Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 19:59



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 helm wo1 ? 
Auteur Bericht
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 05 sep 2010
Berichten: 23
Woonplaats: Passendale
Bericht helm wo1 ?
kan iemand me meer informatie geven over deze helm :?:
het enige dat ik weet is dat er op het binnenwerk SARTEL en 50 ABL (40/49 :?: ) staat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


07 sep 2010, 18:30
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hallo,

Het kan zijn dat wat ik nu ga vertellen niet helemaal klopt dus weest gewaarschuwd! :wink:

Het binnenwerk is naar mijn idee in ieder geval na-oorlogs en de 50 waarschijnlijk het jaartal van productie en Sartel de fabrikant, 40/49 zou de maat kunnen zijn al zou dat wel een klein bolletje zijn waar hij ooit op heeft gezeten.
De buitenschaal kan best uit de jaren 30/40 zijn en dan aannemelijk Engels of Canadees van oorsprong.
Vaak zijn de schalen gemerkt bij de bevestiging van de kinriem of op het midden (voor of achterkant...beetje moeilijk kiezen bij dit model helm :roll: )

Hoop dat je er wat aan hebt,
Groeten Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


07 sep 2010, 20:13
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: Belgiƫ
Bericht 
Gewoon een belgische helm van na WO2... Het bruine binnenwerk is altijd naoorlogs. Als je op het metalen kruis van het binnenwerk kijkt zal het waarschijnlijk ergens ABL gemarkeerd zijn, samen met het jaar van productie. Zwarte binnenwerken duiden op WO2 engels, amerikaans of canadees en zijn op dezelfde plaats gemarkeerd (niet met ABL natuurlijk)...
De helmschaal ziet er volgens mij ook naoorlogs uit... de schroeven van de engelse modellen waren anders dan die in deze helm zou passen...

Adler


07 sep 2010, 22:42
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
100% naoorlogs, heb er zo ook liggen.

_________________
Si vis pacem para bellum!


08 sep 2010, 08:18
Profiel WWW
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 20 aug 2007
Berichten: 72
Woonplaats: drachten
Bericht 
Adler schreef:
Gewoon een belgische helm van na WO2... Het bruine binnenwerk is altijd naoorlogs. Als je op het metalen kruis van het binnenwerk kijkt zal het waarschijnlijk ergens ABL gemarkeerd zijn, samen met het jaar van productie. Zwarte binnenwerken duiden op WO2 engels, amerikaans of canadees en zijn op dezelfde plaats gemarkeerd (niet met ABL natuurlijk)...
De helmschaal ziet er volgens mij ook naoorlogs uit... de schroeven van de engelse modellen waren anders dan die in deze helm zou passen...

Adler


Een bruin binnenwerk is per definitie niet altijd na-oorlogs. Vroege Engelse binnenwerken willen nog wel eens compleet bruin zijn.
Let daarnaast ook op de maten in het binnenwerk. De Engelsen maakten gebruik van o.a. de volgende maten: 6 3/4- 7 - 7 1/4 etc.
Maten gebruikt na de oorlog zijn vaak 56-57 etc.


08 sep 2010, 09:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling