Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 maart 2024, 08:17



Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Jagen 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Jagen
Net zoals ik mijn eerste reebok pas dit jaar, intussen toch mijn achtste seizoen, schoot, had ik ook nog steeds geen vos gestrekt. Uiteraard lag dat aan mezelf. Een drietal keer had ik op de drijfjacht eentje gemist. Eén keer was ik gewoon te traag, de tweede keer stomverbaasd dat er plots een vos voor me stond (ik dacht dat er hondje van de drijvers kwam door het hoge onkruid), de derde keer stond ik te wateren en had 'm bijna met mijn straal, maar mijn karabijn stond een boompje verder. Allemaal niet zo stichtend dus.

Nu was ik zaterdag voor mijn zomerbok gaan aanzitten. Eigenlijk te laat op 't seizoen in ons revier, maar we hadden afgesproken dat wie nog geen bok had dit jaar, eerst z'n kans moest krijgen. Er zou een heel mooie bok gezeten hebben aan de plaats die ik geloot had, maar men zei ook, misschien is hij al uitgebronst en ligt hij te rusten.

Ik had in de verte al een geit gezien, toen plots nog een geit met twee kitsen uit de bramen kwam. Ze liepen op m'n toren toe en waren zich duidelijk niet van mijn aanwezigheid bewust. Dus begon ik foto's te nemen. Helaas stond het toestel niet op maximale resolutie, dus uitvergroten kan ik niet.

Afbeelding

Nu kwam daar waarempel een spieser aan, duidelijk van zin om deze geit te dekken. Dat kon niet mogelijk zijn wanneer de grote bok nog in de buurt was of actief was! Anderzijds leek de spieser wel toekomst te hebben, maar tja, we hebben zo veel reeën, waarom deze kans missen ...?

En ja, hij dreef de geit tot de andere kant van de toren en stopte even. En lag een oogwenk later dood. Zelfs geen enkele stuiptrekking gezien. Dat deed me weer een groot plezier! Ik weet het, een toekomstbokje, maar dat lijken ze wel allemaal te zijn dit jaar! De jachtheer vond het prima, want hij wil sowieso snoeien in de reeën blijkbaar.

Afbeelding

Nu goed, bleven er vossen en everzwijnen over om op aan te zitten. Op één weide had de jachtwachter verschillende vossen gezien, maar niet kunnen schieten. Er zou daar ook een flink vossenhol zijn, waar zeker welpen zaten dit jaar. Ik wandel daar 's avonds rustig naartoe, kom behoedzaam het bos uit en zie er direct twee op zo'n 130m staan. Ze hadden me niet gezien, dus hoopte ik ze alletwee te kunnen verrassen. Ik leg m'n karabijn op de weipaal, schiet naar de eerste, grendel ... maar de tweede aarzelde niet en schoot als een pijl uit een boog weg de dekking in. Verstandig! En m'n eerste vosje lag. Helaas aan de rechterkant wat te stuk om te laten prepareren, maar dat kan de volgende keer beter meevallen wanneer ik geen botjes raak!

Afbeelding

In totaal lagen er vijf vossen dit weekend. Daar moet héél dringend gesnoeid worden, er zijn er nog hopen gezien …

_________________
Si vis pacem para bellum!


16 aug 2011, 15:06
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Jagen
http://www.telegraaf.nl/video/video_opm ... end__.html

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


26 dec 2011, 12:34
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Jagen
Die ken ik ;-) Die rendieren moeten maar niet blijven staan wanneer ze vliegen kunnen :P

_________________
Si vis pacem para bellum!


03 jan 2012, 09:34
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Jagen
Tussen Kerst en Nieuw moest ik niet werken, en had me voorgenomen me van het feestgedruis terug te trekken op de jacht voor de laatste drijfjachten, en verder aan te zitten in de hoop iets van het resterende afschot te realiseren.

Zoals meestal waren er op de laatste drijfjachtdagen maar weinig geweren en (was het het weer?) ook niet bijzonder veel wild, dat dan door de dunne lijnen ook gemakkelijk ontsnappen kon. Geen ramp, de sfeer was goed, en da's het voornaamste. We hadden immers een prima jaar achter de rug. De reeën goed gespaard, geen 'verkeerde' herten geschoten, en flink ingegrepen in het zwartwild.

Zit ik dus als laatste op het afsluitende diner, zegt de jachtheer: "Ik vertrek morgen naar mijn jacht in de Vogezen voor drie dagen. Er zijn nog twee hertenkalveren en een hinde te schieten, en de varkens zijn vrij. Dan heb je dat biotoop ook eens meegemaakt, wees gerust, je zal ogen trekken!". Ah, zoiets sla je natuurlijk niet af!

Volgende dag Frans jachtverlof een departementje gaan uitbreiden en op naar Lotharingen. De jacht lag tussen Epinal en Nancy, en al bij het toekomen 's avonds zagen we groepjes kaalwild over de veldwegen wisselen. Wild zat hier in ieder geval! De volgende morgen gingen we voor dag en dauw op de lage kansels in het berkenbos. Meteen viel me de drassige kleibodem op, volledig omgewoeld door de everzwijnen. De kansels waren solide, maar op onze eigen jacht hebben we er draaiende bureaustoelen in staan. Hier zaten we gewoon op een plank, da's toch een groot verschil!

Reeds om een uur of negen werd het geduld beloond. Er kwam beweging in het bos, en de leidhinde, gevolgd door kaalwild en verschillende kleine en grote geweidragers kwam te voorschijn. Logischerwijze moest er eerst een kalf liggen. Nu had ik al enkele keren op de drijfjacht 'mee' kaalwild geschoten, nog nooit strekte ik er eentje dat ook achteraf aan me toegeschreven werd. Bovendien zijn de kalveren zo laat op 't seizoen moeilijk van de hindes te onderscheiden. Het grootteverschil is klein geworden, enkel de snuit is korter en de 'uitdrukking' uiteraard juvenieler, minder het beetje paardachtige van een hinde ...
Kortom, ik maakte me behoorlijk zorgen uit de roedel het juiste stuk aan te spreken. Gelukkig kan je goed vergelijken wanneer ze in groep zijn, en ik koos me een kalf uit, en begon het te volgen door de kijker tot ik een veilig schot doen kon. Dat was pas het geval toen ze 'achter' me waren. Vanop m'n plankje niet echt een fijne schiethouding. Maar ze stopten, ik beslis af te duwen, verhoog de druk op trekker, zie het kalf zijn hoofd draaien om om te keren maar KNETS ... het schot is al vertrokken. Ik zie geen tekenen, niets, het kalf loopt schijnbaar ongeschonden met de rest van de roedel weg. Gemist? Ja, gemist, niks te vinden, geen haar - geen spat bloed. Zo'n mooie kans! Slecht geschoten? Of was hij al genoeg gedraaid om te missen? Ik denk van beide wat. Maar goed, de jachtheer had iets om me mee te plagen en beter gemist dan ziek- of verkeerd geschoten zeggen we dan.

Vanop de andere toren hadden ze gezien dat dit de 'grote' roedel uit de streek was. Om en bij de 100 (!) stuks. Helemaal fout dus, vertelde de jachtheer. In plaats van een kalf uit te kiezen en het te volgen, had ik mijn karabijn op een goed punt van de wissel moeten richten, ze één voor één moeten laten langskomen en wanneer een kalf stopt ... schieten. Mja, dat leek me nogal een luxe-uitgangspunt, maar ik stak het toch maar in mijn achterhoofd.

_________________
Si vis pacem para bellum!


03 jan 2012, 13:41
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Jagen
Die namiddag mochten we bij de buurman aanzitten. Die had van die 'slaapkansels'. Heel aangenaam, met uitzicht op kaalslagen die vooral in de bronst heel pupulair blijken. Daar kreeg ik al gauw een pracht van een 14-ender voor me. Ik moet niet vertellen hoe ik van de aanblik genoot, het was eenvoudigweg fantastisch. Toen ik hem wou fotograferen ging helaas en eigenlijk buiten mijn wil mijn flits af, en toen wisselde hij terug tussen de bomen, maar bleef daar nog zeker 10 minuten zekeren.
Het was al aan 't schemeren, toen er plots weer kaalwild verscheen. Nog een kans vandaag?!? Dat had ik niet durven hopen! Er zaten twee kalveren tussen, maar ze wisselden constant van positie. En het werd snel duisterder. Met enige concentratie kon ik ze nog verbazend goed zien door mijn Kahles 8x50-richtkijker ... maar het verdict kwam uit de walkie-talkie: "Niet meer proberen, het is te donker om eventueel nog na te zoeken!".
Daarmee was de eerste dag ten einde. Een gat in de lucht, maar eigenlijk wel twee kansen en meer herten gezien dan in de rest van mijn leven samen, daar kan je alleen maar tevreden over zijn.
Tweede ochtendaanzit. Tot mijn lichte verbazing zelfde kansel als de vorige ochtend. Komen daar nog herten uit na de verstoring van de vorige dag? De anderen leken overtuigd.
Nog voor ik op de kansel zat hoorde ik het rumoer van everzwijnen, maar het was stikdonker en met de beste wil van de wereld kon ik geen schim te onderscheiden al leken ze maar een steenworp van me verwijderd! Maar hoe meer licht er kwam, hoe verder ze voorttrokken, zonder mij een kans te geven. Slim!
Daarna was het weer een uur stil. Ik verwachtte eigenlijk ook niet veel meer ... tot er plots beweging was achter de dichte begroeiïng. Weer kaalwild! En ongeveer op dezelfde wissel. Karabijn klaar, veiligheid af, dradenkruis op breedste vrij punt tussen de bomen, goeie schiethouding. Hinde, nog een hinde, smaldier, ... kalf ... kalf stopt, zekert, ... KNETS!!!
Het schot voelde goed, het kalf tekent, draait zich om, probeert het wegrennende kaalwild te volgen, maar ik zie dat dat niet goed lukt.
De jachtheer komt van zijn kansel naar me gewandeld. Intussen krijgt de adrenaline zijn uitwerking op me. We wachten nog een paar minuten, en de spanning stijgt. Ligt hij? Heb ik wel juist aangesproken? Is hij netjes gedtroffen? Ook het laatste is belangrijk, want er was wildbraad beloofd aan een paar personen voor oudejaar ... en dat zou bij voorkeur van dit kalf moeten komen!
We gaan kijken. Ik kom maar moeizaam door de klei. Ik heb dat meestal na een schot, die knikkende knieën. Het filmpje speelt zich steeds weer af voor mijn geestesoog. We zijn maar halfweg of de jachtheer ziet iets liggen. Bewegingsloos, 15 meter van het aanschot. Een groot mannelijk kalf, bladschot!
Mijn eerste edelhert, en mijn 25ste stuk grofwild tot op heden. Ik was weerom overmand door de emotie, en moest me aan die boom vasthouden om niet in de kleimodder op mijn donder te gaan!

Afbeelding

_________________
Si vis pacem para bellum!


03 jan 2012, 13:43
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Jagen
De 7mm-08 had het weer prima gedaan. 175grains SPBT (jachtheer had erop aangedrongen mijn 'zwaarste' lading te gebruiken), relatief klein uitschot, hart doorboord. Korte doodsvlucht, allemaal netjes.

Afbeelding

Het bleek en andere, veel kleinere roedel te zijn geweest, die zich allicht allicht niet bewust was van de gebeurtenissen van de vorige dag.

De avondaanzit bracht niet veel meer.

De volgende ochtend daarentegen ...

De jachtheer had besloten het kaalwild zo te laten, en vroeg enkel nog op everzwijnen te proberen. Tot mijn verbazing kreeg ik evenwel de grote roedel plots terug voor me, maar dan wel over een wissel aan de andere kant van mijn kansel. ADEMBENEMEND! Bij 50 stopte ik met tellen. Verschillende kleine en grote herten erbij, sommige zeker 14-enders, maar vooral met duidelijk fikse geweigewichten. X-aantal kalveren wandelden door mijn dradenkruis, maar alles bleef stil in het woud. Jammer genoeg allemaal te ver om te fotograferen. Zoiets zag ik enkel op TV tot nu toe. En dan niet Frankrijk, maar in Polen, Hongarije of nog verder.

En daarmee zat mijn eerste jachtervaring in de Vogezen erop. Maar één zaak is zeker: daar kom ik nog terug. 't Is binnen rijafstand, en wanneer ik ooit een mooi groot hert in de bronst wil jagen ... Da's weer iets om van te dromen ... en om voor te sparen!

_________________
Si vis pacem para bellum!


03 jan 2012, 13:43
Profiel WWW
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 27 nov 2011
Berichten: 41
Bericht Re: Jagen
wat mankeert jullie toch om alles maar kapot te schieten wat je ziet


08 maart 2012, 20:29
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Jagen
Hij at er tenminste goed van :(

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


08 maart 2012, 20:56
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Jagen
En het was zijn passie. Ik weet niet waarom er meteen iets moet mankeren? Wordt die vraag ook gesteld bij de slager, supermarkt of schoenenwinkel?

_________________
Cogito Ergo Sum


08 maart 2012, 21:00
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 06 apr 2010
Berichten: 30
Bericht Re: Jagen
Niemand die zich af vraagd wat die frikandel nu eigenlijk geweest is die hij in de frietzaak in zijn mond stopt, of de snitzel die op het bordje ligt bij avondeten.

Dat het bepaalde mensen vreemd en naar over komt begrijp ik maar realistich met hoe leven en overleven is word dan niet begrepen. Soms is het net doen alsof je frikandel van een boom komt makkelijker en raakt dat een mens minder. Alleen is dat geen realiteit.

Iemand die dieren af schiet voor de lol en het dier dan laat verotten op de plek met een eventuele doodsstrijd veroordeel ik. Maar deze man heeft een passie voor leven overleven en ontstaanvan natuurlijk evenwicht. Hij schiet om te eten, probeerd veiligheid zoveel mogelijk voor omgeving te waarborgen dood het dier zo humaan mogelijk. En vervolgens doet hij wat de mens vanaf begin ontstaan van de wereld al doet. Hij eet hem smakelijk op, waarschijnlijk samen met zijn dierbaren en/of familie.

Dit is ook natuur, dit is evenwicht en heeft niks met onmenselijk doden te maken.

Ik verzamel geweren, jullie bajonetten. al eens nagedacht wat doel van bajonet is? Doden maar liever verwonden. Een gewonde soldaar heeft vele malen meer werk dan een dode soldaat. Barbaars prikken in mensen die ook vader of kind van iemand zijn.Met doel op te eten? Natuurlijk evenwicht in natuur brengen? Nee vaak gewoon om iemand kapot te maken. Veelal nog om verschil van geloof ook.

Nee doe mij maar mijn frikandel, diertje is redelijk humaan daarvoor "gekweekt" door ons als mens.De jager staat vele malen dichter bij de natuur. Eet hem smakelijk op en geniet er van.

Even voor de pessimisten,nee ik jaag niet en denk dat ik twee weken wakker lig als ik zo'n hertje dood zou schieten. Maar dat zegt niets over de jager maar wel over mijn verlies in realiteit van het leven.

Zo daar is even over na te denken :-)


08 maart 2012, 22:11
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Jagen
Mooi gezegd Peter

_________________
Cogito Ergo Sum


08 maart 2012, 22:21
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 27 nov 2011
Berichten: 41
Bericht Re: Jagen
och , wat de mensen betreft is er al lang geen natuurlijk evenwicht meer , dat is wel kapot gemaakt door het geloof en regeltjes als fatsoen en respect , vroeger was er in afrika wel evenwicht totdat de zendelingen daar kwamen en alles verboden wat daar gewoon was met als resultaat dat het daar nu een grote overbevolkte en ondervoedde bende is
een goede oorlog zou het evenwicht weer een beetje herstellen , kunnen we onze bajonetten ook eens in het echt gebruiken
ik walg ook van de bio industrie en elke vorm van dierenleed maar daar is niets meer aan te veranderen want de mensheid is verrot
persoonlijk vindt ik dat het wildbeheer over gelaten moet worden door daarvoor aangestelde boswachters en niet door hobby jagers ,
ik weet ook wel dat een heleboel het wel op de juiste manier doen , maar er zijn er ook een heleboel die gewoon overal de schijt aan hebben . en dat is niet alleen met de jacht zo

er zal wel weer ruzie van komen , zo gaat dat meestal op een forum


08 maart 2012, 22:38
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Jagen
Uit respect voor Friedrich lijkt het me netjes om hier niet verder over te gaan in dit topic.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


08 maart 2012, 22:48
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Jagen
Ik sluit me bij Jdeleur aan. En niet om het onderwerp te ontlopen maar uit respect voor Friedrich.

_________________
Cogito Ergo Sum


08 maart 2012, 22:51
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 27 nov 2011
Berichten: 41
Bericht Re: Jagen
ok , prima , maar het was zo wie zo niet persoonlijk hoor


09 maart 2012, 00:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling