Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 20:24



Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
 ciney 
Auteur Bericht
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: ciney
Bedankt mannen!
Erratum: Het is eigenlijk geen officiers helm, maar een helm van een Fähnrich... :oops:

Adler


01 nov 2011, 14:43
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: ciney
Maar waar zijn de andere 4 :mrgreen:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


01 nov 2011, 15:38
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: ciney
Kan niet alles gelijk hé... 8)

Adler


01 nov 2011, 15:54
Profiel
1e Sergeant-chef
1e Sergeant-chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 okt 2008
Berichten: 189
Bericht Re: ciney
After all, toch spijtig dat we er niet geraakt zijn.
Maar goed, "operatie geldinzamelactie ciney voorjaar 2012" is bij deze opgestart. :D 8) :lol:

_________________
Deelnemen is belangrijker dan winnen

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu
http://www.BeAF.eu
http://www.9th-AD.eu


01 nov 2011, 19:30
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht Re: ciney
Mooi stuk Adler :P bedankt voor de fotos :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


01 nov 2011, 20:10
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: ciney
Bedankt voor het tonen Adler. Mooi stuk. Ik zou die van jou nooit hebben durven kopen omdat ik hem er wel erg verdacht schoon uit zou zien vinden voor een ding dat zo oud is. Op de foto's zie ik nog geen stofje in een groefje steken, geen restje viezigheid in de ornamenten. Hoe ik de leeftijd en originaliteit van een bajonet, of oud meubeltje, kan inschatten, dat weet ik inmiddels redelijk. Maar van pinhelmen weet ik dat niet, dus blijf ik er maar vanaf. Aan mij heb je dus geen kaper op de kust, maar mooi zijn ze wel. Twee weken terug stond ik nog voor die grote vitrinekast in het Legermuseum in Brussel naar die helmpies te kijken. Wat zijn er een hoop varianten van, he? Dan zijn de helmen van de moderne legers maar saai.


01 nov 2011, 23:22
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: ciney
Adler schreef:
Kan niet alles gelijk hé... 8)

Adler


:lol:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


01 nov 2011, 23:32
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: ciney
Kilian schreef:
Dan zijn de helmen van de moderne legers maar saai.


Gelukkig wel wat efficienter, maar zoals je zegt, het mooie is er wel af

_________________
Scientia Vincere Tenebras


02 nov 2011, 23:13
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: ciney
Bedankt voor de positieve reacties mannen!
Killian, ik denk dat je toch beter zal moeten kijken, want je kan de "ghost" ( tussen de helm en de plaat) goed zien. De patina die er is, krijg je volgens mijn bescheiden mening ook niet nagemaakt...
Zoals je zelf zegt dat je het bij bajonetten zelf al kan zien, zo kan je dat mits de nodige ervaring en kennis bij pinhelmen ook zien.
Dit type helm was privaat aanschaf en men kon daar ook verschillende afwerkingsgraden in hebben. Hoe duurder, hoe fijner afgewerkt zullen we maar zeggen.
In die tijd was een pinhelm zowiso al iets duur en werd dan altijd in een helmkoffer bewaard en getransporteerd. De duurdere koffers waren aan de binnenkant soms zelfs met natuurzijde afgewerkt... luxe dus...
Het is dan ook logisch dat deze helmen na 100 jaar nog regelmatig opduiken in mint condition. Toch hebben ze een bepaalde patina, maar die is alleen waar te nemen door personen met ervaring; dat zie je onmiddelijk, mits je al heel wat pinhelmen vast hebt gehad...
Wat je zegt over de helmen van de moderne legers, kan ik alleen maar bevestigen :mrgreen:

Adler


03 nov 2011, 17:07
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 apr 2010
Berichten: 893
Bericht Re: ciney
Man Adler,jouw Ciney is idd zeker geslaagd te noemen. Wat een prachtstuk,om van te watertanden...... :shock: :wink:

_________________
Concordia res parvae crescunt


03 nov 2011, 18:38
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: ciney
Mooie aanwinst Adler! Mochten de bajonetten ooit gaan vervelen dan houd ik dit in mn achterhoofd haha!

_________________
Cogito Ergo Sum


03 nov 2011, 19:04
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: ciney
Adler,

Zoals je schrijft: Als je je lang genoeg met de materie bezig houdt, kun je het zien. Ik kijk al bijna 35 jaar naar bajonetten en daar zie ik het. Ik hoef het stuk daarvoor niet meer in de hand te houden. Met goede foto's gaat het ook.

Met pinhelmen houd ik mij nooit bezig, behalve dan als ik 1x per jaar langs de vitrine in Brussel loop. Heb dus geen idee hoe die dingen er na 100 jaar uit moeten, of kunnen, zien.

Met dit soort pinhelmen zit je in een prijsklasse waarin het zich voor een vervalser loont een aantal uren serieuze arbeid te investeren om een reproductie oud te laten lijken. Zo weet ik dat je leer een tijdje in de oven kunt bakken. Met de juiste baktijd en baktemperatuur wordt dat optisch heel snel, heel oud. Afhankelijk van het materiaal kun je ook bedrieglijk echt lijkende patina's chemisch maken.

Zou ik het stuk met de originele bewaardoos in de hand kunnen houden en er ook aan kunnen ruiken, dan zou ik misschien nog een heel eind komen met een redelijke inschatting van de ouderdom/originaliteit. Gewoon op basis van algemene kennis van oude dingen. Maar ik acht mijn kennis van pinhelmen absoluut onvoldoende om een stuk in die conditie voor serieus geld te durven kopen.

Als je dit soort zaken wilt kopen moet je eerst flink investeren in kennis en pas daarna in hardware. Velen doen het andersom en branden hun vingers. Zo zou ik, bij wijze van spreken, ook nooit veel geld betalen voor iets dat op een Rembrand of Vermeer lijkt, tenzij ik een betrouwbare adviseur heb die er verstand van heeft (en ik zoiets zou willen hebben).

mvg Kilian


04 nov 2011, 00:22
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: ciney
Adler schreef:
Bedankt mannen!
Erratum: Het is eigenlijk geen officiers helm, maar een helm van een Fähnrich... :oops:

Adler


En dat zie je door ... een manschappenadelaar en een officiers Schuppenkette? Of zit het 'm ergens anders?

_________________
Si vis pacem para bellum!


04 nov 2011, 12:12
Profiel WWW
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: ciney
Dat zie je bij deze helm aan het verzilverde kruis in het center van de sunburst, die bij officieren geamailleerd is en aan de bevestiging van de pin die hier met bolkopjes is en niet met sterren...

Adler


04 nov 2011, 14:14
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: ciney
Dat is pas detailwerk! wow!

_________________
Si vis pacem para bellum!


04 nov 2011, 14:29
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling