Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 20:42



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 FN Wapens 
Auteur Bericht
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 feb 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Amersfoort
Bericht FN Wapens
Deze topic is een afsplitsing van http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t ... sc&start=0

virjinz schreef:
@ Oxio Ivm het zuiver maken van bvb. Minimi en MAG, normaal gezien gaat dat snel met de daarvoor voorziene werktuigjes, de zogenaamde orea’s. Gebruiken jullie die? Daarop zitten krabbertjes voor elk onderdeel dat vuil wordt. Deze week ben ik bezig met een test van een Minimi en voor het reinigen gebruik ik nagenoeg enkel die OREA.


Voor de minimi hebben we deze tool
Afbeelding

en voor de mag hebben we een hele stoffen rol met allemaal schrapertje en krabbertjes.

Maar wat ik eigenlijk het meeste gebruik is olie, koper borsteltje, kleine priem van glock en een pompstok.
ik vind de tools niet echt heel erg handig.

Maar met en schoonmaken ligt het er heel erg aan of je op oefening bent of dat ze de wapenkamer in gaan. als ze de wapenkamer in gaan dan plegen we 3 keer onderhoud voor dat ze helemaal schoon zijn.


24 jun 2008, 19:45
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
da's 'm inderdaad :-)
ik gebruik ook wel eens een schroevendraaier ofzo voor de piston cup.


24 jun 2008, 19:54
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Oxio schreef:
Maar met en schoonmaken ligt het er heel erg aan of je op oefening bent of dat ze de wapenkamer in gaan. als ze de wapenkamer in gaan dan plegen we 3 keer onderhoud voor dat ze helemaal schoon zijn.
Zijn er jou gevallen van onevenredige slijtage door overmatig of verkeerd reinigen bekend?

_________________
Si vis pacem para bellum!


25 jun 2008, 09:05
Profiel WWW
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 feb 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Amersfoort
Bericht 
bij mijn eenheid valt het wel mee maar bij de opleiding is het wel heel erg.
daar zijn ook alle onderdelen die in het wapen zitten blanco gepoetst.
en was daarom ook wel aardig verbaast toen ik paraat kwam had namelijk nog nooit geblauwde onderdelen gezien.

maar om een wapen echt kapot te poetsen moet je denk ik wel aardig wat poetsen.
waar onze wapens eerder kapot gaan is door het gebruik ik het veld.


25 jun 2008, 10:28
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
De onderdelen zullen meestal niet stukgaan, maar kunnen wel behoorlijk los komen te zitten.

Vooral lopen houden niet zo van overdadig reinigen ... Ze versleten schieten duurt meer dan 10.000 patronen, maar tegen dat kilometertal zijn ze vaak al stukgepoetst ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


25 jun 2008, 12:01
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
de lopen van MAG en minimi zijn gegarandeerd tot 20.000 schoten. Dat kan dus al tellen...
(niks van wat ik hier over mijn werk zeg is het standpunt van F.N., is persoonlijk)


25 jun 2008, 14:49
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
kweetniet, ik vind de P90 maar niks. Iedereen kickt er hier op omdat het zo'n beetje het enige kaliber is waar je geen wapenvergunning voor kan krijgen in .be. In essentie is het een concept om een licht mogelijke patroon te verschieten die toch nog door body armour geraakt, en dat uit een zo klein en handig mogelijk wapen.

Maar van FN ook beweert, de stopkracht van zo'n miniprojectieltjes is klein, en vermindert zeer snel naarmate de afstand toeneemt.

Wanneer je op Russen schiet is dat misschien niet zo belangrijk, maar godsdienstmanialkken - al dan niet gedrogeerd - hebben m.i. toch grotere verluchtingsgaten nodig ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


30 jun 2008, 09:51
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
het is een waarheid als een koe dat de overgedragen Joules niet enorm zijn maar men mag niet vergeten dat de toegebrachte weefselschade, door de indrukwekkende cavitatie, voor het gewenste effect kan zorgen;


30 jun 2008, 11:46
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Akkoord, maar het cavitatie-effect kan enkel voorkomen op geringe afstanden en vereist het behoud van de hoge snelheid van het projectiel.

Wanneer men in Irak en Afghanistan al kloeg over de stopkracht van SS109, vrees ik dat 5.7toch wat licht is. Maar dat was natuurlijk de bedoeling van het concept ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


30 jun 2008, 12:24
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling