Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 23:53



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Wandelstok met een scherp puntje 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Ik zou de Belgische wapenwet niet te veel met een Nederlandse bril lezen. Mogelijk wordt met historisch sierwapen simpelweg het tegengestelde van een modern/nieuw gebruikswapen bedoeld. Ik neem verder aan dat er in België ook onderscheid gemaakt wordt tussen dingen die je helemaal niet mag hebben, zaken waar je vrij mee over de straat mag, en zaken die je wel mag bezitten, maar waar je niet mee moet gaan rondlopen. Dit lijkt me typisch zo'n geval dat je in België mogelijk wel mag bezitten, maar tijdens een avondje stappen beter thuis kunt laten. Mogelijk dat Virjins of Friedrich de Belgische regelgeving op dit gebied beter kennen.


03 dec 2011, 16:40
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Ik zie dat ZEN.45 dezelfde redenering volgt als ik.

De greep van de wandelstok doet mij zelf overigens eerder aan Azië dan aan Frankrijk denken.


03 dec 2011, 16:47
Profiel
Sergeant
Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 dec 2010
Berichten: 97
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
bup schreef:
Het is helemaal geen last, maar ik had niet echt gedacht dat men zo zou uitweiden over de legale kwestie.
Zolang ik er niemand kwaad mee doe ben ik normaal gezien veilig. En ik betwijfel dat men een huiszoeking gaat doen voor een simpele wandelstok aangezien men een patattenmes al kan gebruiken om iemand zwaar toe te takelen.
Dan zouden ze mijn hele keuken moeten meenemen aangezien men een koelkast ook uit een raam kan gooien en dan op iemand laten belanden.


Zo zie je maar bup. Dat ik vind ik persoonlijk nu juist tof aan een forum dat het plots volledig de andere kant kan opgaan dan waarvoor je het eigenlijk had gepost. Ook de verschillende gedachtengangen zijn interessant om lezen en geven een beeld van hoe ieder wederom een bepaald thema interpreteert. Ik volg je ook wat betreft het "patattenmes" al moet men het ook weer niet te extreem gaan zoeken wat betreft de keuken :-) . Alles kan inderdaad als wapen gebruikt worden en zal als verboden worden gezien als je het in het portiervakje van je wagen hebt liggen en er geen deftige uitleg voor kunt geven.

_________________
adversus solem ne loquitor - Praat niet tegen de zon (verspil je tijd niet met betwisten van iets dat zonneklaar is)

http://www.depatrouilleurs.be/


03 dec 2011, 17:16
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 16 nov 2011
Berichten: 49
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Citaat:
Zo zie je maar bup. Dat ik vind ik persoonlijk nu juist tof aan een forum dat het plots volledig de andere kant kan opgaan dan waarvoor je het eigenlijk had gepost. Ook de verschillende gedachtengangen zijn interessant om lezen en geven een beeld van hoe ieder wederom een bepaald thema interpreteert. Ik volg je ook wat betreft het "patattenmes" al moet men het ook weer niet te extreem gaan zoeken wat betreft de keuken :-) . Alles kan inderdaad als wapen gebruikt worden en zal als verboden worden gezien als je het in het portiervakje van je wagen hebt liggen en er geen deftige uitleg voor kunt geven.


Ik ben het volledig met u eens.


03 dec 2011, 17:24
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Hoera, leven in de brouwerij.
Samen nadenken over wat wel en niet kan ten aanzien van wapens acht ik voor verzamelaars altijd zinvol. Verschillende uitomsten zijn gezien de lastig leesbare bepalingen (Nederlands en Belgische) niet te voorkomen .
Uiteraard moet je de Belgische regelgeving lezen met een Belgische bril, maar een benadering vanuit bijvoorbeeld de Nederlandse regelgeving kan altijd nieuwe opvattingen opleveren.
Wat betreft het friet-mes is in Nederland in beginsel ook sprake van een verboden wapen zij dat het, net als een bajonet wat toch evident een wapen is, is vrijgesteld binnen de huiselijke omgeving. Het hakblijltje om in de tuin te gebruiken idem dito. Wat te denken van het in de buitenlucht gebruiken op de camping van een groot keukenmes bij de braai ? Of bijvoorbeeld het seinpistool dat onlangs in Nederland bij uitspraak duidelijker is geworden.
Toegegeven de Belgische benadering van het gebruiksklare verzamelgeweer is voor mij als Nederlander moeilijk te begrijpen, maar in Belgie zijn verzamelaars er goed mee. Versta me niet verkeerd, het zij jullie gegund.


03 dec 2011, 20:45
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Tja....

Wat niet mag mag niet.
It,s the law :evil:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


04 dec 2011, 00:16
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
volgens mij een verboden wapen, ongeacht de ouderdom of kwaliteit van de afwerking...


13 dec 2011, 21:36
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Reactie op Kristof:
Dus ook in Belgie een verboden wapen ?
Ik heb gehoord dat een dergelijke wandelstok wel in huis gehouden mag worden vermits de schede en de 'wandelstok' uiteen worden bewaard.
Zou dan geen 'verborgen' wapen meer zijn !
Zoals opgemerkt, gehoord. Wat ervan te denken ?


13 dec 2011, 21:49
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
Op deze manier zou hij ook in nederland legaal zijn dus :wink:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


14 dec 2011, 09:42
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht Re: Wandelstok met een scherp puntje
""Het bezit van verboden wapens is voortaan strafbaar Over welke wapens gaat het ? Het gaat voornamelijk over wapens die reeds verboden waren onder de oude wet :

* wapens ontworpen voor uitsluitend militair gebruik, waartoe ook de automatische vuurwapens behoren (zie hieronder) ;
* spring- en valmessen met slot (ook knipmessen of stiletto's genaamd), vlindermessen, werpmessen, werpsterren (ook shuriken genaamd), boksbeugels ;
* blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp (bijvoorbeeld een mes verborgen in een gordel of pen) ;
* degenstokken en geweerstokken die geen historische sierwapens zijn ;
* knotsen en wapenstokken (ook knuppels of matrakken genaamd) ;
* vuurwapens die zijn gewijzigd om ze te kunnen verbergen, die zijn verborgen in een ander voorwerp of die niet meer voldoen aan hun kenmerken als beschreven
in de vergunning ervoor (bijvoorbeeld een geweer met afgezaagde loop) ;
* elektroshockwapens ;
* allerhande spuitbussen (sprays) voor zelfverdediging ;
* vouwgeweren boven kaliber 20 ;
* nunchaku's (in tegenstelling tot wat velen denken, bestaat hierop geen uitzondering voor Oosterse gevechtssporten !) ;
* geluiddempers (al dan niet gemonteerd op een vuurwapen) en andere onderdelen of hulpstukken die een vuurwapen een verboden karakter geven ;
* bepaalde munitie;
* krachtige katapulten (bijvoorbeeld slingers3 )."""

als het historisch is ...
het ziet er in elk geval niet nieuw uit ;)

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


16 dec 2011, 23:58
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling