Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 16:48



Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 Jagen 
Auteur Bericht
Adjudant-Chef
Adjudant-Chef

Geregistreerd: 09 jul 2007
Berichten: 357
Bericht 
haha schitterend :P . Ik wist niet eens dat er bajonetten waren voor jachtgeweren


17 jan 2008, 14:35
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Anderzijds staat of valt de bruikbaarheid van zoiets met de stevigheid van de bajonetfitting. Zelfs op militaire wapens vind ik niet steeds dat de bevestigingsmethode er steeds even robuust uitziet, bij een jachtwapen achteraf een fitting zetten lijkt me niet zo evident.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik een passend neuskapje voor mijn Stutzenvoorhout zou kunnen laten draaien met een Mauserfitting eraan, maar of dat éne inbusje in de vlamdemper zou volstaan om de bajoet vast te houden wanneer een varken van 100kg ertegen ramt?

_________________
Si vis pacem para bellum!


17 jan 2008, 14:41
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
De stevigheid van de bevestiging is één aspekt. Daarnaast moet je dan óf met de bajonet op het geweer gaan jagen, waarbij je ermee moet rekenen dat het trefpunt beïnvloed wordt, of je draagt de bajonet in een schede en zet het ding met trillende vingers op het wapen als dat hele boze varken eraan komt. En hoopt dat je hem daarbij van de zenuwen niet laat vallen. Ik denk dat je sneller een nieuwe patroon gerepeteerd hebt. Hoeveel patronen gaan er bij dat kaliber in het magazijn, 3? Een jager die daaraan niet genoeg heeft, kan mischien beter een andere hobby gaan zoeken, lijkt mij zo. :wink:


17 jan 2008, 15:49
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
rood schreef:
...Ik wist niet eens dat er bajonetten waren voor jachtgeweren

Ja, hoor. In de tijd van de voorladers. Het herladen duurde wat langer dan bij een repeteergeweer met patronen: los kruit in de loop, propje erop, kogel erin, beetje aanstampen, kruit op de pan, pannetje dicht, haan spannen. Dat soort handelingen. En daarna maar hopen dat de vuursteen genoeg vonken slaat om het pankruit te ontbranden en dat het schot ook daadwerkelijk afging. En dat laatste was ook nog wel eens een probleem. Ik weet dat ze op de slagvelden van de Amerikaanse Burgeroorlog geweren hebben opgegraven met, ik meen, wel 6 ladingen achter elkaar in de loop. Steeds opnieuw geladen, zonder dat het voorgaande schot was afgegaan...

Hier wat voorbeelden van Franse bajonetten voor de jacht:

http://www.jeffreyhayes.com/bayonets/hunt4.htm

Er zijn ook plugbajonetten, die je in de loop steekt, maar die zijn ouder.


17 jan 2008, 16:07
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
We zijn ook maar een beetje aan 't doorbomen hé Kilian. Wanneer ik echt per sé wil gaan jagen met een bajonetfitting dan is mijn argentijns M1909-karabijntje meer dan bruikbaar.

Mijn geweer heeft laders van drie en van vijf patronen + eentje in de kamer natuurlijk. Normaal heb ik gezien mijn 'be prepared'-mentaliteit er vier patronen in zitten en heb ik nog eens minstens twee laders van 5 en eentje van 3 op reserve. En ja, ik heb el meer dan eens een nieuwe lader moeten steken ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


17 jan 2008, 16:10
Profiel WWW
Adjudant-Chef
Adjudant-Chef

Geregistreerd: 09 jul 2007
Berichten: 357
Bericht 
Is een revolver geen optie?


17 jan 2008, 17:05
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
In het buitenland wel, in België niet. er worden bij hoge uitzondering enkel draagvergunningen gegeven aan zweethondenvoerders voor het nazoekwerk, omdat voor hen in bramen en dichte begroeiing een geweer erg hinderlijk zijn kan.

Ik heb voor dat doeleinde een Smith & Wesson .357Magnum, maar gebruik hem enkel waar dat mag natuurlijk. een .44 of .454 zou nog beter zijn maar die zijn dan weer een beetje groot en zwaar om als backup mee te zeulen, en dan heeft het ook niet veel zin.

Wie daarentegen veel oefent (zoals ik) kan verrassend snel schieten met een grendelgeweer. Men heeft al vaak gedacht dat ik een halfautomaat gebruik. Op de tijd die je nodig hebt om de terugslag van je wapen te verwerken en de richtmiddelen terug op doel te brengen kan je makkelijk grendelen, en daarbij maakt het bitter weinig verschil of je een straight-pull of een klassieke grendel hebt.

_________________
Si vis pacem para bellum!


17 jan 2008, 17:56
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
rood schreef:
haha schitterend :P . Ik wist niet eens dat er bajonetten waren voor jachtgeweren


Ik heb zelfs een boek hiervan :lol:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


17 jan 2008, 19:04
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Wel daar is het zowat mee begonnen rood! Plug bajonetten voor in de loop van je jachtgeweer.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


17 jan 2008, 19:16
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Friedrich schreef:
...We zijn ook maar een beetje aan 't doorbomen hé Kilian...

Yep, maar dat vind ik wel leuk.

Overigens, wat ik eerder schreef over de invloed van een bajonet aan het geweer op het trefpunt: De Britten hebben rond 1950 tests uitgevoerd met No4 geweren en verschillende bajonetten (No4, No7 en No9). Ze vonden dat mét bajonet op 200 yards (183 m) het trefpunt tot 75cm lager kon komen te liggen dan zonder bajonet. Da´s het verschil tussen het zwijntje raken en er onderdoor schieten.


17 jan 2008, 20:19
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Dat besef ik wel, het probleem met de No. 4-karabijnen is dat de bajonet direct aan de loop zélf bevestigd is. En dat is de slechtste oplossing.

De precisie van een wapen hangt namelijk af van verschillende factoren. eentje daarvan zijn de trillingen van de loop tijdens het schot, dus terwijl het projectiel nog onderweg is doorheen de loop. Wanneer iets (kolf, tak, bajonet, los onderdeel, ...) je loop raakt, klemt of ertegen leunt wordt dit trillingspatroon verstoord en krijg je een ander trefpunt.

De Duitsers wisten dit al veel vroeger, en heel de Mauser-bajonet en bajonetfitting is een behoorlijk geslaagde poging om tegen dit fenomeen iets te ondernemen.

Ten eerste is de bajonetfeitting op een '98 volldige los van de loop op het voorhout gemonteerd, hoogstens de loopring rond beide raakt de loop nog, al was het maar om te vermijden dat de bajonet met kolf en al kon afbreken. Maar normaal gezien dus géén bevestiging aan de loop en dus geen verstorng van de trillingen.

Ten tweede is het iedereen natuurlijk al opgevallen dat zowat alle Duitse militaire bajonetten voor de '98 geen ring hebben om rond de monding nog eens extra te fixeren, en dus ook hier de loop weer niet raken.

Het systeem is zelfs zo ontworpen dat een heetgeschoten loop, die niet enkel uitzet maar ook behoorlijk rekt, nooit de bajonet kan raken.

Bij andere landen en andere wapens heeft men zich hierover minder zorgen gemaakt en dan kom je tot dergelijke trefpuntafwijkingen.

Wanneer je dus op een jachtgeweer een zinvolle bajonetfitting wil maken, moet je van een Stutzen (= met een voorhout tot aan de monding) vertrekken.

_________________
Si vis pacem para bellum!


18 jan 2008, 09:31
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Toch werkt men tegenwoordig met loopringen. Zelfs de allermodernste bajonetten hebben die...men heeft schijnbaar toch een extra bevestigingspunt nodig (anders breekt hij denk ik binnen no-time af).
Zou dit te maken kunnen hebben dat men tegenwoordig (bijna) nooit schiet wanneer de bajonet geplaatst is?

_________________
www.muetstege.com


18 jan 2008, 11:16
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Ik denk dat dat er ook veel mee te maken heeft dat er gewoon niet genoeg hout aan alle moderne ontwerpen hangt om een alternatief te vormen voor de loop als voornaamste bevestigingspunt. Ook zijn de Duitsers zo lang ze de '98-wapenfamilie gebruikten er nooit op teruggekomen, hoewel dat maar een kleine ingreep zou zijn geweest.

_________________
Si vis pacem para bellum!


18 jan 2008, 11:51
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Als je mortise maar lang/diep genoeg is zal dit niet snel afbreken hoor Meut, quasi alle Duitse bajonetten zijn daar een voorbeeld van. Veel andere Mauser bajonetten hebben een zelfde T-O mortise en wel een loopring, die dus onnodig is. Om de eerder door Friedrich beschreven afwijkingen te vermijden werd de loopring gewoon afgeslepen (denk maar aan de in beslag genomen VZ's door de Duitsers in WO2), het ingenieuze ontwerp van de mortise gaf toch al genoeg steun op zich.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


18 jan 2008, 12:17
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Begrijp me niet verkeerd Sam maar ik heb het over de huidige wapens. Als je kijkt naar de Diemaco (M16) dan zie je dat ze maar een hele kleine mounting (nok) hebben van 1x1 cm waaraan de bajonet bevestigd word (ook nog eens met twee kleine palletjes). Zonder de loopring zou hij A- rammelen (teveel speling) en B- er binnen no-time afvallen of afbreken.

Ik ben het zeker met jullie eens dat een loopring niet echt bevordelijk is voor de schiet-eigenschappen van het wapen maar op de een of ander manier gebruikt men momenteel toch nog steeds het systeem met een loopring.

_________________
www.muetstege.com


18 jan 2008, 12:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling