Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024, 00:36



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Fort van Walem 
Auteur Bericht
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 13 apr 2010
Berichten: 44
Bericht Fort van Walem
Een 'toegankelijke' bezienswaardigheid is het zeker niet, maar net voor het werd overgedragen aan Natuurpunt (als vleermuiskolonie, geloof ik) bezocht ik met een aantal vrienden het Fort van Walem (bij Mechelen). Niet echt toegestaan (we zijn ons nog even moeten gaan verbergen voor security, al weet ik niet of die gewoon hun ronde deden of ze verwittigd waren).
We hebben vooral fotografisch zitten experimenteren, maar deze zijn nog wel de moeite als 'gewone' foto's:

Afbeelding
Het u toegang verschaffen tot leegstaande gebouwen (urbex, of 'urban exploring', de laatste jaren zeer populair onder fotografen, en niet iets té) is duidelijk niet zonder gevaren, zoals de laatste tijd ook weer duidelijk werd ahv verschillende nieuwsberichten. Deze koker, die veel dieper is als op deze foto lijkt, verschaft toegang tot het ondergrondse bunkergedeelte. Ik had verdomd veel zin om naar beneden af te dalen, maar de ladder stopte een aantal meters boven de grond; veel kans heeft men dit net daarom gedaan. Echt risicovrij was het dus niet, en dat was niet het enige bezwaar; het gedeeltelijk in puin geschoten fort is immers een oorlogsgraf. Een beetje respect blijft dan toch wel aangewezen.

Afbeelding

Eén van de naar alle waarschijnlijkheid honderdduizenden gasmaskers, die voornamelijk in de verschillende gangen en afzonderlijke ruimtes van het fort opgeslagen liggen. Echt onoverzienlijke hopen, een voorraad ooit aangelegd in het interbellum uit angst voor een nieuwe gasoorlog. Er liggen verschillende modellen, de meeste in slechte staat (de metalen kokers waar ze in steken zijn veelal doorgeroest), allemaal voor civiele doeleinden.


27 apr 2010, 15:55
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Jammer dat het natuurpunt geworden is, zoals zowat alles tegenwoordig, er zijn zo veel zinnige recreatieve toepassingen van zo'n fort!!!

_________________
Si vis pacem para bellum!


27 apr 2010, 16:21
Profiel WWW
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 13 apr 2010
Berichten: 44
Bericht 
Ach, dit is zwaar beschadigd, en het fort gans opruimen, veilig maken voor recreatie en onderhouden zou echt wel veel geld kosten denk ik. Daar bovenop is er dan nog eens het feit dat er nog menselijke resten tussen het puin liggen... van een kerkhof maak je ook geen recreatiegebied of zo he... er zijn al veel van die forten geconverteerd, dit is nog wel een goede bestemming vind ik.


27 apr 2010, 16:39
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Interessante informatie!!! Ook wel een beetje schokkend wat betreft het feit dat er nog stoffelijke overschotten aanwezig zouden zijn. Interessant, zouden ze nog uitrustingen "dragen"?

_________________
Cogito Ergo Sum


27 apr 2010, 18:03
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 13 apr 2010
Berichten: 44
Bericht 
Na decennia onder het puin, dat waarschijnlijk best wat water doorlaat, zal daar wel niet al te veel van overschieten denk ik. De bodem heeft daar (in vergelijking met de Vlaamse klei bijvoorbeeld) uiteindelijk ook niet zo een conserverende eigenschappen.


28 apr 2010, 07:55
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
berre schreef:
Ach, dit is zwaar beschadigd, en het fort gans opruimen, veilig maken voor recreatie en onderhouden zou echt wel veel geld kosten denk ik. Daar bovenop is er dan nog eens het feit dat er nog menselijke resten tussen het puin liggen... van een kerkhof maak je ook geen recreatiegebied of zo he... er zijn al veel van die forten geconverteerd, dit is nog wel een goede bestemming vind ik.


niet heel het fort is een soldatenkerkhof! Specifiek wou men er een mooie schietstand in maken, maar kreeg dus nooit het papierwerk rond ... en dat terwijl er zo'n schrijnend gebrek is aan schietstanden en geschikte locaties ervoor in Vlaanderen ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


28 apr 2010, 08:56
Profiel WWW
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 13 apr 2010
Berichten: 44
Bericht 
Ah, ik wist niet dat er zo een plannen geweest waren eigenlijk.
En inderdaad, niet heel het fort is kerkhof, enkel het volledig kapot geschoten stuk, met dat monument op.

Wat dat monument betreft, kwam ik nog iets anecdotisch tegen op fortificatieforum.nl (enige kennis van het Duits vereist):


Afbeelding

En wij dachten die Duitsers ff beet te hebben haha.
Voor de geïnteresseerden: http://www.fortificatieforum.nl/viewtop ... =44&t=1045
Via Google en dergelijke is er trouwens best wat info over het fort terug te vinden, er bestaat ook een (kort) wikipedia artikel bijvoorbeeld.


28 apr 2010, 12:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling