Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 19:17



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 P14/M1917 tijdens Tweede Wereldoorlog in Afrika 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht P14/M1917 tijdens Tweede Wereldoorlog in Afrika
Terwijl ik voor de zoveelste keer weer eens een documentaire aan het kijken was :P (The World at War Series, Desert Rats) verscheen er plotseling een P14/M1917 :| . (Waar je het verschil aan kunt zien (buiten de stempels om) weet ik niet.) Mij is bekend dat sowieso de M1917 (en de P14 dus hoogst waarschijnlijk ook) gebruikt werden tijdens WO2 in Groot-Brittanniƫ door de Home Guard. Blijkbaar werd dit wapen dus ook ingezet aan het front in Afrika zoals te zien was op de DVD. Wellicht was er een gebrek aan wapens voor deze Desert Rats en moesten zijn dus roeien met de riemen die er waren.

Hieronder de foto van de DVD hoes en de P14/M1917 in actie met bajonet :lol:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Cogito Ergo Sum


23 mei 2011, 11:31
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: P14/M1917 tijdens Tweede Wereldoorlog in Afrika
Ik heb ook nog een foto gevonden die ik eens opgeslagen heb met een Letse militair met een M1917 of P1913 bajonet op een M1917/P14.
Helaas zie ik de pommel niet goed, anders was uitsluitsel over de bajonet mogelijk.

De helm lijkt wel een WO1 Duits model..?

Afbeelding

_________________
Cogito Ergo Sum


23 mei 2011, 13:46
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: P14/M1917 tijdens Tweede Wereldoorlog in Afrika
De helm is inderdaad van het Duitse model, maar ik kan die kinriem op het eerste zicht niet thuisbrengen. De 'pot' zelf is sowieso uit WOI, enkel de Britten hebben die achteraf nagemaakt t.b.v. het kersverse Ierse leger (die geen zin hadden in een tin hat, om begrijpelijke redenen, maar ook niet zelf iets konden maken ...)

Kwestie van het verschil te zien in wapen ... op een scherpe foto wil dat nog wel lukken. De kolven van de P14 zijn een beetje anders omdat daar een 'volley sight' op stond. En ik dacht dat die in de regel ook messingen i.p.v. een stalen kolfplaat hadden.

Ik heb zelf zo'n 1917 van de Home Guard, en daar was een rode band om geverfd, om het kaliberverschil duidelijk te maken.

Bon, terug naar Afrika. Onlangs ging ik jagen met een T-shirt met het logo van het DAK aan mijn lijf. Er zijn daar geen oorlogsmisdaden gepleegd, dus ik dacht, dit is nog geen te grote provocatie. Maar een Pool die onder het gezelschap was dacht daar anders over. Hij stelde dat onder meer te Tobroek veel Poolse vrijwilligers deelnamen aan de gevechten. De Duitsers hadden er nogal de pest in te moeten vechten tegen personen uit landen die al gecapituleerd hadden, dus zich overgeven had voor die Polen weinig zin.

Gelet op het feit dat de Britten toen krap zaten met wapens zou het perfect logisch zijn dat deze Poolse eenheden P14's kregen. Ik gok dus op een dergelijk verhaal.

_________________
Si vis pacem para bellum!


24 mei 2011, 08:54
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: P14/M1917 tijdens Tweede Wereldoorlog in Afrika
Friedrich schreef:
Kwestie van het verschil te zien in wapen ... op een scherpe foto wil dat nog wel lukken. De kolven van de P14 zijn een beetje anders omdat daar een 'volley sight' op stond. En ik dacht dat die in de regel ook messingen i.p.v. een stalen kolfplaat hadden.

Ik heb zelf zo'n 1917 van de Home Guard, en daar was een rode band om geverfd, om het kaliberverschil duidelijk te maken.

Bon, terug naar Afrika. Onlangs ging ik jagen met een T-shirt met het logo van het DAK aan mijn lijf. Er zijn daar geen oorlogsmisdaden gepleegd, dus ik dacht, dit is nog geen te grote provocatie. Maar een Pool die onder het gezelschap was dacht daar anders over. Hij stelde dat onder meer te Tobroek veel Poolse vrijwilligers deelnamen aan de gevechten. De Duitsers hadden er nogal de pest in te moeten vechten tegen personen uit landen die al gecapituleerd hadden, dus zich overgeven had voor die Polen weinig zin.

Gelet op het feit dat de Britten toen krap zaten met wapens zou het perfect logisch zijn dat deze Poolse eenheden P14's kregen. Ik gok dus op een dergelijk verhaal.


Bedankt voor de informatie Friedrich :) Wat betreft de P14's jouw versie lijkt me inderdaad logisch. Ik ga er toch eens verder op letten of ik Poolse militairen tegenkom op foto's met een P14's bij hun uitrusting :D

_________________
Cogito Ergo Sum


24 mei 2011, 11:44
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: P14/M1917 tijdens Tweede Wereldoorlog in Afrika
Mezelf is me dat nog niet opgevallen, maar meestal zie je actiefoto's van Polen in Britse dienst vanaf de landing, en dan waren er No. 4 Lee-Enfields plenty. De Afrikacampagne speelt zich nu eenmaal een eindje vroeger af, zeker het begin.

Wat mij dan weer wel opviel was de 'Vrije Fransen' voor een flink stuk met M1917's gewapend waren.

De omvang van de voorraden P14/M1917 wordt vaak onderschat, dat moet een massa wapens geweest zijn. Al was het maar omdat bijna geen enkele Amerikaan op het Europese vasteland een Springfield droeg in WOI, uit logistieke overwegingen had men de M1917 tot standaardwapen gemaakt, voor het expeditieleger.

En ook de P14 wordt zwaar onderkend. Dat was immers de opvolger van de SMLE, maar dan wel als P13 in een vlak schietend 7mm-kaliber. De nadelen van SMLE (gebrek aan precisie, breekbare kolf, zwakke grendel, te weinig mondingssnelheid) waren duidelijk gebleken in de Boerenoorlog, maar waren plots niet meer relevant in WOI. Dus exit P13/P14.

Nog wat trivia daarrond, men twijfelde in de VS na de wapenstilstand of men de Springfield wel als standaardwapen zou houden, omdat de M1917 zo goed de job gedaan had, goedkoper te produceren was en de voordelen van het dioptervizier duideljk waren. Dat is niet doorgegaan omdat de militaire competitieschutters in Amerika gewend waren hun wapen in functie van de zijwind 'bij te klikken'. In Europa deden we dat niet, het was dus niet voorzien. en er een beetje 'naast moeten houden' was voor de Amerikanen not done. En daarmee was de knoop doorgehakt.

Het gaf wel de luxe een massa wapens op reserve te hebben liggen, waar niks mis, en eigenlijk ook niets aan verouderd was ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


24 mei 2011, 13:25
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling