Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 21:40



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Franse artillerie ontstekers en luchtmacht officiersdolk 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Franse artillerie ontstekers en luchtmacht officiersdolk
Loop ik op de laatste dag van mijn vakantie vandaag over een brocante in Frankrijk, zie ik een paar leuke dingen, waar ik echter geen verstand van heb. Dus laten liggen.

Eerste was een paar boekensteuntjes met daarop opengewerkte artillerie ontstekers. De vriendelijke Fransoos wilde daarvoor €65. Inmiddels ben ik er achter dat de ene ontsteker een Franse 22/31 "beehive" ontsteker is. De andere heb ik nog niet kunnen plaatsen, maar is ook Frans, een impact ontsteker, langwerpig trechtervormig ding, ca 30 mm in diameter, centimeter of 10 lang en er stond de rest van een woord op, waarvan ik denk dat het aviateur zou kunnen zijn. Helaas geen camera en geen iPad bij me op de brocante. Inmiddels denk ik dat €65 voor de twee opengewerkte modellen helemaal niet slecht was, zeker omdat ik in geval van aankoop dat niet betaald zou hebben, maar in mijn kromste Frans flink onderhandeld zou hebben.

Andere was een dolk in doos, met draagriemen, en het portepee nog in het plastic zakje. €180. Eigenlijk vond ik het een lelijk ding. Dankzij vriend Google weet ik nu dat het een Franse luchtmacht officiersdolk M1934 is en €180 niet te veel.

Misschien heb ik kansen gemist, maar het is niet mijn verzamelgebied en ik hou er niet van om zo maar wat te kopen, als ik niet weet wat het is en of het compleet is.

Als ik nou vannacht heel slecht slaap ga ik er misschien morgen op de terugreis nog eens langs om te zien of ze er nog zijn.


08 aug 2015, 21:40
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: Franse artillerie ontstekers en luchtmacht officiersdolk
Kan gebeuren maar zijn toch ook niet bepaald koopjes van een paar euro's dus ik zou in jou geval ook het risico niet genomen hebben. Als het een lelijk ding was en het niet jouw verzamelgebied is zou ik er toch je slaap niet voor laten. Bonne nuit. :wink:


08 aug 2015, 22:58
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Re: Franse artillerie ontstekers en luchtmacht officiersdolk
bedankt voor je post. zulke "cut-aways" vind ik altijd mooi (als ze goed gemaakt zijn), vaak is het dan ineens duidelijk hoe het ding werkt & het openwerken zelf is ook een kunst op zich
voor authentieke vakantie-souvenirs betaalt mevrouw Kilian toch een groot gedeelte mee, niet? ;-)


09 aug 2015, 04:59
Profiel WWW
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Franse artillerie ontstekers en luchtmacht officiersdolk
Altijd leuk van die dingen die je niet hebt gekocht en toch in je achterhoofd blijven hangen.....ik heb niet voor niks zo'n groot hoofd :mrgreen:

Als die dolk een lelijk ding was en de opengewerkte ontstekers je niet genoeg aanspraken om ze gelijk te kopen zou ik er niet te lang over blijven denken.
Gewoon nog even lekker genieten van je terugreis!

Groeten! Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


09 aug 2015, 20:44
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 23 mei 2014
Berichten: 247
Bericht Re: Franse artillerie ontstekers en luchtmacht officiersdolk
Mooi verhaal en herkenbaar, ik zou zeggen teruggaan en kopen. Er informatie van opdoen en leren.
Je kunt het altijd nog weer van de hand doen.


09 aug 2015, 22:05
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Franse artillerie ontstekers en luchtmacht officiersdolk
Bedankt voor de reacties. Ik heb prima geslapen en heb er niet meer aan gedacht tot vlak voor de Pont de Normandie bij Le Havre, en toen ben ik niet meer teruggereden naar Bretagne...

De dolk vind ik niet erg. Het is niet mijn verzamelgebied en ik vind het nog steeds een lelijk ding. En ik koop nooit dingen waar ik geen verstand van heb in de verwachting ze daarna met dikke winst te kunnen verkopen.

De artillerieontstekertjes vind ik wel een beetje jammer. De beehive is een kombinatie van een tijdbuis en een impact ontsteker. Ontwikkeld in 1889 en in de Eerste Wereldoorlog veel gebruikt. Zoals ik het begrijp wordt de tijdfunctie verkregen door een spiraalvormig opgerolde lont. Er zitten een aantal voorbereide gaatjes in de buitenkant met cijfers voor de brandduur erbij. Je kiest de brandduur en prikt het betreffende gaatje open. Bij het afschieten wordt de lont dan op dat punt ontstoken. En voor het geval de granaat een doel raakt voordat de lont is opgebrand, of als die uitgegaan is, zit er voorin een slagpen met een slaghoedje. Ingenieus.

Ik ben lang genoeg aktief op forums om te weten dat het heel riskant is zaken te kopen die je niet kent en zeker van een verkoper die claimt er zelf ook geen verstand van te hebben en waarvan je weet dat je die van je leven nooit meer ziet.

Op bajonetgebied vond ik 1 Franse M1866 met flink gepitte schede en vrijwel onleesbare inscriptie op de klingrug voor €60. Die heb ik ook maar bij zijn baasje gelaten.

Idem voor wat verroeste en overgeschilderde helmen.

Al met al vond ik het heel leuk om over zo'n Franse antiekmarkt te struinen en ik zal dat bij een volgende gelegenheid zeker weer doen. Kijken, kijken, en niet kopen is ook leuk.


09 aug 2015, 23:11
Profiel
Luitenant
Luitenant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2011
Berichten: 622
Woonplaats: Gentbrugge
Bericht Re: Franse artillerie ontstekers en luchtmacht officiersdolk
ken dat gevoel, soms gewoon eens riskeren, kan ook tegen vallen :mrgreen:


24 aug 2015, 19:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling