Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024, 00:28



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Informatie, plaatjes, foto's gezocht voor profielwerkstuk 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Informatie, plaatjes, foto's gezocht voor profielwerkstuk
Hallo mede-forumleden,

Zoals jullie misschien wel weten zit ik in het eindexamenjaar van mijn VWO opleiding.
Nu moet er een profielwerkstuk gemaakt worden voor een van mijn vakken. Natuurlijk heb ik voor het vak geschiedenis gekozen :lol: Om niet een te uitgekauwd onderwerp te onderzoeken wat betreft de Tweede Wereldoorlog houd ik het over hoe het mogelijk was dat het "machtige" Duitse leger verslagen werd door het Rode Leger.

Ik wilde eerst de bajonetten uitlichten die door beide zijden gebruikt zijn, maar ik dacht dan zo klaar te zijn. Duitsland: de S84/98lll en misschien de bajonet wat op een Franse MAS lijkt (weet de naam niet precies :oops: voor de SG44?)
Sovjet-Unie: M1891/30 Mosin Nagant bajonet over het algemeen en de M1938/40 Tokarev bajonetten.

Daarom wil ik ook de gebruikte vuurwapens en pantservoertuigen e.d. aan de orde laten komen van zoals de Sovjet-Unie als Duitsland.
Aan Duitse zijde vochten ook andere landen mee maar ik weet niet of die dezelfde wapens gebruikten als het Duitse leger of hun eigen wapens. Ik denk dat er vrij veel wapens gebruikt zijn maar ik wil dus de wat bekendere behandelen.

Ik hoopte dat jullie misschien ook wel wat foto's hebben van de strijdende gevechtseenheden, hun wapens (misschien nu in jullie bezit), de omstandigheden e.d. die ik zou kunnen gebruiken. Ik zal jullie dan ook bij de bronvermelding schrijven en misschien zelfs een "Met dank aan" oprichten haha :lol: :lol: en het forum benoemen als bron.
Ik hoop dat jullie zoveel informatie hebben dat ik niet alles kan gebruiken in het werkstuk.

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite en bijdrage!!!

_________________
Cogito Ergo Sum


06 jan 2010, 17:25
Profiel
Adjudant-Majoor
Adjudant-Majoor

Geregistreerd: 25 maart 2009
Berichten: 421
Woonplaats: Riemst
Bericht 
Haha, leuk!!! ik zal eens door mijn favo's gaan, ik denk wel dat ik u van enige assistentie kan zijn... als het teveel is stuur ik u wel een pm'ke!

_________________
There's no I in team! Unless your in a team of pirates!


06 jan 2010, 18:09
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Informatie, plaatjes, foto's gezocht voor profielwerkstu
Tim Loeffen schreef:
Hallo mede-forumleden,
Ik wilde eerst de bajonetten uitlichten die door beide zijden gebruikt zijn, maar ik dacht dan zo klaar te zijn. Duitsland: de S84/98lll en misschien de bajonet wat op een Franse MAS lijkt (weet de naam niet precies :oops: voor de SG44?)
Sovjet-Unie: M1891/30 Mosin Nagant bajonet over het algemeen en de M1938/40 Tokarev bajonetten.


Je bedoeld een een bajonet voor de FG42 (Fallshirmfjäger Gewehr 42), zeer dun gezaaid, lijkt inderdaad op de MAS.
Verder kan je ook nog wel iets zeggen over de SG42 (past op alle 98ers, kenmerkend is de tool kit in het heft)
De VZ24 mag ook zeker niet achterwege blijven.

Maar for the bigger picture moet je toch ook zeker de belangrijkste (machine) geweren aanhalen, pantservoertuigenen vliegtuigen. Als je wat foto's nodig hebt van een mooi K98 Mod 98 uit 44 (gemaakt in Tsjechië, Brnö, onder Duits bewind) met laatoorlogse riem mag je het altijd laten weten.

Succes ermee alvast. Mijn masterthesis gaat over de thermische analyse van nanocomposieten en nanovezels, een wat drogere materie, niettemin ook interessant!


06 jan 2010, 20:55
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
mijns inziens was de rol van de bajonet erg beperkt in die strijd... daar was het er eentje van tanks & andere voertuigen + winterweer...


06 jan 2010, 21:01
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Panter voertuigen, Artillerie, en allerande handvuurwapens zijn de voornaamste wapens in de strijd geweest aldaar.
Vooral in de ruines bleken het machinepisool en handgranaten zeer handig en doeltreffend.
Toevallig deze week ng een paar goede stalingrad info gedownload.
Vind urban warfare het mooiste (in hoevere je het mooi kan vinden)
Zl even kijken hoe groot die bestanden zijn.
Heb ook nog wel diverse mooie pics voor je ;)

Stuur ff je email in een pm.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 jan 2010, 21:19
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht 
* Ik zou zeker aanhalen dat het Duitse leger (de legertop eigg) een geheel nieuwe manier van oorlogvoeren wou instaleren.
De kans om opnieuw in een loopgraven oorlog verzeilt te raken wou men kost wat kost vermijden!

De tactiek om met "heer" + "luft" + "panzer" SAMEN te werken en zou de tegenstand onder de voet te lopen was revolutionair.

* Misschien ook de moeite om even aan te halen is dat de Duitsers met het binnentrekken in Rusland werden onthaalt als helden. Helden die de lokale bevolking kwamen bevrijden van het bolsjewisme!
(de nazis waren smeerlappen, maar de russen hebben ook mooi huis gehouden inzake folteringen, massamoorden, volkerenmoorden)
Naderhand toen de speciale "uitroeingstroepen" Rusland binnentrokken is de bal aan het rollen geraakt.

* Misschien in het kort iets over "the battle of the Atlantic" met het vrij rond jagen van de Duitse Wolfpack U-boten. Hoe ze bijna engeland op hun knieën hebben gekregen.



Jammer, ik heb hier zoveel mooie boeken en docu's over WOII en ikzelf (als ik zo bescheiden mag zijn) ken er toch een beetje van. Zou je allemaal goed kunnen gebruiken...


06 jan 2010, 21:29
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Je bedoelt Blitzkrieg?

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 jan 2010, 21:38
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Ik lees alle info zeker aandachtig en probeer alles te gebruiken!

@ Sam, dat was inderdaad de naam die ik aan het zoeken was!

Bedankt tot zo ver!!!

_________________
Cogito Ergo Sum


06 jan 2010, 21:40
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht 
jdeleur schreef:
Je bedoelt Blitzkrieg?

Dat valt eronder ja ... als je blitzkrieg zegt denk je aan Polen (allé, ik toch) , maar het is echt het "concept" wat zo vernieuwend was.


06 jan 2010, 21:41
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Dat klopt.
Maar is enkel haalbaar als je aanvoerlijnen niet te lang worden.
Werkte niet echt in Rusland :lol:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 jan 2010, 21:41
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht 
jdeleur schreef:
Dat klopt.
Maar is enkel haalbaar als je aanvoerlijnen niet te lang worden.
Werkte niet echt in Rusland :lol:

Idd, in Rusland zat alles zo een beetje tegen...

Meer druk vanuit het westfront, aanvoer die mank liep, de winter EN ook daarvoor de herfst waardoor wegen en paden nog slechter berijdbaar waren (zie aanvoer :P ) + slechter moraal ...

Hij had beter lessen getrokken uit Napoleon zijn ervaringen...


06 jan 2010, 21:51
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
De grootste drijfveer om door te blijven vechten voor de Duitse militairen was nog wel de angst om gevangen genomen te worden door de Sovjets en met geluk op de Goelag moeten werken!

Vorig jaar of het jaar daarvoor was nog een onderzoek geweest in Duitsland dat er nog altijd 1.3 miljoen (dacht ik) Duitsers vermist zijn uit de tijd dat ze in de Sovjet-Unie vochten.

_________________
Cogito Ergo Sum


06 jan 2010, 21:54
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht 
Tim Loeffen schreef:
De grootste drijfveer om door te blijven vechten voor de Duitse militairen was nog wel de angst om gevangen genomen te worden door de Sovjets en met geluk op de Goelag moeten werken!

Vorig jaar of het jaar daarvoor was nog een onderzoek geweest in Duitsland dat er nog altijd 1.3 miljoen (dacht ik) Duitsers vermist zijn uit de tijd dat ze in de Sovjet-Unie vochten.

Inderdaad ... het waren ook smeerlapkes, die russen ...


06 jan 2010, 21:57
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Dahaka schreef:
jdeleur schreef:
Hij had beter lessen getrokken uit Napoleon zijn ervaringen...


Dat had hij idd. beter kunnen doen.
Zoek de verschillen :lol:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 jan 2010, 22:01
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Zo Tim,

Jij bent voorzien :wink:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 jan 2010, 22:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling