt die wel past :mrgreen:

Persoonlijk zou ik wachten tot je eens een mooie M1891 bajonet (die toch wel ‘correcter’ is voor jouw geweer) tegenkomt voor een schappelijke prijs (ze zijn wel duurder dan de M1891/30).


Gewehr 98:
- Waar het probleem precies ligt is moeilijk vast te stellen op basis van de foto’s. Normaal moet de bajonet passen met de poetsstok op zijn plaats en moet de halve ring van de bajonet aansluiten met de loop van het geweer.
- De reden om geen gesloten loopring te maken voor de bajonet heeft te maken met de precisie van het geweer. Bij de meeste geweren zal het trefpunt verschillend zijn met of zonder bajonet gemonteerd. Door geen gesloten loopring te gebruiken is dit effect minder uitgesproken. Men kan ook de loopring van de bajonet heel ruim maken, maar dan verliest het ook zijn nut qua robuustheid van de montage.


06 dec 2011, 11:43
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 04 nov 2011
Berichten: 147
Woonplaats: Zedelgem
Bericht Re: TinkerTex
veelbelovende collectie

_________________
Mvg Renzo


07 dec 2011, 12:19
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 02 jul 2011
Berichten: 57
Bericht Re: TinkerTex
Mooie collectie bajo's!!

Vraagje: waar doen jullie die re-enactment? ZW-NL? zo ja, heb je dan een agendatje, misschien leuk om een keertje te kijken...

@ Eric L: Je praat als een amazone!! hoe gaat het met je verzorg pony?? :)


07 dec 2011, 12:35
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: TinkerTex
Prachtige Mauser.

Tja, bajonetten die niet passen ... Da's een verhaal op zich. Zelf koop ik ook veelal bajonetten voor geweren die zelf bezit, om dan al te vaak te moeten vaststellen dat ze zonder 'bijwerken' niet willen passen. En met de dremel erop losgaan is natuurlijk 'not done'. Bij mauser 98's heb ik het nog niet meegemaakt, maar al wel bij Mosin-Nagants, Argentijnse mausers en vooral bij Oostenrijkse Steyr 95's. Die passen zelden of nooit. Ik vraag me zelfs stellig af of er geen naoorlogse aanpassing gebeurde die daarvan de oorzaak vormt. Hoewel ... perfect originele wapens en bajonetten lusten elkaar ook niet steeds.

En ja, alles zonder roest en ontvet.

Wanneer iemand een isee heeft ... ?!?

_________________
Si vis pacem para bellum!


07 dec 2011, 14:07
Profiel WWW
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: TinkerTex
Suzuki73 schreef:

@ Eric L: Je praat als een amazone!! hoe gaat het met je verzorg pony?? :)


Huh?
:roll:

Lekker biertje op Ronald? :mrgreen:

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


07 dec 2011, 21:23
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht Re: TinkerTex
Bedankt voor de informatie!

Mijn onderzoek naar de G98-bajonetfittingmysterie wordt voortgezet.
De 1920-aA past nu ook inmiddels met pompstok. Kwestie van een beetje aanduwen. Hij blijft ietwat naar beneden hangen en voelt niet solide..
Afbeelding
Afbeelding
Vanuit schuttersoogpunt is te zien dat hij niet helemaal recht hangt ook.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Wat close-ups.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Onderstaande foto's tonen dat de fitting niet helemaal correct symmetrisch op de loop staat. Fabrieksfoutje?
AfbeeldingAfbeelding
Ik heb mijn Perzische bajonet met loopring proberen te bevestigen. In neutrale stand staat-ie zo. Met wat wrikken komt-ie er wel omheen. Kwestie van aanduwen dus.
Afbeelding

Toch denk ik niet dat het puur aan de fitting ligt. Als ik mijn 1920-aA aansluit op Portugese mauser dan bungelt hij ook, terwijl de verroeste nA beter vast blijft zitten (ondanks dat de Mauser-Vergueiro er niet voor gemaakt is).

Plan de campagne: de geul van de verroeste nA proberen te ontroesten en dan kijken hoe die past.


Suzuki73 schreef:
Vraagje: waar doen jullie die re-enactment? ZW-NL? zo ja, heb je dan een agendatje, misschien leuk om een keertje te kijken...
Nederland Paraat zat weer vanaf maart bijeen komen. Zo hebben we o.a. forteiland IJmuiden, stoomtram Hoorn Medemblik, in mei de Grebbeliniedagen en meer! Wanneer data vast staan bericht ik je!

Duits WO1 is nog niets over bekend.


09 dec 2011, 20:18
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: TinkerTex
De S98/05 met 1920 op de foto is een neuer Art, de oren zijn naar mijn idee laag en niet hoog zoals dat bij een alter Art is. Mooi geweer trouwens!!! :D

_________________
Cogito Ergo Sum


09 dec 2011, 20:21
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht Re: TinkerTex
Tim Loeffen schreef:
De S98/05 met 1920 op de foto is een neuer Art, de oren zijn naar mijn idee laag en niet hoog zoals dat bij een alter Art is. Mooi geweer trouwens!!! :D
Tnx! Dus tóch nA! Ik dacht aA door de afwezigheid van de vuurbeschermer:

Afbeelding


12 dec 2011, 21:41
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: TinkerTex
Nee ik zag dat inderdaad ook maar tijdens veranderingen aan bajonetten gedurende de Weimar periode deed men niet alles vervangen en kan het dus goed mogelijk zijn dat deze wel nA werd maar geen vuurplaat kreeg. Je weet de betekenis van de 1920 trouwens? Kort gezegd was dit in het oog van de controle op het Duitse leger en haar wapens door de geallieerden na WO1.

_________________
Cogito Ergo Sum


12 dec 2011, 21:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling