Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 10:45



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Twee Musea op één locatie:

Deze week een kijkje wezen nemen in het Artillerie Museum en het Museum van het Korps Rijdende Artillerie (afgekort als KRO maar in de volksmond bekender als "De Gele Rijders", vanwege de kleuren van hun tenue).
Omdat in WOII de kazerne waar de Gele Rijders van oudsher waren gekwartierd is vernietigd, is het Museum van de Gele Rijders ondergebracht in een gebouw op de Kazerne in Epe waar ook het Artillerie Museum is ondergebracht. Bij een bezoek dus twee vliegen in één klap.

De Bereden Artillerie stond ten zijde van oorlogvoering (tot aan Preussisch-Franse veldslag van 1871) redelijk statisch en evenwijdig aan elkaar opgesteld. De schotafstand was hooguit (naar men mij heeft verteld) 1 tot 1.5 voetbalveld), niet erg veel dus). Daarbij bleven de kanonnen over en weer net buiten elkaar bereik en schot men enkel op de infanteristen.
Om de Cavalerie welke langs de flanken de vijandelijk artillerie aanviel enige kans op succes te bieden werden ze bijgestaan door de KRO. De KRO had lichter geschut (een bat. had 4 stukken geschut met in totaal 8 tot 9 Rijders/Helpers per geschut). Het geschut kom snel worden verplaatst en worden opgesteld om de vijandelijke Artillerie onder vuur te nemen om daarna weer razendsnel er tussen uit te piepen. Direct na de schoten van de KRO kwam de Cavalerie in actie om de vijandelijk artillerie en ook de infanterie aan te vallen. De Gele Rijders vormen aldus een combinatie van Artillerie met Cavalerie mobiliteit.

Het KRO Museum is vnl. opgebouwd schenkingen door voormalige Gele Rijders. Heeft veel weg van een prive collectie en is in mijn ogen van uitzonderlijk goed kwaliteit. Je komt al het ware in een huiskamersfeer, maar je kunt er zo enige uren doorbrengen en je krijgt een soort privé rondleiding van mensen die erg veel weten en dat graag met je delen. Ik heb bewust geen foto's gemaakt, gaat het zelf zien, het is de moeite waard.

Het Artillerie Museum is ondergebracht in vier oude historische gebouwen. Dat betekent dat je een leuke wandelroute maakt van gebouw naar gebouw. Het begint bij de oude tijden Romeins en eindigt hij modern hedendaags. Zowel voor oud als jong is de collectie uitnodigend. Ook weer valt de kwaliteit van de spullen op. Ook hier kan men (op verzoek) een rondleiding krijgen en dan is men ook hier al gauw twee (of mogelijk meer) uurtjes zoet.

Hierna volgen enige mails met pics voor een impressie.

Het begin van de wandelroute langs de vier gebouwen van het Artillerie Museum.
In het gebouw links wordt thans een leslokaal in de oude staat teruggebracht ter nagedachtenis aan 8 soldaten die er de dood hebben gevonden toen tijdens een les een granaat ontplofte.
Afbeelding

Het KRO Museum. Een klein gebouw, maar men vergisse zich niet in de verrassende collectie en originele officierskamer uit Breda die men er in heeft ondergebracht
Afbeelding

Op naar de volgende mail.


28 jun 2012, 19:16
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Serie 1.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


28 jun 2012, 19:25
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Serie 2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het !


28 jun 2012, 19:42
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Bedankt voor de foto,s!
Zo,n PIAT zou ik ook wel eens willen afschieten :mrgreen:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


28 jun 2012, 20:47
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
He Pimpernel, mooie foto's dank u voor het posten er van :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


28 jun 2012, 20:59
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Bedankt voor de foto's!

Heb je die bajonet op de laatste foto voor me meegenomen :?: :P

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


28 jun 2012, 21:48
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Die Eric, :lol: Nee helaas voor jou.
Maar je weet er nu eentje te vinden, veel succes :wink:
Ik hoop dat je hard kunt rennen, er lopen veel jonge kerels die over een uitstekende fysieke conditie beschikken (haha). Rennen met die korte beentjes en volle handjes Eric !
Succes !

Voor allen:
Is het jullie bekend dat in 2015 Nijmegen een nieuw WO II museum wordt geopend (volgens de plannen). Het moet het grootste WO II Museum van Nederland gaan worden. Enige bestaande musea zullen daar hun depotstukken neerzetten. Hiermee krijgt Nijmegen eindelijk een stukje erkenning voor de rol die ze heeft gespeeld tijdens operatie Market Garden en haar rol bij de voorbereidingen van het Rhein Offensief. Het is immers niet zonder reden dat de Vierdaagse van Nijmegen zo levend is, als eerbetoon voor haar bevrijders. Ben je in de buurt van Nijmegen dan kun je je hart ophalen: Museum Hartensteyn in Oosterbeek, Museum Bronbeek in Arnhem, het nwe Nijmeegs Museum en het Museum in Groesbeek. Niet te vergeten het museum in Nijmegen over de Romeinse tijden en Karel de Grote (oude vestingwerken).
Kortom: geschiedenis en cultuur genoeg.


Misschien dat een van de Zuiderburen eens impressies van Belgische Musea kan aanbieden die voor ons Noorderlingen wat buiten bereik liggen qua afstand. Er staan enige op het forum, dat is me bekend, maar er moeten volgens mij nog vele verscholen pareltjes van musea in Belgie bestaan.

Groetjes.


28 jun 2012, 22:20
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
@Eric: dat heb je goed gezien van het bajonetje.
Een heel zeldzaam stuk.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


28 jun 2012, 23:33
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Voor de liefhebbers,

Afbeelding

Ik vraag me wel af of deze combinatie van karabijn en bajonet ook werkt.
Snap nog niet helemaal hoe deze bajonet op dit geweer bevestigd kan worden ?


29 jun 2012, 08:11
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Zeker een zeldzame rakker!
Ik ga maar niet proberen om hem te "lenen" trappen ze vast niet in als ik zeg dat hij even wilde gaan logeren bij familie.... 8)

Ik heb het nog nooit live gezien maar de bevestiging lijkt mij als volgt:
Als je goed kijkt zie je een borgpen zitten vooraan de karabijn, als je die naar beneden trekt kun je de bajonet met het "handvat" een gedeelte in de voorkant van de kolf laten vallen waarbij de borgpen bij loslaten de bajonet vast zet.

Op Erwin zijn site staan er ook een foto van de voorzijde van de karabijn alleen mist de karabijn op die foto de borgpen volgens mij.


http://www.muetstege.com/m1895_knil_artillery.htm

Opvallend dat de bajonet in het museum gemaakt is bij Hembrug en niet door Oewg......... :?

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


29 jun 2012, 08:45
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Hoi Eric,

Wat betreft de bevestiging snap ik wat je bedoelt.
Maar betekent dit nu dat op deze karabijn enkel dit type bajonet past ?
Of betekent het dat op deze karabijn naast dit type ook het type met de 'gebruikelijke'
pommel past ?
Ik heb zojuist de site van Meut bekeken en op diens foto's is duidelijk te zien hoe deze bajonet op het geweer gezet kan worden. Vanwege het veermechanisme vermoed ik dat de Hembrug karabijn bajonet er niet zo goed op zal passen omdat de veer waarschijnlijk te weinig stabiliteit geeft.
Met het verwisselen van voorste band is het dan weliswaar weer opgelost maar voor een militair wapen lijkt me dat ook weer wat te logisch.

Wat betreft de 'hersteller' is ook mij opgevallen de het er eentje is van Hembrug terwijl ik eerder OEWG of bijvoorbeeld Alex Coppel had verwacht. Ergens in 1904 (als ik me niet vergis) is Hembrug de M95 bajonetten gaan produceren. Wellicht dat deze bajonet, danwel dit type bajonetten van 1904 of latere periode is ? Misschien dat iemand hier meer over kan vertellen.
Ook Meut noemt het jaartal 1904 maar dat lijkt te slaan op de KNIL Karabijn bajonet. Helaas is op de foto van Meut niet goed te zien wie de fabrikant is. Zou dit kunnen betekenen dat Nederland zelf het experiment met deze bijzondere type bajonet heeft uitgevoerd, dat er dus enkel Hembrug exemplaren bestaan ???
Misschien dat ik morgen even langs Museum in Delft ga (is dichtbij Rotterdam) om er eens nauwkeuriger naar te kijken. Moet er toch nog nlangs voormijn projectje "Beaumont Geweerriem".


29 jun 2012, 18:51
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Artillerie Museum en Museum Gele Rijders in Epe
Hoi Ruud,

Zonder het aanbrengen van een andere voorste band lijkt het me niet mogelijk om een ander model bajonet te plaatsen.
Die van Erwin is gemaakt bij Oewg evenals het model onderaan de pagina die vermaakt is door het aanbrengen van handgreepjes.
Wie weet werden ze vaak verloren en hebben ze er ook bij de Hembrug gemaakt? 8)

Veel plezier in het legermuseum mocht je gaan.
Groeten, Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


30 jun 2012, 05:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling