Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 16:10



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Belgie: Lijst HFD-wapens wordt Afgeschaft 
Auteur Bericht
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht Belgie: Lijst HFD-wapens wordt Afgeschaft
Nieuwsbrief van de Wapenunie:

Citaat:
Lijst van vrij verkrijgbare wapens met rookzwak kruit (HFD-lijst) wordt afgeschaft

Goede middag,

De ministerraad heeft vandaag beslist om de lijst van vrij verkrijgbare wapens van "historische, folkloristische of decoratieve waarde" met rookzwak kruit af te schaffen.

De vrij verkrijgbare wapens die met zwartkruit schieten, gefabriceerd voor 1945 en waarvan het patent dateert van voor 1890 blijven wel nog vrij verkrijgbaar.

De lijst van vrij verkrijgbare wapens met rookzwak kruit kwam er in 1991 na de eerste grote verstrenging van de wapenwet. Toen werden een honderdtal wapens als vrij verkrijgbaar beschouwd omdat ze moeilijk te vinden zijn, er geen munitie meer voor gemaakt wordt waardoor ze eigenlijk enkel "voor wapenrekken" bruikbaar waren.

De nieuwe wapenwet van 2006 hield deze categorie. Na de electorale nederlaag van de PS in Wallonië in 2007 besliste uittredend minister van justitie Laurette Onkelinx vervolgens om de HFD lijst aanzienlijk uit te breiden. Door een KB van 2007 werden honderden wapens aan de lijst toegevoegd. Daardoor werden ook wapens die nog zeer courant zijn (b.v. de Mauser K98, K31, Lee Enfield geweren, ...) toegevoegd aan de lijst. Er ontstond zelfs een heus "wapentoerisme" waarbij buitenlanders deze wapens hier vrij kwamen kopen om ze dan illegaal in te voeren in hun land. Ook bevatte de lijst van vrij verkrijgbare wapens sommige modellen van handvuurwapens waarvan er nog honderdduizenden in omloop zijn (de "Mosin Nagant" revolver). In TV reportages werd getoond hoe de kisten munitie op wapenbeurzen werden aangevoerd en als zoete broodjes over de toonbank gingen. Regelmatig doken de HFD-wapens ook op bij misdrijven in het buitenland.

De regering heeft nu gekozen voor een radicale aanpak en beslist om al deze wapens op vergunning te plaatsen. Wie nog een vrij verkrijgbaar wapen heeft, zal drie maanden de tijd krijgen om ze te laten inschrijven. De vergunning moet kosteloos worden afgeleverd (cfr. art. 17, eerste lid wapenwet). Wel zal wie de vergunning heeft bekomen vijfjaarlijks een retributie moeten betalen voor de controle van de vergunning. Deze retributie bedraagt momenteel EUR 95,03. Wie veel van deze wapens heeft, kan een verzamelerkenning aanvragen om ze te behouden. Wie zich niet regel stelt, behoudt de wapens dan illegaal.

Het KB moet eerst nog aan de Raad van State en aan de adviesraad voor Wapens worden voorgelegd. Wij verwachten dat het dan in mei zal gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. Wie een vrij verkrijgbaar HFD wapen heeft zal dan drie maanden hebben om het nodige te doen.

Er zal niets veranderen voor wie een HFD-wapen aankocht via zijn sportschutterslicentie of jachtverlof. Ook verandert er niets voor wie reeds een vergunning heeft voor het HFD-wapen (b.v. omdat hij het gebruikt op de schietstand). In deze gevallen was het HFD-wapen immers al ingedeeld onder de vergunningsplichtige wapens omdat het gebruikt werd om mee te schieten.

Meer informatie volgt binnen enkele maanden eens de teksten beschikbaar zijn.

Met vriendelijke groeten,

Nico Demeyere
ondervoorzitter


Ik ben gewoon razend !!! De Belgische (burger) onderdaan wordt weer eens bestolen door de overheid. Ikzelf zal mijn Finse Mosin-Nagants en miscchien mijn WO1 Mausers op mijn sportschutterlicentie nemen, maar verder gaat heel mijn collectie (niet alleen de geweren) de deur uit. Ik heb er absoluut geen zin meer in !


01 maart 2012, 18:09
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Belgie: Lijst HFD-wapens wordt Afgeschaft
Gewoon crimineel te noemen.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


01 maart 2012, 18:30
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 06 apr 2010
Berichten: 30
Bericht Re: Belgie: Lijst HFD-wapens wordt Afgeschaft
Ja is goed waardeloos allemaal, juist liberale wapenwet van Belgie niet heilig meer. Ben bang dat wapenbeurs als Oostende ook geen lang leven meer beschoren is. Daar werd de laatste keer al erg kinderachtig opgetreden door overheid.

Hopelijk zijn er nog wat zwartkruitgeweren te scoren daar maar aanbod zal mager zijn vrees ik.


02 maart 2012, 23:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling