Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 17:21



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Nederlandse M16(a) TeNo helm 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht Nederlandse M16(a) TeNo helm
Aangezien ik ook een voorliefde heb voor het verzamelen van helmen kon ik mezelf ook niet bedwingen met deze.
Het is een Nederlandse eerste model (a) M16 helm die is doorgebruikt door de Technische Nothilfe tijdens de Duitse bezetting van Nederland in WO2.
Ik had al een NL M27 (met leeuw) en een M34 (ook TeNo en oranje-wit-blauw decals) en nu begint de verzameling al aardig compleet te raken.
Oranje-wit-blauw was de kleur die de NSB gebruikte i.p.v. rood-wit-blauw om zo de oude nationalistische gevoelens weer naar boven te halen (en dus zieltjes proberen te winnen).
Hier meer info over de Technische Nothilfe: http://nl.wikipedia.org/wiki/Technische_Nothilfe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


09 feb 2010, 21:01
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Ik wist niet dat de TeNo afdelingen had in bezette landen. Hoewel ... Nederland was eigenlijk niet bezet, maar bestemd om bij het rijk ingelijfd te worden, ze hadden immers Zivilverwaltung.

_________________
Si vis pacem para bellum!


10 feb 2010, 10:45
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Friedrich schreef:
Nederland was eigenlijk niet bezet, maar bestemd om bij het rijk ingelijfd te worden, ze hadden immers Zivilverwaltung.


Dat vind ik wel een punt van discussie, maar denk niet dat we er in deze post over moeten hebben :P Toch even kort gezegd, het ligt eraan vanuit wie je het bekijkt, vanuit Duitsland gezien was het misschien geen bezetting, maar vanuit Nederland gezien lijkt het woord "bezetting" beter te passen.

_________________
Cogito Ergo Sum


10 feb 2010, 16:11
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Dat is nu net het punt. België was als bezet land een eind beter af met de "Militärverwaltung". Zivilverwaltung was eigenlijk een strenger regime.

_________________
Si vis pacem para bellum!


10 feb 2010, 16:59
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling