Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 22:24



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Wandelstok met een scherp puntje 
Auteur Bericht
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 16 nov 2011
Berichten: 49
Bericht Wandelstok met een scherp puntje
Ja hoor, hier is hij.

Weet iemand misschien de herkomst of eventueel een tijdsperiode?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


30 nov 2011, 18:08
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Lijkt mij Frans, Empire stijl eind 19de eeuw oftewel second Empire.
Mocht het echt uit de Empire tijd zijn is deze stok begin 19de eeuw maar daar twijfel ik in dit geval aan
omdat de stijl niet zuiver genoeg is en de kwaliteit toch juist dat ietsje minder.
Het blijft natuurlijk een mooi en kwalitatief goed stuk en ook ik kan mij vergissen natuurlijk. :wink:

groetjes

_________________
carpe diem


30 nov 2011, 18:39
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Leuk stuk, daar ben ik nog naar op zoek op de rommelmarkten! :mrgreen:
Ik heb er helaas geen kennis van en kan je er ook niet mee verder helpen :P

_________________
Cogito Ergo Sum


01 dec 2011, 09:11
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 16 nov 2011
Berichten: 49
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
wullem schreef:
Lijkt mij Frans, Empire stijl eind 19de eeuw oftewel second Empire.
Mocht het echt uit de Empire tijd zijn is deze stok begin 19de eeuw maar daar twijfel ik in dit geval aan
omdat de stijl niet zuiver genoeg is en de kwaliteit toch juist dat ietsje minder.
Het blijft natuurlijk een mooi en kwalitatief goed stuk en ook ik kan mij vergissen natuurlijk. :wink:

groetjes


Hartelijk bedankt voor de eventuele determinatie!

Citaat:
Leuk stuk, daar ben ik nog naar op zoek op de rommelmarkten!


Dit stukje is ongeveer 35 jaar geleden aangekocht op een antiekmarkt in Leuven. Ik had de degen pas ontdekt nadat ik lichtjes gerammel in de stok hoorde.
Ik trok aan het handvat en poef! Daar was 'm.

Hopelijk heeft u ook zoveel geluk, gewoon elke wandelstok uittesten op eventuele verborgen wapens.
Ik moet er wel bij toevoegen dat wat ik net heb laten zien, niet zo legaal is. Dus koop met voorzichtigheid.


01 dec 2011, 21:35
Profiel
Adjudant-Majoor
Adjudant-Majoor

Geregistreerd: 25 maart 2009
Berichten: 421
Woonplaats: Riemst
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Ik was al van plan om te antwoorden dat je daar met een niet zo legale "wandelstok" zit....
Is en blijft een verborgen wapen.
Anyway, toch een mooi exemplaar!!

_________________
There's no I in team! Unless your in a team of pirates!


02 dec 2011, 15:15
Profiel
Sergeant
Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 dec 2010
Berichten: 97
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Illegaal is hier discussieerbaar dacht ik.
De wapenwet zegt onder HOOFDSTUK II : INDELING VANDE WAPENS
Art. 3. § 1. Als verboden wapens worden beschouwd :

6° degenstokken en geweerstokken die geen historische sierwapens zijn;

Hoe moet deze degenstok hier geÏnterpreteerd worden.
Volgens mij is het een antiek stuk en dus een historisch sierwapen.
Is weer een staaltje van belgische dubbelzinnige interpretatiemogelijkheid.

_________________
adversus solem ne loquitor - Praat niet tegen de zon (verspil je tijd niet met betwisten van iets dat zonneklaar is)

http://www.depatrouilleurs.be/


02 dec 2011, 19:14
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 16 nov 2011
Berichten: 49
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Lohman schreef:
Illegaal is hier discussieerbaar dacht ik.
De wapenwet zegt onder HOOFDSTUK II : INDELING VANDE WAPENS
Art. 3. § 1. Als verboden wapens worden beschouwd :

6° degenstokken en geweerstokken die geen historische sierwapens zijn;

Hoe moet deze degenstok hier geÏnterpreteerd worden.
Volgens mij is het een antiek stuk en dus een historisch sierwapen.
Is weer een staaltje van belgische dubbelzinnige interpretatiemogelijkheid.


Hartelijk bedankt voor deze toelichting!
Maar ik heb toch een vermoeden dat men deze wandelstok moet kunnen dateren en de eventuele 'historische' waarde kunnen uitleggen als men in de rechtbank staat.
En inderdaad, de Belgische wapenwet trekt op geen hol.
Eigenlijk geen enkele Belgische wet.


02 dec 2011, 19:36
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Reactie op de dubbelzinnige interpretatienogelijkheid.

De aangevoerde redenering kan mij nog niet overtuigen, noch kan ik er iets dubbelzinnigs in onderkennen..
De aangevoerde bepaling zondert 'historische sierwapens' uit van het begrip 'verboden wapens'.
Daarmee is nog niet aangegeven dat het begrip 'antiek' bepalend is voor de kwalificatie. Sterker nog, er komt nog een extra uitdrtukking bij waarvan bepaald zou moeten worden wat eronder begrepen dient te worden.
Anders gesteld: wanneer is een voorwerp antiek en wanneer niet ?
Volgens mij dient de aandacht uit te gaan naar het begrip 'sierwapen' en vervolgens naar het begrip 'historisch'.
Daarbij lijkt het begrip 'sierwapen' een gedfinieerd begrip te zijn en het begrip 'historisch' lijkt een tijdsbepaling te zijn.
Indien een of beide begrippen niet door de wettelijke regeling zelf nader zijn gedefineerd of zijn ingevuld zal jurisprudentie richtinggevend zijn.
Is de terzake doende jurisprudentie onvoldoende duidelijk dan is de conclusie dat de eigenaar van een dergelijke wandelstok niet zeker is van het legale karakter van zijn bezit.
Vraagje: staat er in de wettelijke bepaling misschien ook iets over 'verborgen wapens'. Mogelijk dat een dergleijke bepaling op de wandelstok van toepassing is.
Wat betreft de Nederlandse regelgeving is naar mijn weten een 'verborgen wapen' altijd een verboden wapen.


02 dec 2011, 19:56
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Ik zou jullie wapenwet zo ruilen voor de Nederlandse hoor!
Is het handvat misschien van zilver?
Kan het niet zo goed zien op de foto's maar mocht het zo zijn dan kun je aan de keuren wel een idee krijgen van de ouderdom.

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


02 dec 2011, 19:59
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 16 nov 2011
Berichten: 49
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Eric L schreef:
Ik zou jullie wapenwet zo ruilen voor de Nederlandse hoor!
Is het handvat misschien van zilver?
Kan het niet zo goed zien op de foto's maar mocht het zo zijn dan kun je aan de keuren wel een idee krijgen van de ouderdom.


Het handvat is van messing.
U moet de dingen hier ook niet overschatten :D


02 dec 2011, 20:07
Profiel
Sergeant
Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 dec 2010
Berichten: 97
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Pimpernel je hebt daar een punt.
Anderzijds zie ik het zo - Er wordt in de belgische wapenwet melding gemaakt van verborgen of verdoken wapens die niet als verweerwapens beschouwd worden. Deze wapens zijn effectief "verboden wapens" wat ons dus terug brengt naar :

Art. 3. § 1. Als verboden wapens worden beschouwd :
6° degenstokken en geweerstokken die geen historische sierwapens zijn;

Dit bedoel ik nou met die dubbelzinnigheid dat je telkens kan terugvallen op een artikel dat het voorgaande tegenspreekt.
Ik vermoed dat het in geval van problemen op de jurisprudentie zal aankomen zoals je zelf aanhaalt en dat een goede advocaat hier misschien ook wel zal kunnen op inspelen.

_________________
adversus solem ne loquitor - Praat niet tegen de zon (verspil je tijd niet met betwisten van iets dat zonneklaar is)

http://www.depatrouilleurs.be/


02 dec 2011, 20:42
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Oke, de wettelijke regeling bevat de term 'verborgen wapen'.
De wandelstok is zijnde een verborgen wapen, in beginsel een verboden wapen. De uitzondering daarop is het 'historisch sierwapen' in welk geval het geen verboden wapen betreft. De aandacht dient derhalve gericht te zijn, zoals reeds eerder betoogd, op de uitdrukking sierwapen.

Maar wat is nu een sierwapen?
Bij het begrip sierwapen verus wapen acht ik het niet plausibel dat daarbij gaat om de omstandigheid of wel of geen versierselen zijn aangebracht op het wapen zoals bijvoorbeeld een mooit versierd of uitgevoerd handvat, dat eenvoudigeweg is wat het is, een versierd handvat.
Waar het volgens mij om gaat is de vraag of het item, in dit geval de versierde wandelstok met een verborgen lemmet (of zo u wilt een kling) wel of niet geschikt is om als steek- of degen wapen te kunnen gebruikt, en daartoe ook is vervaardigd.
Ik acht het wel plausibel om te stellen dat een wandelstok met een verborgen lemmet (of kling) is bedoeld en in vroegere tijd ook daadwekelijk is vervaardigd en is aangewend als steek- of degenwapen ter verdediging of aanval.
Ik kom dan ook tot de conclusie dat een dergelijke wandelstok aangemerkt dient te worden als een verborgen wapen met een versierd handvat, niet zijnde een sierwapen. Aan de uitdrukking historisch kom ik derhalve niet toe.
Opmerkelijk acht ik deze conclusie overigens niet. Een oude en versierde stilletto is ook een verboden wapen, simpelweg omdat het een stilletto is.
Waarom zou dat voor een wandelstok met een mooi handvat waarin een lemmet verborgen is anders zijn.
Wat betreft de wandelstok in dit specifieke geval lijkt de kernvraag te zijn of qua vervaardiging en gebruikte materialen, sprake is van een authentieke wandelstok met verborgen lemmet danwel sprake is van een namaak exemplaar ongeschikt voor feitelijk gebruik en slechts bruikbaar als versiering aan de wand. Daartoe zal naar ik verwacht, de kwaltieit van het gebruikte materiaal doorslaggevend zijn, met name van het lemmet.
Mijn indruk is (gezien de foto's) dat het om een authentiek stuk gaat weshalve sprake is van een verboden verborgen wapen.
Wat nu te doen met het item. Goede raad ?
Voor mij zelf persoonlijk zou ik wel weten: afstand ervan doen !
Maar dat moet in beginsel iedereen natuurlijk voor zich uitnmaken, alhowel de rechter daar anders over zal denken vermoed ik !


03 dec 2011, 12:34
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Pimpernel,

Ik ben het totaal niet eens met uw analyse. Volgens uw redenering is er geen enkele reden om in de wet uitdrukkelijk een uitzondering te maken voor 'degenstokken die historische sierwapens' zijn. Er zijn namelijk geen 'historische' degenstokken die louter voor versiering gemaakt werden. De reden om in de uitzondering zowel de term 'historisch' als de term 'sierwapen' te gebruiken heeft duidelijk ook een dubbele bedoeling. Enerzijds uitsluiten dat mensen massaal nieuwe degenstokken kopen met het excuus dat het alleen als sierstuk bedoelt is, anderzijds vermijden dat men een historische degenstok aankoopt om er ook mee op stap te gaan (in plaats van het te gebruiken als sierstuk/verzamelstuk).

Naar analogie met de HFD-wapens heeft ook hier de wetgever er in voorzien dat de mogelijkheid moet blijven bestaan om historische verzamelstukken te verwerven/behouden zonder die voor iets anders te gebruiken dan als sierstuk. Of dat het sierstuk estetisch decoratief is heeft er absoluut niets mee te maken en zou ook onmogelijk wettelijk kunnen vastgelegd worden. In de Belgische wapenwet verwijst 'sierwapen' of 'decoratief wapen' steeds naar het gebruik ervan, niet naar aangebrachte versieringen.

En als Bup er niet gerust in is, mag hij mij altijd een seintje geven. Ik wil die last wel van zijn schouders nemen :D


03 dec 2011, 16:09
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 16 nov 2011
Berichten: 49
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Het is helemaal geen last, maar ik had niet echt gedacht dat men zo zou uitweiden over de legale kwestie.
Zolang ik er niemand kwaad mee doe ben ik normaal gezien veilig. En ik betwijfel dat men een huiszoeking gaat doen voor een simpele wandelstok aangezien men een patattenmes al kan gebruiken om iemand zwaar toe te takelen.
Dan zouden ze mijn hele keuken moeten meenemen aangezien men een koelkast ook uit een raam kan gooien en dan op iemand laten belanden.


03 dec 2011, 16:15
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
ZEN.45 schreef:
Pimpernel,

Ik ben het totaal niet eens met uw analyse. Volgens uw redenering is er geen enkele reden om in de wet uitdrukkelijk een uitzondering te maken voor 'degenstokken die historische sierwapens' zijn. Er zijn namelijk geen 'historische' degenstokken die louter voor versiering gemaakt werden. De reden om in de uitzondering zowel de term 'historisch' als de term 'sierwapen' te gebruiken heeft duidelijk ook een dubbele bedoeling. Enerzijds uitsluiten dat mensen massaal nieuwe degenstokken kopen met het excuus dat het alleen als sierstuk bedoelt is, anderzijds vermijden dat men een historische degenstok aankoopt om er ook mee op stap te gaan (in plaats van het te gebruiken als sierstuk/verzamelstuk).

Naar analogie met de HFD-wapens heeft ook hier de wetgever er in voorzien dat de mogelijkheid moet blijven bestaan om historische verzamelstukken te verwerven/behouden zonder die voor iets anders te gebruiken dan als sierstuk. Of dat het sierstuk estetisch decoratief is heeft er absoluut niets mee te maken en zou ook onmogelijk wettelijk kunnen vastgelegd worden. In de Belgische wapenwet verwijst 'sierwapen' of 'decoratief wapen' steeds naar het gebruik ervan, niet naar aangebrachte versieringen.

En als Bup er niet gerust in is, mag hij mij altijd een seintje geven. Ik wil die last wel van zijn schouders nemen :D


dat laatste zie ik ook wel zitten ;)

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


03 dec 2011, 16:17
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling