Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 maart 2024, 04:19



Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 Jagen 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Jagen
MOD : de andere foto's van Friedrich zijn te zien in z'n thread (http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?p=3638#3638). Hier kan de discussie over jagen verdergaan.


Of weet je wat: Zoek de tien verschillen!

Afbeelding

Of hier, voor gevorderden!

Afbeelding

Zoals ik steeds zelf zeg: it takes a pig to shoot a pig! :P

_________________
Si vis pacem para bellum!


15 jan 2008, 12:55
Profiel WWW
Adjudant-Chef
Adjudant-Chef

Geregistreerd: 09 jul 2007
Berichten: 357
Bericht 
Mooie foto's!

Ik zou het ook wel eens willen doen dat jagen, maar aan de andere kant vind ik het raar om dieren te doden voor de fun. Is het nou om te overleven vind ik het wat anders.


15 jan 2008, 13:35
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
rood schreef:
Ik zou het ook wel eens willen doen dat jagen, maar aan de andere kant vind ik het raar om dieren te doden voor de fun. Is het nou om te overleven vind ik het wat anders.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar eens je ermee begaan bent ebt die overweging weg.

Ten eerste eten de meesten onder ons al sowieso vlees. Zonder dode dieren, geen vlees of leder, dus toch wel dode dieren, al worden we er zelf niet mee geconfronteerd. En eigenlijk anderzijds toch weer extra sneu, want da's in tegenstelling tot bij de jacht een einde van een leven in gevangenschap.

Ten tweede: wou je vroeger kip eten, kocht je een kip, hakte je de kop af, pluimen, dan leegmaken en klaarmaken. Varkensvlees? Om het half jaar je eigen varken slachten ... Dat is ook niet meer gebruikelijk, maar daarom geheel niet barbaars. Vroeger keken de kinderen daarnaar uit, nu zouden ze misselijk worden.

Jagen is nog een stap verder, omdat het geen huisdieren zijn, maar wilde dieren. Precies omdat ze wild zijn wordt er gejaagd, huisdieren groeien immers al op in gevangenschap. Natuurlijk is het vangen of doden het einddoel van de jacht, maar al wat eraan voorafgaat geeft de meerwaarde. Het schieten op zich is afwerking, die dan natuurlijk ook zo goed en humaan mogelijk moet gebeuren.

Soit, ieder jaar stoom ik weer een dozijn nieuwe kandidaten klaar voor het jachtexamen bij ons op de schietclub. Da's bijna zo leuk als het jachtseizoen zelf ... en zo kan ik een beetje van mijn enthousiasme overdragen ;)

_________________
Si vis pacem para bellum!


15 jan 2008, 14:00
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik kan hierop alleen antwoorden dat ik de ideale combinatie heb gevonden:

Ik jaag...ik schiet...ik eet ze nooit op...ik begraaf ze (indien nodig)...en ik heb er nooit spijt van!

How is that?!
(alleen bij mij schieten ze wel terug...moet ik je varken nog zien doen :wink: )

_________________
www.muetstege.com


16 jan 2008, 00:50
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
jdeleur schreef:
@Killian: Dat komt omdat de locatie vrij donker is waardoor je sluitertijd langer wordt.

Eet je het vlees zelf op vind ik het wat anders.
Neenee, ik film het geheel gewoon met een middelmatig digitaal cameraatje en en destilleer er uiteindelijk de sequenties uit waarin het schot afgaat. Dat geeft een lage resolutie maar wel de gewenste plaatjes.

Zelf opeten? Waar denk je dat mijn diepvries mee gevuld is? Het vlees wordt altijd zelf verteerd of indien het niet anders kan verkocht! Ik vraag me al jaren af waar de urban legend vandaan komt dat enkel de hoorns of het gewei worden meegenomen ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


16 jan 2008, 09:58
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
zelf heb ik de cursus voor het jachtexamen ook doorlopen en moet zeggen dat de nadruk vooral op het bewust beheren gelegd wordt. trofeeën kunnen mooi zijn maar als de jacht enkel daarop gericht is, schiet het z'n doel hopeloos voorbij.

de cowboys en stropers hebben het imago van de Vlaamse jager danig om zeep geholpen en de jachtverenigingen doen hun uiterste best om dat terug op te vijzelen.

dit neemt natuurlijk niet weg dat er altijd onverlaten zullen zijn die roofvogels gaan vergiftigen, het hele bestand van een bepaalde soort gaan schieten, illegaal wild lossen, ... maar net als in de schietsport zijn het deze uitzonderingen die jammer genoeg steeds in de media komen.

een jager is genoodzaakt veel over de natuur te weten (seizoenen, cycli van voortplanting van tientallen diersoorten, ziektes, natuurlijk evenwicht, fauna-beheer, ...). soms zelfs meer dan de modale dierenvriend (die een "verlaten" reekalf of haasje gaat meenemen naar een natuurcentrum, of vlees gaat leggen voor die vos in de tuin, ...)

ik hoop dat ik nu niet de indruk gegeven heb om een onvoorwaardelijk voorstander van schieten van wild te zijn. ik heb zeker interesse in het jachtgebeuren en het verantwoord beheren van een jachtgebied, zonder dat hierbij mensen, dieren of natuurgebieden onnodig schade berokkend wordt.


16 jan 2008, 10:58
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Het is in elk geval een feit dat ondanks/dankzij de jacht de populatie van allerhande grofwildsoorten sterk is toegenomen. En dan heb ik het niet over de everzwijnen, want die zijn er er sowieso al toe in staat zich op een jaar meer dan te verdubbelen, maar eerder over de edelherten en de reeën.
Dat heeft als resultaat dat het reewild steeds verder doordringt in Vlaanderen, en dat de everzwijnen al tot in het zoniënwoud zijn doorgedrongen.

Da's natuurlijk niet steeds goed nieuws voor de land- en bosbouw, maar toch meer dan met alleen niet-bejaging kan bereikt worden.

Het voordeel van wildbeheer door jagers ligt erin dat het natuurlijk NIET louter liefdadigheid is. Hoe gezonder wild en biotoop, des te aangenamer kan er gejaagd worden en des te hogere bijdragen gevraagd kunnen worden van eventuele medejagers ... hetgeen normaal gezien tot een opwaardse spiraal leidt.

Enkel het feit dat daarvoor de andere predatoren kort gehouden moeten worden is moreel moeilijk te verdedigen, ten ware het feit dat het natuurlijk evenwicht in alle richtingen kunstmatig in stand moet worden gehouden, en het reguleren van de predatoren hoort daar ook bij.

Wanneer je heel de discussie over zin en onzin can de jacht ten top drijft moet je uiteindelijk vaststellen dat iedere menselijke aanwezigheid, laat staan ieder menselijk ingrijpen te veel is, maar we kunnen/willen niet van de aardbodem verdwijnen, toch?

_________________
Si vis pacem para bellum!


16 jan 2008, 11:52
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Kun je wel, Friedrich, tegen die kleintjes. 8)

Als ik ga jagen wil ik ze alleen maar zo:

http://www.foxnews.com/images/286393/2_ ... terPig.jpg

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:


16 jan 2008, 18:41
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Meut schreef:
Ik kan hierop alleen antwoorden dat ik de ideale combinatie heb gevonden:

Ik jaag...ik schiet...ik eet ze nooit op...ik begraaf ze (indien nodig)...en ik heb er nooit spijt van!

How is that?!
(alleen bij mij schieten ze wel terug...moet ik je varken nog zien doen :wink: )


Lijkt me idd. ook wat meer adraline geven :lol:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


16 jan 2008, 21:25
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Hé, maar dat was helemaal geen monster hoor. Die zwaargewicht bleek een tam troeteldier te zijn, dat via malafide praktijken uiteindelijk voor de loop van de zoon van halve gare terecht kwam. Gewoonweg onnozel.

De keiler hierboven is een flinke kerel van 85kg ontweid (=zonder ingewanden) gewicht en geweren (=hoektanden) van 25cm! Niet mis voor dardenne.

_________________
Si vis pacem para bellum!


17 jan 2008, 09:35
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Friedrich schreef:
Hé, maar dat was helemaal geen monster hoor. Die zwaargewicht bleek een tam troeteldier te zijn, dat via malafide praktijken uiteindelijk voor de loop van de zoon van halve gare terecht kwam. Gewoonweg onnozel.


Had ik ook gelezen. Dat joch in Alabama was 11 jaar en is drie uur lang bezig geweest om er 8 kogels uit zijn .50 revolver in te schieten, voordat het beest het loodje legde. En toen bleek het een 450 kg tam varken van een zeldzaam soort te zijn dat gewoon van iemand was. :roll:

Maar ik denk dat ik ook wel zou schrikken als ik zo´n varken in het bos tegen kwam. In de bossen rond paleis het Loo bij Apeldoorn ben ik hele families wilde zwijnen tegengekomen tijdens het wandelen. Vaders, moeders en een hoop kleintjes die op meters afstand ineens het wandelpad voor je oversteken. Dan sta je ook even te kijken wat ze in de zin hebben. Zo´n jong met een draagbaar .50 kanon zou ik overigens ook liever niet in het bos tegenkomen...


17 jan 2008, 11:11
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Een rotte Everzwijnen is altijd een mooi zicht, zeker als er ook een paar mooie grote tussen zitten. Helaas zijn die grotere groepen de laatste jaren zeldzamer geworden. Hun natuurlijk gedrag is op verschillende manieren nogal verstoord geraakt. Grote Keilers leven meestal solitair. Het zijn vooral gekwetste varkens of 'voerende' zeugen die gevaarlijk kunnen worden, want een everzwijn dat zich bedreigd voelt kan lelijk uit de hoek komen. Zeugen kunnen verschrikkelijk bijten, terwijl Keilers heel diepe wonden kunnen slaan met hun 'geweren'.

Bovendien zijn varkens behoorlijk schotvast, en ze vangen ook zware kalibers op vaak zonder op één of andere manier te kennen te geven geraakt te zijn.

Zelf jaag ik in hoofdzaak met een Sauer & Sohn Stutzen S202 kaliber 9.3x62 met een Zeiss Victory Varipoint 1.1-4x25 drijfjachtkijker (met verlicht richtpunt). Da's een erg handig en precies spuitje in het voormalige Duitse koloniale kaliber. Net niet krachtig genoeg om met zekerheid een aanstormende dikhuid te stoppen, maar voor overige meer dan adequaat - en dat zonder het vlees zo erg te beschadigen als de moderne 'magnums'.

Afbeelding

_________________
Si vis pacem para bellum!


Laatst bijgewerkt door Friedrich op 20 mei 2008, 13:34, in totaal 1 keer bewerkt.



17 jan 2008, 11:32
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Friedrich schreef:
...Bovendien zijn varkens behoorlijk schotvast, en ze vangen ook zware kalibers op vaak zonder op één of andere manier te kennen te geven geraakt te zijn...


Mee van de eerste (plug) bajonetten waren dan ook voor de jacht. Voor als je met je enkelschots voorlader op korte afstand alleen het krulstaartje eraf schoot. Ik weet niet of de allereerste bajonet, ergens eind 17e eeuw waarschijnlijk, militair of voor de jacht was, maar ik verwacht dat het een jachtbajonet was.


17 jan 2008, 11:54
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Zonder gekheid, ik heb ook al met het idee gespeeld, maar natuurlijk zijn jachtgeweren daar niet op voorzien. Eigenlijk is het ook niet toegestaan met een blank wapen te jagen, al wordt het natuurlijk wel gebruikt voor een genadestoot ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


17 jan 2008, 12:10
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
De jachtbajonet was ook slechts bedoeld als verdediging tegen een erg boos dier, als het met de kogel niet gelukt was. En niet om met zo´n ding op je geweer door het bos achter het varken aan te rennen om hem te prikken.

Een tijd geleden las ik op een ander forum een post van een jager uit Australië die een bajonet op zijn jachtgeweer wilde knutselen. Er zitten daar blijkbaar ook beestjes die na een slecht schot verhaal bij je komen halen. Je bent dus niet de enige die daar in deze moderne tijd aan gedacht heeft.


17 jan 2008, 13:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling