Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 18:57



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Living history & reenactment 
Auteur Bericht
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht Living history & reenactment
LIVING HISTORY is een Nederlandse vereniging die zich bezig houdt met re-enactment van (Nederlandse) strijdkrachten door de twintigste eeuw heen. Zo heb je NEDERLAND PARAAT die het Nederlandse leger van 1939-40 doet. Maar ook Amerikaanse en Duitse strijdkrachten hebben een club.

Mij trekt het best wel, maar qua kosten wordt het als student erg lastig. Bajonetten en geweren verzamelen is al duur genoeg. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En ervaring of niet, hoe kijken jullie hier tegen aan?

http://www.livinghistory.nl/

Afbeelding


03 okt 2010, 01:32
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Hoi Tex,

Mooi gezicht zeg zo op die foto. Is alles authentiek?
Dat 't lastig is qua kosten als student kan ik begrijpen maar dat wordt er niet echt beter op wanneer je getrouwd bent hoor :lol:

Greetingsz

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


03 okt 2010, 19:40
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
als het je ding is zal het zeker een leuke hobby zijn.
ik voel niet zo dadelijk de nood om me in uniform te hullen maar kan begrijpen dat dat leuke momenten kan opleveren.
bij elke hobby leer je mensen kennen, en bij reenactment ook nog enorm veel over geschiedenis en het leven van in die tijd


03 okt 2010, 19:48
Profiel WWW
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht 
Gjalt schreef:
Dat 't lastig is qua kosten als student kan ik begrijpen maar dat wordt er niet echt beter op wanneer je getrouwd bent hoor :lol:


Zeker weten!! :lol:

groetjes

_________________
carpe diem


03 okt 2010, 19:52
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Al zie ik het mezelf momenteel niet doen, ik vind dat een schitterende hobby. Ik kan nu eenmaal moeilijk doorgaan voor een soldaat uit één van de wereldoorlogen, daarvoor ben ik met met 90 kg te vet, en ik zou mijn snor ook niet graag afdoen, wat voor WOII bij haast alle groepen verplicht is.

Natuurlijk is het meeste nagemaakt. Dat hoort ook zo, want het past niet originelen onnodig te verslijten.

Het enige wat me stoort, en ik weet dat niet iedereen het daarbij met me eens is, is dat er vaak enorm afkerig gestaan wordt ten aanzien van het reënactment van Duitsers, in het bijzonder in de tweede wereldoorlog. Het is ten slotte een poging om iets aanschouwlijk te maken, geen militievorming ... En er zijn nog veel meer troepenonderdelen en uniformen dan die van de SS.

Hoe dan ook, het is zeer knap, zo lang het ernstig gedaan wordt. Correste taal, correcte drill, en zo weinig mogelijk anachronismen.

_________________
Si vis pacem para bellum!


04 okt 2010, 10:14
Profiel WWW
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 apr 2010
Berichten: 893
Bericht 
wullem schreef:
Gjalt schreef:
Dat 't lastig is qua kosten als student kan ik begrijpen maar dat wordt er niet echt beter op wanneer je getrouwd bent hoor :lol:


Zeker weten!! :lol:

groetjes


Das nu eens de waarheid :wink:

_________________
Concordia res parvae crescunt


04 okt 2010, 16:30
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht 
Friedrich schreef:
Al zie ik het mezelf momenteel niet doen, ik vind dat een schitterende hobby. Ik kan nu eenmaal moeilijk doorgaan voor een soldaat uit één van de wereldoorlogen, daarvoor ben ik met met 90 kg te vet, en ik zou mijn snor ook niet graag afdoen, wat voor WOII bij haast alle groepen verplicht is.

Natuurlijk is het meeste nagemaakt. Dat hoort ook zo, want het past niet originelen onnodig te verslijten.

Het enige wat me stoort, en ik weet dat niet iedereen het daarbij met me eens is, is dat er vaak enorm afkerig gestaan wordt ten aanzien van het reënactment van Duitsers, in het bijzonder in de tweede wereldoorlog. Het is ten slotte een poging om iets aanschouwlijk te maken, geen militievorming ... En er zijn nog veel meer troepenonderdelen en uniformen dan die van de SS.

Hoe dan ook, het is zeer knap, zo lang het ernstig gedaan wordt. Correste taal, correcte drill, en zo weinig mogelijk anachronismen.


Ik ben zo dun als een mager speenvarken, maar het trekt me wel.

Over re-enactment van Duitsers, check onderstaande foto:
Afbeelding

Geen stahlhelmen, erg opvallend...

Alle uniformen zijn wel repro voor zover ik weet. Ik sluit me er overigens bij aan. Lijkt me een geweldige ervaring.


08 okt 2010, 19:51
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Citaat:
Geen stahlhelmen, erg opvallend...


ze moeten dan ook doorgaan voor fallshirmjägers, die hadden dit type

_________________
Scientia Vincere Tenebras


09 okt 2010, 15:59
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht 
Dat wist ik helemaal niet! Bedankt voor de info!

Ik kende die elitegroep niet. Behoorden zij tot de SS-divisies? Of waren dit meer bataljons a la stoßtruppen van WO1?


10 okt 2010, 01:20
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
luftwaffe als ik het goed heb

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


10 okt 2010, 22:25
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
deel van de luftwaffe (welke adelaar normaal gezien zijkant vd helm staat) naar mijn weten

_________________
Scientia Vincere Tenebras


10 okt 2010, 23:02
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Oorspronkelijk Heer als "Fallschirmschützen", maar al voor het begin van de oorlog aan de Luftwaffe als "Fallschirmjäger" toegevoegd. Zeer interessant omdat ze compleet anders bevoorraad werden dan het Heer, en dus veel zeldzame wapens en uitrustingsstukken 'veroorzaakten'.

Op het einde va de oorlog waren er ook SS-Fallschirmjäger, maar dat was eerder een bijzondere eenheid dan een troepenonderdeel.

Een Stahlhelm kan je niet gebruiken bij het valschermspringen, omdat de zijranden te veel wind pakken, en de kinriem is natuurlijk niet adequaat. Bovendien breek je erg gemakkelijk je nek wanneer een helm ergens achter kan blijven haken. Derhalve werd dit model ontwikkeld voor de Fallschirmjäger. Na de oorlog werden ze nog in velschillende legers verdergebruikt.

De decals op de helmen werden in de loop van de oorlog afgeschaft. Zowel met als zonder is dus correct.

_________________
Si vis pacem para bellum!


12 okt 2010, 10:51
Profiel WWW
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht 
Dat verklaart een hoop. Ik heb mezelf aangemeld voor NEDERLAND PARAAT. 30 oktober mijn eerste dag. Ik heb er zin in en zal over mijn ervaringen posten!


18 okt 2010, 00:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling