Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024, 22:51



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 waardebepaling (stom vraagje ;-)) 
Auteur Bericht
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht waardebepaling (stom vraagje ;-))
even een stom vraagje tussendoor.


een collega op het werk is als verzamelaar van de belgische postzegels ed constant bezig in een catalogus ( waardebepaling)


nu vraag ik me af of dit ook bestaat voor bajo's?


het zou allezins handig zijn :)


moest er hier iemand al eens zoiets gezien hebben hoor ik het allezins graag

MOD: heb even de titel aangepast

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


13 feb 2010, 15:55
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Klaus Lübbe heeft een boek gemaakt over Duitse bajonetten waar waarden in staan, bij sommige bajonetten zijn die waarde echter achterhaald. Ik heb hem zelf in mijn "bibliotheek". Staan goede foto's bij en een mooie uitleg.


Afbeelding

Afbeelding

Is trouwens geen stomme vraag hoor :wink:

_________________
Cogito Ergo Sum


13 feb 2010, 16:16
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 feb 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Amersfoort
Bericht 
misschien is het een idee om een database te maken waar we waardes van de bajonetten verzamelen.
en zo een eigen bajonet.be catalogus krijgen.


13 feb 2010, 17:27
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht 
wil ik ze wel in een exel file of dergelijk zetten , kunnen we er een boek van maken (digitaal natuurlijk) :)

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


13 feb 2010, 18:02
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
bij een postzegel heb je weinig varianten op 1 model terwijl er bij sommige modellen bajonetten nagenoeg oneindig zijn. bvb. een saksische S98 is meer waard dan een pruissische, tenzij die van een beroemd regiment is, al dan niet met doorkruiste oudere stempels of van een zeldzaam jaar voor een bepaalde maker, ... enz...
moeilijk realiseerbaar lijkt me maar wil zeker helpen waar mogelijk


13 feb 2010, 20:29
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Persoonlijk vindt ik dit lastige zaken aangezien er veel variabelen zijn en er ook veel misbruik van word gemaakt.

Via mijn eigen website krijg ik veel vragen over hoeveel een bajonet waard is...ik heb ze nooit beantwoord!

Verzamelen is een hobby, lees emotie. Dit betekend dat een specifiek item voor de een veel meer waard is dan voor een ander.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat veel mensen overal een slaatje uit proberen te slaan terwijl ze totaal niets met bajonetten hebben.

Vandaar dat ik hier dus ook niet aan mee wens te werken.

_________________
www.muetstege.com


14 feb 2010, 01:13
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Meut schreef:
Persoonlijk vindt ik dit lastige zaken aangezien er veel variabelen zijn en er ook veel misbruik van word gemaakt.

Via mijn eigen website krijg ik veel vragen over hoeveel een bajonet waard is...ik heb ze nooit beantwoord!

Verzamelen is een hobby, lees emotie. Dit betekend dat een specifiek item voor de een veel meer waard is dan voor een ander.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat veel mensen overal een slaatje uit proberen te slaan terwijl ze totaal niets met bajonetten hebben.

Vandaar dat ik hier dus ook niet aan mee wens te werken.


persoonlijk krijg ik er ook zo een hele hoop binnen en geef zelden een prijsindicatie. Het is 2 keer gebeurd dat ik diezelfde bajonet daarna op een veiling- of verkoopsite aan die prijs tegenkwam. Geen derde dus :-)


14 feb 2010, 08:39
Profiel WWW
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht 
virjinz schreef:
bij een postzegel heb je weinig varianten op 1 model terwijl er bij sommige modellen bajonetten nagenoeg oneindig zijn. bvb. een saksische S98 is meer waard dan een pruissische, tenzij die van een beroemd regiment is, al dan niet met doorkruiste oudere stempels of van een zeldzaam jaar voor een bepaalde maker, ... enz...
moeilijk realiseerbaar lijkt me maar wil zeker helpen waar mogelijk


dit klopt ook niet echt hoor , na een kwartiertje praten met een postzegelverzamelaar leer je wel dat er bij postzegels ook nog de afgestempelde zijn, de misdrukte (scheef , item missing , te kort bij de rand, ...) al deze zijn meer of minder waard.
ook degene die op de brief nog zitten , afhankelijk van de stempel , zijn meer of minder waard.

zoveel keus als de stempels bij bajo's dus.
dit is ook steeds hetzelfde model met andere markeringen , waar de markeringen dan het regiment en dus de waarde bepalen.

wel wat simpel voorgesteld maarja.
bij de postzegels word dit gedaan om (beginnende ) verzamelaars een prijsindicatie te geven.

dan betalen ze nog steeds hetgeen ze ervoor willen betalen, wil de verkoper ze voor die prijs laten natuurlijk....

@meut : het is dan ook maar een vraag of het bestaat en het idee van Oxio geeft beginnende verzamelaars toch enig idee wat ze voor sommigen hooguit moeten geven. ;)

grtz

yoeri

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


14 feb 2010, 08:58
Profiel WWW
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 feb 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Amersfoort
Bericht 
we kunnen de catalogus ook altijd voor een geselecteerd publiek houden dat het alleen voor de vaste bajonet.be leden is


14 feb 2010, 10:13
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Als het alleen voor vaste leden is wil ik er wel aan meewerken.

_________________
www.muetstege.com


14 feb 2010, 10:16
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht 
@ meut : ik begrijp je redenering wel :)
maar op deze manier hebben de echte liefhebbers / verzamelaars een leidraad.

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


14 feb 2010, 12:59
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Meut schreef:
Persoonlijk vindt ik dit lastige zaken aangezien er veel variabelen zijn en er ook veel misbruik van word gemaakt.

Via mijn eigen website krijg ik veel vragen over hoeveel een bajonet waard is...ik heb ze nooit beantwoord!

Verzamelen is een hobby, lees emotie. Dit betekend dat een specifiek item voor de een veel meer waard is dan voor een ander.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat veel mensen overal een slaatje uit proberen te slaan terwijl ze totaal niets met bajonetten hebben.

Vandaar dat ik hier dus ook niet aan mee wens te werken.



Afbeelding

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


15 feb 2010, 20:32
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
hahahaha :lol: :lol: :lol:

_________________
www.muetstege.com


15 feb 2010, 22:35
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Sluit me aan bij de mening van Erwin
...Iedereen moet leergeld betalen, als je maar gedreven genoeg bent leer je wel wat je moet weten


16 feb 2010, 00:05
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht 
Een katalogus is een op zich goed idee, maar ik vrees dat het om te beginnen een monikkenwerk is en daarom bijna nooit compleet te krijgen zal zijn... Als het al volledig zou geraken en het eindelijk af zou zijn, dan zijn ondertussen de prijzen weer niet juist meer...

Wat als je dan een week na het lezen van de katalogus die superzeldzame bajonet waar je al 10 jaar achter zoekt, dan eindelijk tegenkomt en de verkoper vraagt 50 euro meer dan ze in de katalogus staat? Niet kopen zou misschien dom zijn, wel kopen misschien niet goed, want volgens de katalogus heb je dan te veel betaald...

Bajonetten met bepaalde stempels e.d. zijn veel duurder dan de "gewone" exemplaren van hetzelfde type. Als de katalogus door de verkeerde mensen bekeken word, gaan de gewone meer geassocieerd worden met de zeldzame, met als gevolg dat ook die weer duurder worden...

Prijzen hebben ook met beschikbaarheid te maken... In de jaren 80 en 90 kostte een S98/05 ongeveer 30 euro en een S84/98 kostte 20 euro. De S98/05 was jaren na elkaar dezelfde prijs omdat er toch genoeg van waren "achtergebleven" en de S84/98 bleef ook stabiel omdat er genoeg surplus materiaal was. De beschikbaarheid maakte deze bajonetten in verhouding niet duurder. Ondertussen is het al een stuk moeilijker om ze nog in perfecte staat te vinden en de prijzen zijn sterker gestegen dan andere bajonetten. Dus in de catalogus de prijs opzoeken en per jaar een bepaald percentage bijtellen gaat ook niet lukken vrees ik...

Zoals je merkt, ben ik persoonlijk niet echt te vinden voor een katalogus, omdat die altijd achterhaald zijn voor ze zelfs volledig af zijn. Ik weet niet hoe het met de postzegelmannen zit, maar onze hobby blijkt toch complexer te zijn en dus moeilijker in kaart te brengen.

Ik hoop dat het allemaal niet te negatief klinkt en ik wil ook niemand ontmoedigen of zo, maar ik denk dat de waarde van iets uiteindelijk is "hetgeen de zot er aan geeft...", zoals onze voorouders al zegden. Gaan ze dan toch gelijk krijgen??? :?


Adler


16 feb 2010, 10:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling