Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024, 00:02



Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 J the R's K98 
Auteur Bericht
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 06 nov 2007
Berichten: 78
Woonplaats: B.o.Z.
Bericht 
Niet om het een of ander, maar zo OVERDREVEN goed ziet hij toch niet uit ?

Toch zeker niet als die van ZEN.45

Ik zal eens zien of ik wat "onvoordeligere" foto's kan maken :lol:

J


Laatst bijgewerkt door J the R op 15 nov 2007, 17:08, in totaal 1 keer bewerkt.



15 nov 2007, 16:17
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
ZEN.45 schreef:
De ‘Russian captures’ hebben een markering op de receiver.


Je doelt op de X-markering? In de partij van die Amerikaan zitten er ook een paar die de X niet hebben. Als die X er op staat weet je dat het een Rus is, maar blijkbaar geldt het omgekeerde niet.

Maar goed, Rus of niet, we zijn het er denk ik wel over eens dat de K98k van JtheR zo niet in 1942 uit de fabriek van Steyr is komen rollen.

Ik ben eigenlijk wel geïntereseerd in foto´s van de stempels op de receiver van jouw "Frankonia re-work". Dat die het op de schietbaan goed doet geloof ik graag.


@JtheR: Maak inderdaad maar eens wat meer foto´s. Van alle stempels op de reciever (dat deel waar bnz 42 op staat), van de voorste loopband (de "ring" die de loop en het hout bij elkaar houdt), en van eventuele serienummers.


15 nov 2007, 16:55
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht 
Citaat:
Je doelt op de X-markering? In de partij van die Amerikaan zitten er ook een paar die de X niet hebben. Als die X er op staat weet je dat het een Rus is, maar blijkbaar geldt het omgekeerde niet.


Of die Amerikaan probeert een aantal 're-finisched' K98's te verkopen als 'Russian captures'. Amerikaanse verzamelaars zijn namelijk extreem allergisch aan niet-orginele afwerking.


15 nov 2007, 17:40
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 06 nov 2007
Berichten: 78
Woonplaats: B.o.Z.
Bericht 
Zojuist kontakt gehad met de verkoper.

Ik heb hem als Deco k98 gekocht. Het is geen Russian capture of Frankonia.

Foto's volgen as. weekeinde !


15 nov 2007, 18:35
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Ik zou de verkoper voorlopig maar even niet lastigvallen, totdat duidelijk is wat je daar hebt. En dan nog is maar de vraag of je een poot hebt om op te staan.

Zoals ik eerder aangaf zijn schietgeweren niet mijn verzamelgebied en is mijn kennis beperkt. Dit geval laat me echter niet los. Ik heb een Franse site gevonden met algemene info over de K 98k:
http://tirmilitairefabrice.ifrance.com/ ... 98%20k.htm

Daar zie je onder andere 17 foto´s (bovenaanzicht) van receivers van verschillende fabrikanten en jaren. Vergelijk die eens met die van jou. Let eens op de kleur van de oppervlaktefinish. En valt jou ook op dat bij jouw exemplaar er een "hapje" uit is, net onder het 42 stempel?

Ik ben gaan zoeken wat dat "hapje" kon zijn. Bij geen enkele Duitse WO2 K 98k kon ik dat "hapje eruit" vinden. Nou zat ik te denken dat dat misschien gedaan was om de K 98k geschikt te maken om een langere patroon dan de standaard Duitse 8x57 IS vanaf stripperclips te kunnen laden, zonder dat de punt van de kogel tegen de receiver slaat. Vervolgens vond ik deze Noorse ombouw naar het Amerikaanse .30-06 kaliber op Gunboards: http://forums.gunboards.com/attachment. ... 1195075207

Afbeelding

Nou wil ik niet meteen zeggen dat je dus een Noorse ombouw hebt, maar ik denk dat dat hapje eruit iets zegt.

Ik stel voor dat je een stel goede foto´s maakt, je bij Gunboards aanmeld http://forums.gunboards.com/forumdisplay.php?f=6 en je K 98k daar voorstelt en vraagt wat het is. Ik raak nu te ver van mijn "expertise" gebied om je verder te kunnen helpen. Maar ben wel geïnteresseerd in je foto´s en wat er bij Gunboards eventueel uitkomt.


Laatst bijgewerkt door Kilian op 15 nov 2007, 23:43, in totaal 1 keer bewerkt.



15 nov 2007, 22:00
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
LB wat het is toch. Het is een mooi geweer en een tekentje meer of minder zou mij echt niets uitmaken.
(Gaat me zelf meer om de techniek / constructie van wapens :lol: )

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


15 nov 2007, 22:33
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 06 nov 2007
Berichten: 78
Woonplaats: B.o.Z.
Bericht 
@Kilian.

Bedankt voor de gedane studie ! Je hebt er in ieder geval veel werk van gemaakt.
Ik zal het hem eens vragen.

I'll be back with the comment :wink:

@JdeLeur.

Hij zal het idd. zeker niet minder leuk gaan doen aan de muur, maar ik waardeer Kilian's scherpe oog ook heel erg ! Het houd je iig scherp.

J


16 nov 2007, 00:57
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 06 nov 2007
Berichten: 78
Woonplaats: B.o.Z.
Bericht 
Nog een paar pics


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


16 nov 2007, 02:05
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 06 nov 2007
Berichten: 78
Woonplaats: B.o.Z.
Bericht 
Kilian had gelijk !! :!:

Ik heb kontakt gehad met de verkoper en hij reageerde bevestigend op de vraag of ze via Noorwegen kwamen !

Ik vind het zelf niet erg. Sterker nog de 2e een 38'er is onderweg (foto's volgen !)

J


16 nov 2007, 09:58
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
J the R schreef:
Kilian had gelijk !! :!:


Gnuif. 8)

Het ging me er om dat je weet wat het echt is. En niet of het wel of niet mooi of interessant is, want dat is uiteindelijk heel persoonlijk.

Een stempeltje meer of minder is overigens niet alleen voor de identificatie van belang. Kijk bijvoorbeeld naar de Duitse 98k bajonet (S84/98 III): Na-oorlogse Jugoslavische serienummers erop verminderen de waarde, een Postschutz of Marine stempeling voegt waarde toe. Op zich allemaal niet erg, behalve als je het niet weet bij aan- of verkoop.


16 nov 2007, 19:58
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht 
Een Noorse militaire na-oorlogse conversie naar 308nato (het Noorse leger deed de conversie naar .308, niet naar 30-06) is het ook niet. Bij deze werd een stuk van de receiver vlak geslepen voor de markering 'HAER-serienr.-' en werd op de loop voor de receiver de markering '7,62 M/M' aangebracht. Kilian heeft juist opgemerkt dat het kaliber gewijzigd is, maar het is geen standaard-conversie en kan dus door om het even wie gedaan zijn en verschillende kalibers zijn mogelijk.
Voorbeeld van Noorse 'militaire' conversie:
Afbeelding

Ik heb er mijn dokumentatie is op nageslagen en ik bekom volgende gegevens:
De code 'BNZ' staat voor Steyr-Daimler-Puch, en de '42' is natuurlijk het produktiejaar. Volgens mijn dokumentatie zou bij deze produktie echter de voorste loopring van het 'H-type' moeten zijn ipv van het 'volle' model zoals op jouw 98k. Dit zou betekenen dat het serienummer niet KAN kloppen.

Als je nu je serienummers nader gaat bekijken zie je dat er sommige zaken niet in orde lijken; de serienummers zijn zeer ongelijk aangebracht, het serienummer in de veiligheidspal lijkt geëtst ipv geslagen, het lettertype zelf is twijfelachtig, het nummer '545' is uitzonderlijk laag, de afwezigheid van Waffenamt-markeringen, ...

Als ik zou moeten raden wat de oorsprong van dit wapen is zou ik zeggen dat iemand (handelaar of vorige eigenaar) ooit een niet-nummergelijke 98k heeft genomen (of samengesteld) de originele serienummers heeft verwijdert, een nieuw SR aangebracht, het kaliber gewijzigd en het hele ding herblauwd en vernist heeft.

Het belangrijkste is natuurlijk dat jij er gelukkig mee bent, maar zoals Kilian reeds terecht opmerkte die dingen beinvloeden wel de waarde van het stuk. Het zou vervelend zijn als je het ooit zou willen verkopen en je veel minder krijgt dan de aankoopprijs.


PS een verkoper die op de vraag naar de oorsprong van het wapen antwoord dat het een "Deco k98" is kent er zelf noegabollen van! In de meeste landen betekent 'deco' gewoon dat het wapen gedemilitariseerd is, en heeft het niets met de identificatie van het stuk te maken.


16 nov 2007, 23:24
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
ZEN.45 schreef:
(het Noorse leger deed de conversie naar .308, niet naar 30-06)


Ik ben blij dat er zich nu ook iemand anders in verdiept. De Noren maakten ca 100.000 98k´s buit in 1945 (ref. Gunboards) en zijn die gaan hergebruiken.

Zoals ik het begrijp was de eerste conversie die van het oorspronkelijke Duitse kaliber 8x57 naar het Amerikaanse .30-06. De Noorse modelaanduiding was K 98F1. Daarna volgde de ombouw naar het 7,62mm NATO kaliber. De Noorse modelaanduiding daarvan was K 98F2 en had de stempeling 7,62 mm op het voorste deel van de loop, links, vlak na de receiver. Het Duitse serienummer links op de reciever werd doorgestreept. De overige Duitse serienummers bleven ongewijzigd. Verder zijn alle Noorse ombouws die ik tot nu toe gevonden heb op Internet nummergelijk, met uitzondering van de grendel.

Ze zijn gebruikt door landmacht (Haer), marine en een soort van home land defence. De stukken die ik op Internet vind hebben aan de linkerzijde van de receiver een plat kantje met daarop Haer en het Noorse serienummer. Datzelfde nummer staat ook op de metalen eindkap die aan de kolf zit. Op de foto´s van JtheR zie ik geen plat kantje aan de receiver. Ik weet niet of die van de marine en homeland defence ook een plat kantje hebben.

Ik ben er haast van overtuigd dat de basis van de 98k van JdtheR een Noorse ombouw is. Of er daarna nog aan gerotzooid is gaat mijn expertise te buiten. Vandaar ook mijn advies om op Gunboards navraag te doen. Daar loopt momenteel een thread over Noorse 98k´s.

Overigens denk ik dat de verkoper heel bewust selectief informatie geeft. En daarmee inspeelt op de grootste valkuil voor de beginnend verzamelaar: Net genoeg weten om te denken dat je weet wat het is, en te betalen voor wat je denkt dat het is.


17 nov 2007, 00:25
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Ons soort mensen leest natuurlijk ook vlot Italiaans. Zo niet dan zijn de plaatjes misschien interessant:

http://www.exordinanza.net/schede/mauser98norvegia.htm

http://www.worldwar.it/armi/mauser_k98k ... efault.asp


17 nov 2007, 01:20
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht 
Ik was inderdaad te snel (diagonaal gelezen), de conversie gebeurde eerst naar 30-06 en daarna naar .308nato. De wapens voor de Marine behielden hun origineel kaliber.

Verder blijf ik mijn bedenkingen hebben bij die serienummers. Ik ben ervan overtuigd dat noch Steyr-Daimler-Puch noch Kongsberg die nummers zo rommelig zouden aanbrengen. Ik heb een wapen van Kongsberg (geen K98) en dat is op dat gebied heel 'Duits', zeg maar 'Gründlich' :) .


Citaat:
Overigens denk ik dat de verkoper heel bewust selectief informatie geeft. En daarmee inspeelt op de grootste valkuil voor de beginnend verzamelaar: Net genoeg weten om te denken dat je weet wat het is, en te betalen voor wat je denkt dat het is.


Volledig mee eens.


17 nov 2007, 02:35
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 06 nov 2007
Berichten: 78
Woonplaats: B.o.Z.
Bericht 
Poeh hee,

Ik zal het allemaal eens nazoeken.

In ieder geval bedankt voor jullie research/opmerkingen !

In het vervolg ga ik me denk toch maar concentreren op bajo's mss dat hier minder aan gedaan/gerommeld kan zijn :?:



Groeten J,


17 nov 2007, 04:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling