Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 08:53



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Oostende nu zondag: VRT 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Voor die gene die het nog niet gezien hebben :arrow:

http://www.een.be/programmas/koppen/kop ... art-2010-1

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


26 maart 2010, 21:20
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Filmpje vindt ik aardig positief.
Behalve dan hoe ze soms inzoomen op bepaalde historische objecten.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


27 maart 2010, 23:37
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
virjinz schreef:
Friedrich schreef:
hoe minder wapenwet, hoe beter. Al die verstrengngen hebben het nog voor geen meter veiliger gemaakt ...


Hoe minder hoe beter zou ik niet zeggen, een goed uitgewerkte wet kan heel veel voordelen hebben.


Welke? Buiten een beetje gezond verstand - wapens correct opbergen en vooral uit handen van speelkameraadjes van de kroost houden - kan ik niet meteen iets verzinnen.

Het enige probleem is dat sommige wapens, zoals de Nagants in het filmpje, eigenlijk te goedkoop zijn. Zo gaan mensen die anders niet geïnteresseerd zouden zijn, of het geld er niet voor hebben, tóch wapens in huis halen. Zo zijn de meeste oorspronkelijke wapenwetten tot stand gekomen. Na de eerste wereldoorlog waren er zeer veel goedkope wapens in omloop, en Jan-met-de-pet had ze leren kennen aan het front. Dat gaf een explosieve groei van het wapenbezit, en daar werden de hoge omes zenuwachtig van.

Wanneer een wapenwet tolerant is, verwijst men altijd naar de 'Amerikaanse toestanden'. Wat zijn dat dan? Het hoge aantal moorden en ongevallen met wapens? Jazeker, maar die gebeuren voor 90% tussen de 'homies in tha hood', jeugd- en drugsbendes in ghetto's. En dat ongeacht of het nu een strenge of lakse staat betreft.

Omgekeerd zijn de staten waar men wapenbezit en -dracht vrijelijk toestaat dan wel vaak cultureel wat achter, maar tegelijk statistisch het veiligst.

En in Europa zijn Zwitserland en Finland, waar ook nog steeds zeer veel kan, toch op geen manier statistisch onveiliger dan pakweg Groot-Brittanië, waar zowat alles verboden is.

Daarom durf ik te beweren dat strenge wapenwetten enkel ertoe dienen de bevolking de illusie te geven dat op die manier geweld en ongevallen vermeden worden, zonder dat dit in werkelijkheid enige zinnige samenhang heeft.

_________________
Si vis pacem para bellum!


29 maart 2010, 11:12
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
niet iedereen hoeft voor mij het recht te hebben om wapens + munitie te bezitten en er vrij mee over straat te kunnen lopen.

regels over wie wat mag bezitten + welke vorming hiervoor nodig is + hoe het op te slaan + waar het gedragen of gebruikt mag worden zijn volgens mij noodzakelijk zolang ze de normale burger onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid geven om te verzamelen, sportschutter of jager te zijn.

een wapen bezitten is een zware verantwoordelijkheid dragen, de beslissing tot aankoop moet bewust gebeuren en voor het correcte gebruik ervan is een zekere opleiding nodig.

de wetten extreem streng maken om criminaliteit te ontmoedigen is natuurlijk nutteloos aangezien een crimineel per definitie de wet overtreed.

en even on topic, ik vreesde voor een puur sensatiegerichte montage maar dat blijkt nog mee te vallen. Termen als "wapenfreaks", "België, het paradijs voor de wapenverzamelaar" e.d. vind ik niet correct maar in het verleden zijn er nog minder juiste beschrijvingen de revue gepasseerd...


29 maart 2010, 11:24
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
virjinz schreef:
een wapen bezitten is een zware verantwoordelijkheid dragen, de beslissing tot aankoop moet bewust gebeuren en voor het correcte gebruik ervan is een zekere opleiding nodig.


Akkoord, maar een hond kopen is dat ook. En dat kan iedereen zo doen. En dat loopt ook soms fout af.

En een kind verwekken is zo'n beetje de grootste verantwoordelijkheid die je op je kan laden. En dat kan ook iedereen zo doen. En iets zegt me dat dat ook vaak fout afloopt.

Ik weet dat de vergelijking niet opgaat en nogal grof is, maar men fixeert zich nu eenmaal enorm op die wapenwetten terwijl er heel andere prioriteiten in wereld zijn ...

Maar goed, terug over de reportage: OK, ik lag ook niet te huilen van verontwaardiging, maar men zat te wachten op wat slechte reclame over de HFD-lijst om die eindelijk eens politiek in vraag te kunnen stellen. En die is er nu. Héél zonde.

_________________
Si vis pacem para bellum!


29 maart 2010, 11:51
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Ik moet zelf zeggen dat ik me meer kan vinden in de uitlatingen van Friedrich.
Wapens hebben brengen idd. een verantwoordelijkheid mee.
Hier in amsterdam gaat aankomende week een campagne van start om het aantal schiet incidenten terug te dringen. Terwijl je hier totaal niets mag hebben. Oftewel criminelen houden zich toch niet aan de regels.
Zoals we zelf hebben kunnen vernemen gisteren zijn er lieden genoeg bezig om illegaal spul te maken en te distribueren.
Hier gaat het dan niet om een paar oude nagants of oude grendelgeweren.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


29 maart 2010, 16:51
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Nu ja VRT hier en ginder, ik ben nog gauw zo twee Nagants gaan kopen, eentje voor mijn kameraad en toch maar eentje voor mezelf. Past mooi bij mijn rijtje Mosins ;) Er lagen nog zes bij de enige wapenboer die zijn prijs niet opgetrokken had na de uitzending, nu geen meer.

Behoorlijk overroepen trouwens, ziet eruit als de overmaatse versie van een 'vélodog'-zakrevolver, heeft de zwaarste trekker uit de geschiedenis en is afgewerkt alsof het door een tienjarige uit klei gekneed is. Het leuke is dat het setje is met holster, lanyard en schroevendraaier, en ze zijn akelig nieuw.

Maar zoals alle Russisch spul werkt het wel, daar twijfel ik niet aan. Duizenden Duitsers en de Romanovs hebben dat immers met hun leven moeten bekopen.

_________________
Si vis pacem para bellum!


30 maart 2010, 09:20
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Een fotootje:

Afbeelding

_________________
Si vis pacem para bellum!


30 maart 2010, 11:17
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Vind het een mooie revolver mede vanwege de trommel die de boel zo mooi sealed 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


30 maart 2010, 22:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling