Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 10:43



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Louis Somers, Hoeselt 
Auteur Bericht
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Louis Somers, Hoeselt
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door virjinz op 13 feb 2008, 13:18, in totaal 5 keer bewerkt.



13 feb 2008, 13:04
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht TER GEDACHTENIS van LOUIS SOMERS
Omdat het morgen 14/02/08 130 jaar geleden is dat Louis Somers geboren werd, wou ik hier even een klein eerbetoon aan deze gefusilleerde dorpsgenoot schrijven.
Hij werd door de Duitsers gevangen genomen omdat hij informatie aan de geallieerden verstrekte. Zo was hij bij de eerste die waarschuwde voor Duitse experimenten met verstikkende gassen die in de Kempen uitgevoerd werden.


La Belgique et la Guerre (3 tomes, Editions Henri Bertels, 1927) schreef:
Het dorp Hoesselt ligt langs Bilsen. Rond midden augustus werd de gemeente door Duitse troepen binnengedrongen die, na enkele winkels leeggeroofd te hebben, begonnen te schieten. De autoriteiten werden als gijzelaars vastgezet in het gemeentehuis waar ze een dag en een nacht doorbrachten, waarin zij twintig met de dood bedreigd werden. Onder hen bevond zich de heer Louis Somers-Clercx, de schoonbroer van Simon Daenen-Clercx, van Bilsen. Toen hij werd vrijgelaten en hoorde van de afschuwelijke dood van zijn ouder, zwoor hij om de Duitsers met al zijn krachten te bestrijden. Gedurende bijna twee jaar hij levert de Geallieerden inlichtingen van een onschatbare waarde. Hij was degene die hen als eerste inlichtte over proeven die de Duitsers met verstikkende gassen uitvoerden in de Kempen. Opgepakt op 6 april 1916, werd hij op 7 juni ter dood veroordeeld en geëxecuteerd, in La Chartreuse te Luik, op de 29ste van dezelfde maand. De meest verfijnde foltermethodes voldeden niet om ook maar de minste aanwijzingen in verband met zijn medewerkers los te weken. Somers stierf als een held.

De brieven die hij vanuit de gevangenis aan zijn familie stuurde, schreef hij in de eerste weken met behulp van een nagel en zijn eigen bloed... Hier volgen teksten uit een artikel dat De Handelsgazet van 24 augustus 1919 verscheen.


TER GEDACHTENIS van LOUIS SOMERS
Gefusilleerd te Luik (Chartreuse) den 29 Juni 1916.

Aanstaande Maandag 25 Augustus, zal het lijk van Louis SOMERS, dien Vaderlandslievenden held, welke voor zijne kloeke daden door de duitschers op de Chartreuse te Luik werd doodgeschoten, naar Hoesselt overgebracht worden.
Om 9 u. 's morgens zal zich een stoet vormen, om het stoffelijk overblijfsel aan de grens van het dorp af te halen, en tot in de kerk te begeleiden, alwaar om 10 uren een plechtige lijkdienst zal gezongen worden, tot lafenis zijner vrome ziel. Daarna zal zijn lichaam aan de zijden van zijne dierbare vrouw en moeder op het kerkhof ter ruste besteld worden.
Alle societeiten van Hoesselt en andere zullen aan den stoet deelnemen ; ook zal de militaire eer hem bewezen worden door eene afdeeling van het garnizoen van Hasselt met muziek.
Alle kennissen en vaderlanders zijn verzocht deze plechtigheid met hunne tegenwoordigheid te vereeren.


Laatst bijgewerkt door virjinz op 13 feb 2008, 13:18, in totaal 1 keer bewerkt.



13 feb 2008, 13:04
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht LEVENSSCHETS
Bij het begin van den oorlog 15 Augustus 1914, werd Louis SOMERS (geboren te Hoesselt den 14 Februari 1878), door de duitschers aangehouden in het vaderlijke huis, omdat hij zich hevig verzette tegen het rooven. Tusschen acht soldaten werd hij naar het gemeentehuis gevoerd; al lachende zegde hij tegen de angstige dorpelingen in het doorgaan : “'t Is gedaan, 't is de kogel”. Een nacht en een dag bracht hij door in het gemeentehuis met vijf andere heeren van het dorp ; verscheidene malen werden zij bedreigd doodgeschoten te worden.

Des anderen daags, nauwelijks losgelaten, vernam hij den dood van zijnen schoonbroeder Simon Daenen lafhartig door de bochen vermoord te Bilsen. Hij wilde er zich van overtuigen niettegenstaande de moeielijkheden om Bilsen te kunnen bereiken. Helaas! Het was
maar waar! Men had hem beticht op den vijand geschoten te hebben, ofschoon dat hij in gezelschap met zijne vrouw, kinderen en zusters den rozenkrans bad, toen hem de duitschers kwamen halen.

Deze dood verwekte veel smart aan Louis SOMERS want Simon Daenen was niet alleenlijk zijn schoonbroeder, maar vooral zijn boezemvriend. Het was op dit oogenblik dat hij het gedacht opvatte te gaan spionneeren om de dood van zijn familielid te wreken.

Een zekeren dag vertrok hij naar Holland 'om zich bij het leger te gaan vervoegen, zegde hij; doch na eenige dagen kwam hij terug en van toen af begon hij een spionnagedienst in regel. In Holland, te Vlissingen had hij een onderhoud gehad met een franschen officier, overste van eenen inlichtingsdienst.
Voor zijnen dienst werfde hij zich agenten aan en hij werd het hoofd van den groep. Hij had zijne helpers te Hoesselt en omstreken, Kinkempois, Ans, Tongeren, Bilsen, Hasselt, Lanaeken, Bourg-Leopold, enz. Hij bezat hun vertrouwen en allen gehoorzaamden hem.
Te Luik bewaakte hij zelf de duitsche spionnen. Zelfs verscheidene malen had hij den lafaard vervolgd dewelke hem later moest verraden, want al was hij stout en kloek, hij was terzelfdertijd voorzichtig. Ongelukkiglijk, een vriend gaf hem ter goeder trouw goede inlichtingen over dezen duitschen agent die zich liet doorgaan voor belgischen spioen. Hij aarzelde tang, spionneerde, den verraden overal opvolgende, dock ten langen laatste vertrouwde hij hem een omslag inlichtingen (een enkel blad want hij was wantrouwend) om te laten overbrengen naar Holland.
Helaas! dit was genoeg !

Den dag zijner aanhouding, Donderdag 6 April 1916, dineerde hij bij zijn broeder kapelaan te Luik in Ste-Marguerite, vertrok vandaar tusschen 4 en 5 uren om naar de stad of te zakken en werd aangehouden door den verrader vergezeld van duitsche soldaten.
Deze daad gebeurde zonder dat zijn broeder kapelaan er iets van wist en de familie vernam de aanhouding slechts door de duitschers zelf die een huiszoeking kwamen doen; ten eerste 's Zondags bij zijn broeder kapelaan in Ste-Marguerite en 's Maandags in het vaderlijke huis te Hoesselt; zelfs al zijne medeplichtigen wisten niets van zijne aanhouding.
Opgesloten in de gevangenis van St-Leonard, was zijne eerste bezigheid zijne familie en medehelpers te verwittigen, natuurlijk in bedek. M. Coenen Almoezenier van het prison stelde zich beschikbaar met gevaar van zijn. Leven om iedereen te verwittigen. Zoo verwittigde hij zijn broeder kapelaan om alles te doen verdwijnen wat verder kon verraden (papier, inkt, pen).

Hij verzocht hem te Hoesselt hetzelfde te laten weten en wees zelfs de bergplaatsjes aan dewelke niemand wist. Hij verzocht ook zijn broeder van zijne medehelpers te verwittigen,en schreef aan ieder een klein briefje om hun gerust te stellen en hun aan te moedigen tot kalmte en getrouwheid.
Wekelijks ontving zijn broeder zulke briefjes.
De twee eerste weken, noch pen, noch inkt, noch potlood hebbende, schreef hij zijne briefjes (grijs papier) met zijn eigen bloed en een nagel.
Volgens hij schreef, in een eerste briefje aan zijnen broeder, was hij zeker van ten dood veroordeeld te worden en begon onmiddellijk als goede kristen zich waardig voor te bereiden.

Bij eerste gelegenheid biechtte hij zich en communiceerde. Hij bewaarde godvruchtiglijk eene navolging van O. H. J.-C., een aandenken dat Kruger, duitschen almoezenier, had doen drukken ten gelegenheid van de Paschen der gevangenen.
Om zijnen tijd te passeeren pikte hij met eene speld op grijs pakpapier kelken, engelen en een <<gloria in exelcis deo>>; deze stukken plakte hij tegen de muren van zijne cel bij middel van gekauwd brood; deze gedenkenissen zijn na zijne dood kunnen overgebracht worden naar de familie, dank aan een gevangene die gevraagd had aan de duitsche wacht om deze stukken te molten bewaren.
Alzoo bracht hij twaalf weken door.

Hij gelukte zelf te kunnen briefwisselen met eenen zijner medeplichtigen dewelke bijna gelijk hem was aangehouden; deze raadde hij altoos geheimhouding en kalmte aan.
Dinsdag 27 Juni 1916 werd hij ter dood veroordeeld (het schijnt dat het oordeel zeer lang geduurd had).
's Anderendaags Woensdag 28ste kreeg zijn broeder kapelaan de toelating hem gedurende een kwartier te mogen bezoeken in bet bijzijn van een duitschen officier. Bij het zien van zijnen broeder was hij zeer aangedaan want hij verwachtte zich geenszins aan zulk goed bezoek, hij viel in zijne armen, snikte hevig gedurende 2-3 minuten, op eens hervatte hij zich, duwde zijn broeder terug, veegde zijne tranen, zette zich neer en sprak kalm ; hij vertrouwde hem zijn lief kind en verzocht hem zijne zaken te regelen.
Toen de duitsche officier liet weten dat het kwartier was afbelopen, nam hij afscheid van de familie en beval een laatste maal zijn kind, omhelsde zijn broeder en ging kloek terug naar zijne cel.

Hij dacht nog eenige dagen in het gevangenis te blijven, vuriglijk verlangende zijn kind en zijne familie te zien. Hij had aan zijn broeder gevraagd om een belgischen priester te hebben om zijne laatste biecht te spreken en tegenwoordig te zijn bij zijne laatste oogenblikken,
Zijn broeder deed zich alle mogelijke moeiten, de duitschers deden schoone beloften, maar hielden er geene rekening van.
Kort na het vertrek van zijn broeder werd de veroordeelde naar de Chartreuse gebracht.
Den ganschen nacht bracht hij door, den rozenkrans biddende met den duitschen almoezenier. De almoezenier bad het eerste deel in het duitsch en hij antwoordde in het vlaamsch.
Om elf uren schreef hij een tiental brieven van vaarwel.

Donderdag morgend 29 Juni woonde hij de H. Mis bij en communiceerde.
Aangekomen op de plaats waar hij moest gefusilleerd worden vroeg hij eene laatste zegening aan den almoezenier. Hij bad God van te vergeven aan al degenen die aan zijne dood gewerkt hadden en beval zijne familie aan God, in het bijzonder zijn kind en gaf zijne ziel over aan den Oppersten Rechter “Jesus, Jesus Geef mij den Hemel » dit waren zijne laatste woorden. Hij werd door de soldaten doodgeschoten.
De almoezenier diende hem de laatste gerechten toe en vouwde zijne handen te samen.
Zijn oude wader met gansch de familie in allerhaast aangekomen in de hoop een laatste onderhoud te hebben, wendden zich tot den rechter, Rau, dewelke onverschillig antwoordde hij is dezen morgend gefusilleerd.

De laatste brief dewelke hij in bedek aan zijn broeder schreef bevatte zijn testament.
Met eene groote helderheid van geest en vastberadene kalmte, regelde hij zijne zaken, de minste kleinigheden niet vergetende.


13 feb 2008, 13:05
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Erkenning
Het fransch gouvernement, de zelfopoffering van Louis SOMERS willende erkennen, komt aan de familie als nagedachtenis het oorlogskruis met palm te sturen en de volgende citatie aan het legerorde:

“Louis SOMERS te Hoesselt heeft aangenomen eene bijzonder gevaarlijke missie te volbrengen in de vijandelijke linies, hij heeft zich gedurende meer dan 16 maanden met volle zelfopoffering van zijne taak gekweten. Aangehouden heeft hij gedurende het proces de edelste houding bewaard, getuigenis gevende van zijn hoogverheven karakter. Voor zelfopoffering voor zijn vaderland heeft hij zijn leven gegeven.
A. G. Q. G. den 14 Maart 1919.
(get.) PETAIN.

De belgische regeering komt insgelijks aan den overledene het kruis van Ridder der Leopoldsorde met gouden zoom te verleenen.


13 feb 2008, 13:07
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Hier volgen de brieven dewelke Louis SOMERS
eenige uren voor zijnen dood schreef :

Brief aan zijne eenige dochter Micheline.
Luik, den 26 Juni 1916.
Kazerne Chartreuse.

Liefste dochter Micheline,
Mijn dierbaar kind zonder u nog te mogen zien moet ik U verlaten om in de eeuwigheid uwe dierbare moeder weder te vinden. Mijn arme wees, ik laat u aan mijne dierbare familieleden over, die hun best zullen doen om voor u te zorgen. Wees dan ook altijd goed braaf, getrouw en onderdanig aan Ma en andere familieleden ; luister goed naar hunne vermaningen, want zij zullen nooit lets zeggen clan ten uwen voordeel. Bid uwe kristelijke plichten en ga bijzonder veel tot de H. Communie om alzoo voor uwen Papa en Mama zaliger den Heer zijn zegen af
te smeeken. Papa en Mama zullen van in den Hemel voor u aan God zijn zegen vragen om u geluk, heil, gezondheid te verschaffen.
Dierbaar lief Michelineke, het uur nadert, ik moet afscheid van u nemen, toch maar alleen met het lichaam, want mijne ziel zal steeds op u waken ; blijf braaf en godvruchtig.
Een dikken kus tot in der eeuwigheid, bij Jezus zullen wij ons wederzien.
Uwen lieven PAPA.

Brief aan zijn vader en moeder.
(Tweede moeder.)
Luik; den 28 Juni 1916.
Kazerne Chartreuse.

Zeer lieve Vader en Ma,
Met gesloten hart kom ik u mijne laatste woorden als gedenkenis mijner ongelukkige dood te laten geworden.
Lieve Vader, vergeef mij het ongelijk en verdriet dat ik u in mijn leven veroorzaakt heb. Mijn hart is bedroefd genoeg om van smarten te sterven als ik denk hoe dikwijls ik u verdriet en ongelijk heb aangedaan. Gij die voor mij gansch uw leven hebt opgeofferd en van 's morgens tot 's avonds gewerkt en gezwoegd hebt om ons eerlijk en deftig in de wereld op te voeden, en niet tegenstaande, ben ik zoo dikwijls ondankbaar jegens u geweest. Doch, allerliefste, ik vraag u nogmaals voor de laatste maal mijns levens om vergiffenis en hoop reeds vergiffenis bekomen te hebben ! Ik van mijnen kant vergeef ook al wat in ons leven gebeurd is !
Ma, aan u vraag ik ook vergiffenis en vergeef ook alles !
Nu de uur nadert waarop ik u zal moeten verlaten in deze wereld, wit ik mij nogmaals eens goed in uwe gebeden aanbevelen.
Ofschoon ge reeds veel voor mij gebeden hebt, ben ik overtuigd dat Gij nog dagelijks aan mij zult denken, want waarlijk heb ik ondervonden dat uwe gebeden mij geholpen hebben en mij een groot vertrouwen op den goeden God hebben gegeven.
Daarom lieve Vader en Ma duizend maal dank ! en weest verzekerd dat ik mij ga vereenigen met onze lieve Moeder en Micheline zaliger, en wij te zamen zullen de goede God den zegen van heil en geluk, gezondheid en nog lange jaren in vrede onder malkander te leven, afsmeeken. Zoo lieve Vader en Ma, een laatste vaarwel tot dat wij ons wederzien bij Jezus in den Hemel.
Uwen dierbaren zoon, LOUIS.

Brief aan zijn schoonmoeder
en aan gansch de familie Clerx.

Luik, den 28 Juni 1916.
Kazerne Chartreuse.

Zeer beminde Ma Clerx en gansche familie,
Alvorens u allen te verlaten wit ik u nog eenige woorden tot gedenkenis aan u allen achterlaten.
Als gestolen, heb ik u verlaten en nooit meer wedergezien, doch troosten wij ons in dat droevig lot. God de schepper van het heelal heeft het, bij mijne geboorte zoo aangeteekend (beslist) Hij heeft gewild dat mijne dood zoo ware.
Beste Ma en gansch de familie, duizendmaal dank voor alle zoo groote bewezene weldaden, God zal u zegenen en beloonen, want eens in den hemel zal ik den Heer zijn zegen afsmeeken en mijne gebeden vereenigen met onze dierbare voorafgegaande familieleden. Dan zullen wij samen vurige gebeden en smeekingen aan Jezus opdragen om den zegen van heil, geluk en gezondheid over u uit te storten. Ik dank u ook allen voor de gebeden die gij nu voor mij ten hemel gestuurd hebt; op de wereld hebben ze mij niet geholpen, doch ze zullen mijne plaats in den hemel versieren.
Mijn uur van afscheiden nadert, want eer de morgenzon ontwaakt zal ik vertrekken naar de eeuwigheid om in het beloofde paradijs mijne dierbare Micheline, Simon en andere familie op te zoeken !
Nogmaals duizendmaal dank voor al uwe liefde en bekommernissen en een laatste vaarwel tot in der eeuwigheid.
Uw getrouwe zoon, LOUIS.

Brief aan zijn schoonbroeder, zijn zuster
en hunne Kinderen.

Luik, den 28 Juni 1916.
Kazerne Chartreuse.

Beste Constant, Elodie en kinderen,
Het laatste woord mijns levens kom ik u mededeelen.
Nooit had ik gedacht u op zulke ongelukkige wijze te moeten verlaten ; doch de goede God heeft mijne dood zoo verlangd en laten wij ons in zijnen heiligen wit troosten.
Nochtans had ik vurig gewenscht van u allen nog een bezoek te hebben, doch wij zullen het uitstellen totdat gij mij komt vinden bij Jezus in den hemel; 't zal dan toch zoo aangenaam zijn!
Lieve Constant, Elodie en kinderkens de uur nadert van mijn scheiden van u allen, doch het lichaam alleen zal scheiden van u. Mijne ziel zal zich steeds met u vereenigen en u vurige gebeden van uit den hemel zenden om u veel geluk, heil en zegen, aan uw dierbaar kroost te zenden. Ook eenen bijzonderen dank aan mijnen lieven Willy, Elsa en mijn allerliefste Bertken, Moeder, Micheline en ik zullen in den hemel vurig voor die lievelingskens bidden dat ze mogen gezond, braaf en deugdzaam blijven, en Papa en Mama in den ouden dag als steun en plezier dienen.
Zoo, beste Constant, Elodie en kinderen, 't gaat niet nog meer te schrijven : de pen wordt te zwaar, doch stelt u met deze eenige regels als gedenkenis tevreden ! Bidt veel voor dezen die u nooit zal vergeten en aan God afsmeeken al de gratien om uw huisgezin te zegenen.
Constant, Elodie en kinderkens lief, vaartwel tot wederziens in den hemel.
Uwe dierbare broeder en oom, LOUIS.

Brief aan zijne zuster Hubertine.
Luik, den 28 Juni 1916.
Kazerne Chartreuse.

Allerliefste Hubertine,
Ziehier de laatste woorden van uwen oudsten broeder. Beste zuster, op eene ongelukkige wijze moet ik u verlaten, maar menige andere ziel wordt nog ongelukkiger door Gods hand getroffen ; daarom, loven en danken wij den Heer dat Hij mij zooveel tijd verleend heeft mij zoo goed voor te bereiden. Ik dank u, lieve Zuster, voor uwe vurige gebeden die gij ten hemel hebt gestuurd, ze zullen in den hemel als sieraad mijner ziel plaats dienen want voorzeker wil de goede God dat ik de wereld verlaat om met mijne vrouw en moeder zaliger Hem in den hemel komen te loven en te danken. Daar zullen wij onze gebeden vereenigen en aan God vragen u te zegenen en te bewaren. De uur van scheiden nadert, om vier uren Donderdag morgen zal ik u verlaten, doch alleenlijk het lichaam ; want met de ziel zal ik steeds altijd met u vereenigd blijven en samen met u bidden om God's liefde te verkrijgen.
Allerliefste zuster Hubertine, ik geef u een kus en mijn laatste vaarwel, tot in der eeuwigheid, waar wij ons zullen wederzien.
Ook mijnen dank aan al die lieve Zusterkens van Maria en aan tante Elodie.
Uwe teerbeminde broeder, LOUIS.

Tweede brief aan zijne zuster Hubertine.
(Deze brief is waarschijnlijk geschreven geweest in de gevangenis van St. Leonard en niet in de Chartreuse.)

Zeer lieve Zuster Hubertine,
Alvorens u te verlaten en afscheid van de wereld te doen wil ik u eenige woorden als gedenkenis achterlaten.
Vooreerst moet ik u bedanken voor alle bewezen weldaden en bezorgdheden met dewelke gij mij altijd begunstigd hebt ; ik zal den goeden God bidden u te beloonen.
Schromelijke dagen heb ik beleefd en doorgebracht maar met overgeving aan Gods wil. Dus wees gerust ! God heeft ze mij gezonden, en al die dagen verleend om Hem te bidden en zijne gratien af te smeeken, om vergiffenis te bekomen en daarna om mij in zijn eeuwig vaderland te laten gaan; zeker is 't eene verschrikkelijke dood, die mij overkomen zal, doch nog veel smartelijke offers moeten dagelijks de wereld verlaten zonder voorbereiding. Danken wij dus God dat ik deze groote gunst verkregen heb om mij goed voor te bereiden, dit tranendal te verlaten gansch overgegeven aan Gods heiligen wil, om mij in den Hemel te vereenigen met mijne lieve Moeder en Micheline zaliger om aan God, voor u geluk, zegen en gezondheid af te smeeken. Ja, liefste Hubertine, met lichaam zullen wij scheiden doch onze zielen zullen steeds vereenigd blijven en de eene voor de anderen Gods genade en barmhartigheid afsmeeken.
Allerliefste Hubertine, alvorens te scheiden wil ik u te kennen geven dat ik u mijne dierbare dochter als jongste zuster zal geven, in vervanging van uw oudste broeder, die u altijd zeer lief gehad heeft en oneindige liefde ondervond.
Dus, bemin mijne dochter gelijk gij mij bemindet ; dit zal uwe smarten verlichten.
Tot wederzien, in den hemel.
Uwe dierbare broeder, LOUIS.

Brief aan zijne zuster Mathilde.
Luik, den 28 Juni 1916.
Kazerne Chartreuse.

Allerliefste Mathilde,
Ook zoals Hubertine, laat ik u, alvorens te scheiden, een laatste woord tot gedenkenis mijner ongelukkige dood achter.
Wie had ooit gedacht, dat ik u zoo zou moeten verlaten ; als door de wind weggerukt, ben ik uit uwe oogen verdwenen en heb u nooit meer wedergezien ! Doch 't is de wil van God, laat ons dus tevreden zijn.
Ik dank u, beste zuster, voor de vurige gebeden die gij ten hemel hebt gestuurd. God zal u er voor loonen en ik, ik zal Hem zijn zegen vragen, opdat Hij u tegen alles bevrijde. Dank ook de Zusterkens van Maria en geef hun, ook mijne laatste groeten.
Ja, lieve Mathilde, de tijd kort, 't is elf uren en om vier uren moet ik vertrekken ; doch ik vrees niet ; uwe gebeden hebben mij kloek en moedig gemaakt ; ik verlang zelfs onze lieve Moeder en Micheline zaliger weder te zien. Alsdan vereenigd, zullen wij den Heer vurig bidden om allen te bewaren en te zegenen en later u met zijn Paradijs te verwelkommen.
Beminde zuster, ontvang een laatste kus en vaarwel; tot bij Jezus in den Hemel alsook tante Elodie.
Uwe teerbeminde broeder, LOUIS.


13 feb 2008, 13:09
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


13 feb 2008, 13:20
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Wat een verhaal! Mooi hoe de tijdsgeest hierin komt bovendrijven!

_________________
Si vis pacem para bellum!


13 feb 2008, 15:11
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Das een hele boterham, leuk om de geschiedenis terug kunt herlezen :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


13 feb 2008, 17:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling