Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024, 16:04



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Bajonetten die niet passen?!? 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Bajonetten die niet passen?!?
Misschien is het iets wat ik aantrek, maar, ik heb de neiging haast enkel bajonetten te verwerven die horen te passen op één van mijn geweren. Welnu, bij mauserachtigen passen die meestel zonder enig weerwerk, maar bij andere wapens ...

En 15 jaar geleden was ik dan nog zo idioot om met het dremeltje het één en ander even te doen passen, nu stop ik na grondig ontvetten met proberen.

Ik heb dat al voorgehad met mosin-nagant bajonetten, maar vooral mijn geliefde Oostenrijkse M95-bajontten zijn toch echt wel problematisch. Van de zes passen er momenteel drie op twee van de vijf wapens.

Nu vraag ik me af:

1) Hebben jullie dat ook voor?

2) En ook vooral met M95's of ook met andere wapens?

Niet dat ik er echt van wakker lig, Maar hoe meer M95-geweren, -karabijnen en bajonetten ik verwerf, hoe meer het me bevreemt.

Zelf kan ik geen betere verklaring verzinnen dan dat de wapens en hun nummergelijke bajonet echt individueel gepast werden. Een loszittende bajonet is immers minder stevig en vooral nefast voor de precisie. Maar waarom hebben de andere wapens daar dan niet zo'n probleem mee?

_________________
Si vis pacem para bellum!


22 apr 2010, 22:10
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
eind 19e eeuw was de industrie en technologie in de meeste landen toch al ver genoeg gevorderd om een relatief nauwkeurige standaard te vervaardigen.
ergens heb ik wat gepost over die joegoslavische m95 geweren en bajonetten. Misschien dat er in het enorme Oostenrijks-Hongaarse rijk nog zo varianten waren die, bewust of onbewust, niet uitwisselbaar waren.
ik heb hier enkele boeken met fabricageprocessen voor militaire geweren & bajonetten uit de eerste jaren van de 20ste eeuw, hier in België. De voorschriften lieten slechts zeer kleine toleranties toe + alle afmetingen werden gekontroleerd met kalibers (uiterst precies gemaakte metalen voorwerpen voor het testen van bvb. de diameter van de loopring, de breedte/diepte van de sleuf in de pommel, ...)


23 apr 2010, 07:36
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
kweethet, ik heb die link ook gelezen, maar dat is nog een ander verhaal. En al waren er zo'n zes varianten op de M95 in gebruik in het Oostenrijks-Hongaarse leger, er bestond maar één fitting voor, tenzij je de M90 ook gaat meetellen.

Zouden de Bulgaren misschien iets aangepast hebben achteraf ... ?

_________________
Si vis pacem para bellum!


23 apr 2010, 08:30
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Dat van die Mosin bajonetten kan ik enigzins begrijpen. Hoop enkel niet dat je een vroeg zeldzaam model naar de haaien hebt geholpen toen haha... :shock:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


23 apr 2010, 22:31
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
jdeleur schreef:
Dat van die Mosin bajonetten kan ik enigzins begrijpen. Hoop enkel niet dat je een vroeg zeldzaam model naar de haaien hebt geholpen toen haha... :shock:


Neenee, enkel één M95-bajonet, maar die was eigenlijk al incompleet en nogal om zeep dus daar hoef ik me niet te schuldig over te voelen.

_________________
Si vis pacem para bellum!


26 apr 2010, 08:15
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling