Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 13:31



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 TOBRUK badge 
Auteur Bericht
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht Re: TOBRUK badge
Friedrich schreef:
Een Poolse brigade in Noord-Afrika ...

Ik heb een paar Poolse jachtvrienden gemaakt, en moet nu goed opletten wat ik vertel over de Poolse oorlogsinspanningen in WOII, dat is blijkbaar een complexe en gevoelige materie ...



:) nu zijn we mee ;)

op een ww2 forum dat ik nog wat volg hoor je inderdaad dat de polen zich toch serieus hebben in gespannen onder de oorlog en daar inderdaad heel gevoelig voor zijn.

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


03 aug 2011, 16:02
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: TOBRUK badge
re Friedrich,

Als je bedenkt hoe de Polen het mislukken van Market Garden in de schoenen geschoven hebben gekregen en hun Commander is afgeserveerd door de Engelsen dan valt die gevoeligheid m.i. heel goed te begrijpen. Die man is na WOII nooit in ere hersteld en heeft na WOII een zwaar en vernederend bestaan gekend.
In - Een Brug Te Ver, Market Garden is e.e.a hiervan ook in de film opgenomen. Op internet is hierover nog meer info te vinden, zoals je wellicht al weet.
Daarnaast hebben de Polen tijdens WOII nogal veel te verduren gehad van de Duitsers. Na WOII hebben de Russen ooknog eens Polen leeggeroofd. Pas nu krijgen ze een kans en die lijken binnen de EU-gemeenschap ze ook goed te benutten. Vraag me wel of hoelang het zal duren met de huidige EU Gemeenschapszin.


03 aug 2011, 21:15
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: TOBRUK badge
De Poolse piloten bij de RAF in de slag om Engeland zijn me gekend, de Poolse para's ook. Maar dat blijkt maar het topje van de ijsberg. Er waren blijkbaar enorm veel Polen naar het Westen overgelopen na de herbezetting van Polen door de Duitsers, de meesten zijn daar ook gebleven.

Heel de ontvoogdingsstrijd van de Polen na de delingen van Polen naar aanleiding van de silezische oorlogen is me wel bekend, maar is voor een stuk ook fictie. (Nu schieten de Polen me dood ;-)) Een bepalend gedeelte van het Historische Polen hoorde bij Oostenrijk-Hongarije voor WOI. En onder meer Franz-Ferdinand maar ook Karl waren vast van de plan de feodale structuren van de kroonlanden onderling te ontbinden, en er een bondsstaat van te maken, mét onder meer een volwaardig Pools deel. In plaats daarvan heeft men achteraf aan de onderhandelingstafel een Poolse staat ineen gegooid bestaande uit het Oostenrijks stuk + een gedeelte van Pruisen zodat ze toch een zeehaven zouden hebben en genoeg gebied om een levensvatbaar land te zijn. Voor 't zelfde geld had men die zeehaven trouwens aan de Zwarte zee gezet, wat eigenlijk correcter geweest was, maar de Roemenen waren bondgenoten geweest in WOI ...

En dat kunstmatige Polen zat natuurlijk weer vol Duitse en Hongaarse minderheden, die het dan weer te verduren kregen in het interbellum ... en nog véél erger in '45.

Waarmee ik maar wil zeggen dat de Polen wel geslachtofferd werden door de geschiedenis, maar de oplossing was zoals vaak maar amper beter dan het kwaad!

Nu specifiek voor wat WOII betreft: de Duitsers hebben een andere interpretatie over combattanten en niet-combattanten dan diegene die ons sedert de oorlog als juist voorgehouden wordt. Wanneer je staat kapituleert, moet je de wapens neerleggen. Doe je dat niet, ben je geen militair maar een terrorist voor hen.
Dat verklaart hun houding tegen de Kretenzers die met de Britten meededen, maar maakt het ook erg gevaarlijk voor zo'n Poolse troepen. Die moesten bewijzen in volwaardige Britse dienst te zijn om krijgsgevangen genomen te kunnen worden. En zelfs dan was het een randgeval.

Van dergelijke zaken wordt natuurlijk iedereen enkel maar fanatieker, en de excessen waren navenant. Al heb ik toch nog niets zwart op wit gelezen over oorlogsmisdaden van Duitsers op Polen in Noord-Afrika ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


04 aug 2011, 11:35
Profiel WWW
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: TOBRUK badge
Bedankt heren voor dit, toch wel interessant, stukje geschiedenis.
Wat zo'n stukje metaal toch niet kan losmaken bij mensen. :wink:

groetjes

_________________
carpe diem


04 aug 2011, 12:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling