Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 07:56



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Lee Enfield No1 mk3* 
Auteur Bericht
Adjudant-Majoor
Adjudant-Majoor

Geregistreerd: 25 maart 2009
Berichten: 421
Woonplaats: Riemst
Bericht Lee Enfield No1 mk3*
Hallo allemaal,

Ik ben vorige zaterdag met Virjinz naar Wavre geweest en heb me daar deze Lee Enfield gekocht.

Afbeelding

Maar ik ken er te weinig van om uitleg erover te geven. Heb zelf wat opzoekingswerk proberen te verichten maar zit momenteel wat krap met tijd...

Daarom kom ik nu met een aantal vragen. Ik heb simpele vragen van "wie", "wanneer" en "waar". Staat er toch op hoor ik u al denken, nu hier komt m'n iets moeilijkere vraag. Blijkbaar is de "makers mark" stempel eruit gevijld. En dus ook nu de vraag "waarom".

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp!
grtjs

_________________
There's no I in team! Unless your in a team of pirates!


08 jul 2009, 10:33
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Vooropgesteld dat ik geen geweren verzamel, maar wel een ernstige stempeltjestic heb, en het boek Im Dienste Ihrer Majestät van Bernd Rolff in de kast heb staan, ben ik er eens ingedoken.

In eerste instantie kon ik van het allegaartje aan stempeltjes geen chocolade maken en vroeg me af of al die onderdelen wel bij elkaar hoorden, tót ik op jouw foto nummer 8 een Indiase stempeling zag: Die beestjes boven die twee gekruiste vlaggetjes met een P eronder. Die beestjes zijn leeuwen en vormen de Ashoka, het Indiase staatswapen ná 1947. Het stempel is een proof mark of in het Duits Beschussmarke, het Nederlandse woord er voor ken ik niet eens.

Volgens Bernd Rolff hadden de Indiers de gewoonte om oude geweren niet in zijn geheel een overhaul te geven, maar de bruikbare onderdelen eraf te halen en daar later weer "nieuwe" geweren mee te bouwen. Daarbij werden eerdere merken eraf geslepen of doorgehaald en er zal ook wel weer vrolijk opnieuw gestempeld zijn, zoals bijvoorbeeld die nieuwe proof mark.

Op foto 9 zie ik FWW boven elkaar. Dat staat voor Frankonia Waffen Würzburg en betekent dat jouw geweer door Frankonia in Duitsland verkocht is. Ik neem aan dat zij de geweren uit India gehaald hebben.


08 jul 2009, 20:43
Profiel
Adjudant-Majoor
Adjudant-Majoor

Geregistreerd: 25 maart 2009
Berichten: 421
Woonplaats: Riemst
Bericht 
Bedankt voor de info! Het was inderdaad door alle stempels dat ik ook niet wist van welk hout pijlen maken....
alvast fel bedankt voor de moeite voor het opzoekwerk!

_________________
There's no I in team! Unless your in a team of pirates!


09 jul 2009, 08:47
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Ik ben ook helemaal gek van die stempeltjes, dat is ook de reden dat ik ook Engelse bajonetten verzamel :lol:
Over foto 3 kun je toch zeggen dat dat onderdeel wel door Enfield gemaakt is (EFD). Heb je in ieder geval toch nog een producentstempel.
En foto 9, staan daar geen Isrealische stempels op? Op de bajonetten kom je die tekens toch ook tegen? Dat teken in de ster staat toch voor Isreal Defense Force Inspection n die Y in het rondje staat voor Army property.


09 jul 2009, 10:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling