Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 22:43



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 All quiet on the western front 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht All quiet on the western front
Mooie film over de eerste wereldoorlog door de ogen van een jonge Duitse soldaat.
Er komen vele bajonetten in voor :D :D


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


01 sep 2007, 15:48
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
what's up met P1907's???

_________________
Scientia Vincere Tenebras


01 sep 2007, 17:24
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Das een gouwe ouwe 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


02 sep 2007, 00:40
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Pffff, Turkse Mausers, veel te bruine uniformstof ...

Ik heb de film nog niet gezien, maar neem aan dat hij weeral de zeer middelmatige getrouwheid heeft van de gemiddelde Amerikaanse productie ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


06 sep 2007, 14:13
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Friedrich schreef:
Pffff, Turkse Mausers, veel te bruine uniformstof ...

Ik heb de film nog niet gezien, maar neem aan dat hij weeral de zeer middelmatige getrouwheid heeft van de gemiddelde Amerikaanse productie ...


Het is een klassieker. Wat wapens betreft misschien niet helemaal in orde maar wel erg goed in elkaar gezet
Turkse mausers zouden best kunnen aangezien die ook gebruikt zijn net als bijv. Arisakas.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 sep 2007, 20:58
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
In principe kan bijna alles, maar dan wel voor tweedelijnstroepen. Dan gaven ze ze beter Mosin-Nagants, daarvan hadden de Duitsers massa's buitgemaakt bij Tannenberg, en complete, vaak Beierse regimenten mee uitgerust.

_________________
Si vis pacem para bellum!


07 sep 2007, 10:16
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
er is geloof ik een eerste, correctere, verfilming gemaakt in de jaren '30. deze remake is van 1979 en staat niet bekend om het gebruik van de juiste uitrusting. ik vind het alleszins geen slechte film.


07 sep 2007, 10:21
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Juist, die oude versie heb ik al eens gezien, vond ik beter, maar ik ben dan ook nogal ouderwets van nature ...

Die film was trouwens verboden in het Derde Rijk, wegens te pacifistisch ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


07 sep 2007, 10:28
Profiel WWW
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 20 jul 2007
Berichten: 34
Woonplaats: Houthalen Oost
Bericht 
Ik heb de originele jaren '30 film op DVD, al een aantal keren bekeken, ik vind hem goed (zeker voor z'n tijd). Ik heb wel niet zoveel oog voor die bajonetten :)

_________________
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté


07 sep 2007, 23:38
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
weet iemand waar de originele nog te koop is?


08 sep 2007, 08:56
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Ik heb de originele vorig jaar in Duitsland gekocht.
Afbeelding

Afbeelding


08 sep 2007, 10:09
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 20 jul 2007
Berichten: 34
Woonplaats: Houthalen Oost
Bericht 
Ik heb mijn kopie gekocht bij de Media Markt in Hasselt, en voor zover ik weet lagen er nog een aantal exemplaren. Als hij er niet ligt, kunt ge hem zelfs laten bestellen dacht'k :) heb ik ooit eens gedaan voor een andere film, kost niets extra (normaal gezien toch).

_________________
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté


08 sep 2007, 13:20
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Van de oude versie een paar fotokes.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


08 sep 2007, 18:40
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 09 aug 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Roosendaal
Bericht 
Zowel de oude versie uit 1930 als de latere uit 1979 zijn voor een habbekrats op DVD te koop hier in Nederland. Gewoon ff de mediamarkt binnen lopen en voor nog geen tientje heb je ze allebei.

Mijn mening over de films:


1930
Ondanks zijn hoge leeftijd doet de prent op vele punten nauwelijks gedateerd aan. De cameravoering is erg geslaagd, want de veldslagen zijn ontzettend goed in beeld gebracht. Het acteerwerk is van hoog niveau. De personages, waaronder Katczinsky, Tjaden en Himmelstoss, worden mooi uitgediept en laten daarmee een goede herinnering achter.

De film bevat naast gedenkwaardige personages ook vele memorabele scènes. Zoals eerder vermeld zijn de verslagen indrukwekkend, maar ook de pacifistische speech van Paul, wanneer hij tijdens verlof zijn oude school bezoekt, is prachtig. En dan mag het einde niet vergeten worden: deze scène is zeer ontroerend. Het is sinds een lange tijd dat een film me zo geraakt heeft. En dan te bedenken dat hij zo’n 80 jaar oud is. Formidabel!




1979
Ik was overdonderd door het origineel uit 1930. Dat een film van die leeftijd met zijn groteske oorlogsscènes en tragische plotverwikkelingen zo'n indruk op mij kon maken, had ik niet voor mogelijk geacht. Voor de 1979-versie heb ik ook een zwak. Jaren terug op de middelbare school lazen wij het boek van Remarque. Van de Duitse literatuur begreep ik weinig, maar de film sprak me deste meer aan.

Delbert Mann regisseerde deze TV-remake. Hij had geen groot budget en daardoor komen sommige gevechtsscènes ietwat knullig over. En ook de cameravoering bijvoorbeeld geven de film toch wel een wat gedateerd karakter. Dat had ik bij de 1930-versie veel minder die naar mijn mening zijn tijd ver vooruit was.

Desondanks mag Mann’s film er zeker wezen. De kracht zit hem in twee dingen: het verhaal en het acteerspel. Het verhaal werkt, in tegenstelling tot het lineaire origineel, met flashbacks en voice-overs. Dit werkt enorm goed. Sommige scènes komen veel beter tot hun recht dan in het origineel. Bijvoorbeeld de wraakactie die de jongens bij hun commandant Himmelstoß ondernemen. Andere scènes waren in de 1930-versie zó iconisch dat ze moeilijk te overtreffen zijn, zo ook niet in deze versie. Het acteerwerk is zeer sterk. Mann had zich kunnen laten verleiden door een theatrale aanpak net zoals in de 1930-film, maar hij heeft voor een ingetogen benadering gekozen. Dat werkt uitstekend. Richard Thomas in de rol van Paul Baumer, Ernest Borgnine als Stanislaus Katczinsky en Donald Pleasence als Kantorek doen het allemaal erg goed. Het komt allemaal zo menselijk over en dat werkt veel beter dan wanneer steracteurs dergelijke rollen op zich nemen.

Binnenkort zal een derde versie van Remarque's boek verschijnen, welke ik met open armen zal ontvangen. De film uit 1930 is een klassieker en de remake van 1979 mag er ondanks het gedateerde karakter zeker wezen. All Quiet on the Western Front leeft voort en zal één dezer dagen wederom zijn opwachting maken. Ik wacht in spanning af.


03 okt 2010, 02:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling