Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 20:06



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 M1871 schede gezocht 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht M1871 schede gezocht
Ik heb pas een M1871 met zaagrug op de kop weten te tikken maar ik heb er geen schede voor. Heeft iemand toevallig nog een schede over? Of weet iemand er een te koop te staan?
Kan het eigenlijk eenzelfde schede zijn als de M1871 zonder zaagrug?

Afbeelding
Afbeelding


22 mei 2009, 15:43
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Mooie bajonet Tim :shock:

_________________
www.muetstege.com


23 mei 2009, 02:05
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Zeker een goede aanwinst. Volgens mij zijn de schedes van S71 en S71mS dezelfde, maar ik kan dit momenteel niet met zekerheid zeggen. Een schede waarin een zaagrug gezeten heeft zal bovenaan wel wat ingezaagd zijn, maar oorspronkelijk zal deze dezelfde geweest zijn als op een gewone S71. Dit zie je ook bij schedes voor de S98/05 voorkomen. Ikzelf heb momenteel alleen maar gewone S71's, maar deze zomer heb ik een S71mS met nummergelijke schede, dus dan kan ik met 100% zekerheid zeggen of er verschil op zit.
Bij S98's zit het wel anders, daar moet de opening rechthoekig zijn en niet ovaal. Hier word wel eens mee vals gespeeld en daarvoor moet je dus uitkijken. Maar volgens mij is dit de enige Duitse bajonet waarbij er schillende schedes zijn voor modellen met en zonder zaagrug.
Ik weet momenteel geen losse schede te koop zijn, maar heel af en toe zie je er wel een opduiken. Anders zoek ik gewoon iets proberen te kopen en dan de bajonet te verkopen.


23 mei 2009, 07:50
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
mooie bajo, een schede vind je wel
ik had een heel mooie S.71 zonder schede en heb er een minder mooie met uitstekende (niet nummergelijke) schede bijgekocht. Daarna ging de minst goede bajo (overigens nog in goede staat) de deur uit.


23 mei 2009, 18:44
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Staat er trouwens een regimentsmarkering op? Hoe zit het met datering en afname verder?


23 mei 2009, 18:57
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Sam schreef:
Staat er trouwens een regimentsmarkering op? Hoe zit het met datering en afname verder?


De producent is: P.D Lüneschloss Solingen
Er is een controllestempel te zien boven de drukknop.
Er staat R.C. op het handvat (Heb jij hier misschien een verklaring voor?)
Verder staat er van boven naar onder te lezen: H -W(van Wilhelm2)- 98- keurmeesterteken.
Ook op de de pareerstang vanaf de punt van het lemmet gekeken zit een controllestempel.
De regimentsmarkering is helaas niet meer leesbaar.


24 mei 2009, 20:39
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Die rc zal ergens op de pommel staan zeker? Dat staat voor de revisie commissie, het komt er op neer dat de bajonet of het onderdeel waarop het staat niet aan de normen voldeed en dat het na aanpassingen toch is goedgekeurd. Je ziet het niet alle dagen, maar het is zeker geen unicum. Ik heb er enkele en Kristof heeft er volgens mij ook minstens 2. Het hoeft trouwens niet op de pommel te staan, je vind ze ook op de rug. Op andere plaatsen dan deze heb ik ze eigenlijk nog niet gezien.

Plaats eens een foto van de afname als je wil. Die H waar je van spreekt lijkt me raar, zeker dat het geen kroontje is? While you're at it is een foto van de regimentsmarkering ook altijd welkom, misschien kunnen we er nog wat van maken.

Je moet trouwens zien dat je een schede koopt met puntige haak, dat zijn de juiste. Je hebt er ook met een lusje (zoals bij de Fransen), maar deze zijn alleen door Beieren gebruikt en vindt je niet veel. In deze thread zijn ze beide te bekijken:
http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=724


24 mei 2009, 21:51
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
hier een linkje naar een ander voorbeeld van de RC stempel
http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=633


25 mei 2009, 13:26
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Bij deze het antwoord op je vraag of de schedes hetzelfde zijn Tim: ja. Goed nieuws dus want dat maakt je zoektocht al heel wat eenvoudiger. Nu ik er eentje heb kon ik het even vergelijken en buiten dat de mS exemplaar wat meer ingezaagd is omwille van het gebruik (wat je ook bij S98/05 schedes enz ziet) is er geen verschil.


24 aug 2009, 16:46
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht 
Een mooie en moeilijk te vinden bajonet! Gefeliciteerd...

Adler


24 aug 2009, 18:03
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Dank u, foto's volgen binnenkort. 1 van de 6 mooie dingen die er zijn bijgekomen.


24 aug 2009, 19:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling