Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 12:42



Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Oostenrijks-Hongaarse en Turkse bajonetten 
Auteur Bericht
Soldaat
Soldaat

Geregistreerd: 13 jul 2010
Berichten: 6
Bericht Oostenrijks-Hongaarse en Turkse bajonetten
Kan iemand mij vertellen, misschien is het teveel gevraagd, welke Oostenrijks-Hongaarse en Turkse bajonettypes werden gebruikt gedurende de WOI?

Op het internet is het zeer moeilijk om te achterhalen welke types van deze landen écht werden gebruikt tijdens WOI.

Alvast bedankt!


14 jul 2010, 11:53
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Over Turkije weet ik niet veel, maar over Oostenrijk-Hongarije kan ik alvast het volgende vertellen:

Hoewel Oostenrijk-Hongarijke leger tijdens WOI zeer veel buitgemaakte en verouderde wapens inzette, waren het gros van hun wapens en bajonetten variaties op het thema Steyr M95. Ik heb er intussen een paar geaccumuleerd, maar moet me in de markeringen en producenten nog verder verdiepen. Wel heb ik ontdekt dat de bajonetliteratuur enkele fouten bevat, en die wil ik even rechtzetten in dit summiere overzichtje.

De M95-bajonet is een mesbajonet met een omgekeerde rug, het snijvlak wijst naar boven, richting loopring. Men ging er bij de ontwikkeling van deze bajonet van uit dat het beter was in een opwaartse beweging te bajonetteren, ook om de bajonet gemakkelijker uit de neerzijgende tegenstander te trekken.
Er zijn twee basisuitvoeringen, de normale, met korte pareerstang, en die voor onderofficieren, met lange, gekrulde pareerstang en een beugel in de pommel. Aan onderofficiersbajonetten kon op die manier een troddel of sabelkwast bevestigd worden, zijnde in het Oostenrijks-Hongaars leger een statussymbool van onderofficieren met porte-épée.
Beide basisuitvoering bestaan dan ook nog eens mét en zonder hulpkorrel, en daarkomt de kat op de koord:

Deze hulpkorrels waren NIET (enkel) voorzien voor de bereden troepen, zoals vaak geschreven wordt.

Probleem was dat men tot na het begin van de loopgravenoorlog van grote schotsafstanden uitging, en de richtorganen pas een regeling ter compensatie van de kogelbaan voorzagen vanaf minstens 300 passen, en de schoten op de korte afstanden tussen de loopgraven dus zeer moeilijk in de schatten waren. De Oostenrijkers kwamen met een unieke oplossing af: laat ons een hogere korrel op de bajonetten zetten, zodat de kogel op 100 passen treft waar je richt! Voor zover bekend werden deze bajonetten enkel bij de verschillende karabijnversies van de M95 uitgereikt, omdat daarbij het 'hoogschot' het meest uitgesproken was. Bovendien werden er ook naarmate de oorlog vorderde steeds meer karabijnen gemaakt. De karabijnversie voor de kavallerie was oorspronkelijk evenwel niet eens van een bajonetvatting voorzien, de hulpkorrel was dus in eerste instantie bedoeld voor genie, stormeenheden, hooggebergte-eenheden, artilleristen enz.
Oorspronkelijk zaten deze hulpkorrels in een zwaluwstaart, om ze zijdelings te kunnen afstellen, maar er werden ook groffere exemplaren van gemaakt, die weinig meer zijn dat een punt op de loopring.
Bajonetten mét hulpkorrel, voor zover origineel zijn steeds oorlogsproductie en hebben vaak een geblauwde greep en pareerstang. Die zonder loopring zijn dus in hoofdzaak vooroorlogs. Meestal zijn die ook in betere staat, want die met hulpkorrel zagen met voorrang frontdienst. In de Oostenrijkste militaire musea hebben haast alle bajonetten de hulpkorrel, of zijn ze Ersatz.

Wat ons bij de Ersatz brengt. Er zijn meerdere versies, maar de meestvoorkomende is een soort geslepen, getorst stuk ijzer met een rudimentaire fitting. Deze werden khaki geverft, en in een normale schede gestoken. Hoewel er oorspronkelijk zeer veel van gemaakt werden, lijken ze nu tamelijk zeldzaam geworden, allicht werden ze niet bewust bewaard na de oorlog. Helaas zijn ze vrij eenvoudig na te maken, ik zoek zelf zelf nog naar een betrouwbaar exemplaar.

En dan heb je natuurlijk een pléade aan privaat aangekochte uitgangsbajonetten in de onderofficierenuitvoering, en de verschillende makers, al is het overgrote merendeel van OEWG of FGGY afkomstig.

Na WOI werden er ook nog in Tsjechoslovakije bijgemaakt, maar daat heb ik me nog niet in verdiept, de mijne is verschroomd. Een zeer groot gedeelte van de bajonetten (en bijbehorende vuurwapens) werden door het Duitse Rijk aan Bulgarije geschonken, waarschijnlijk als geschenk voor de vrije doortocht naar de Balkan en Griekenland. Het meeste wat ons bereikt komt uit die bron. Vaak werden er nieuwe serienummers met zo'n elektrisch penseel in aangebracht, en blijkbaar werden de onderofficiersversies tot gewone 'omgebouwd'. Ook de bajonetten met hulpkorrels waren blijkbaar ongewenst bij de Bulgaren, al was het maar omdat die alle wapens herkamerden naar het vlakkere 8x56R M30-kaliber, in plaats van de oude 8x50R uit WOI.

en dan nu wat foto's:

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

_________________
Si vis pacem para bellum!


19 jul 2010, 10:58
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling