Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 13:46



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Oradour-sur-Glane 
Auteur Bericht
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 04 nov 2011
Berichten: 147
Woonplaats: Zedelgem
Bericht Oradour-sur-Glane
Oradour-sur-Glane werd op 10 juni 1944 omsingeld door de SS'ers die de populatie zo vlug als mogelijk verzamelde op het dorpsplein,vrouwen en kinderen werden gescheiden van de mannen.De mannen werden naar willekeurige locaties in het dorp gebracht en de vrouwen met hun kinderen werden opgesloten in de kerk.De SS'ers brachten in de kerk een krat vol met dynamiet en granaten en lieten die tot ontploffing brengen waardoor bijna niemand het overleefde,maar om het zeker te weten deden de SS'ers de deuren open na de detonatie en vuurden hun wapen leeg.De detonatie was tevens ook het startsein voor de executie van de mannen die op de verschillende locaties werden neergeschoten en verder gemarteld werden.uiteindelijk werd alles platgebrand en is nu het enige wat overblijfd heel somber om te zien.Hier zal ik ook wat foto's plaatsen om het te zien hoe het er in werkelijkheid nog uitziet.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

_________________
Mvg Renzo


05 sep 2013, 23:45
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: Oradour-sur-Glane
Ben er afgelopen zomer ook langs gereden op weg naar Zuid-Frankrijk. Ik ben er spijtig genoeg niet gestopt. Het is een van de ergste Duitse oorlogsmisdaden aan het westfront. De SS heeft dit ook te proberen verdoezelen. In hun rapport stond dat ze op partizanen gestuit waren en dat vele burgers gesneuveld waren in het kruisvuur en de vrouwen en kinderen die zich in de kerk 'verstopten' stierven toen zogezegd een nabijgelegen munitievoorraad van het verzet ontplofte. Verschrikkelijk allemaal. Bedankt voor het delen.


06 sep 2013, 06:00
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 04 nov 2011
Berichten: 147
Woonplaats: Zedelgem
Bericht Re: Oradour-sur-Glane
Ja inderdaad das 1 van de verschillende verhalen die ze verzonnen hebben in den tijd,het 1ste verhaal dat ik weet is dat de ze het verkeerde dorp zouden genomen hebben i.p.v Oradour-sur-Glane moesten ze Oradour-sur-Vayres hebben(wat een belangrijk punt was voor het verzet)
2de verhaal is dat ze in Oradour-sur-Glane wapens zoden gevonden hebben en het dorp daarvoor van de kaart wilden vegen.
3de verhaal is dat de duitsers ruzie hadden met de verzetslieden waar daarbij 2 duitsers doodgeschoten waren.
4de verhaal is dat patriotten een SS colonne zou beschoten hebben tijdens het binnenrijden van de streek.
5de verhaal is dat een personenauto met 2 officieren is beschotenen waren gestorven.

5 verhalen om hun verschrikkelijke daden te camoufleren,wetende dat niemand het zou geloven maar wie zou de SS of gelijk welke duitse troepen tegenspreken?

_________________
Mvg Renzo


06 sep 2013, 07:12
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Oradour-sur-Glane
Daar wil ik ook nog heen..
Is het de moeite waard om er een flink stuk voor te rijden of is het echt teveel hekjes werk waar je langs mag lopen.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


06 sep 2013, 10:20
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 04 nov 2011
Berichten: 147
Woonplaats: Zedelgem
Bericht Re: Oradour-sur-Glane
Ik zou er niet speciaal naartoe rijden want het is nogal ver voor dat dorpje te bezoeken,maar als je in de buurt op reis bent zoals ik was is het zekelr wel eens de moeite voor een dagje.Eerst het museum en daarna het dorp dus kan je wel enkele uren verder

_________________
Mvg Renzo


06 sep 2013, 12:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling